• jmaard

Dina bästa föräldra tips

Det är många trådar här som halkar in på uppfostran och relation till barnen och jag har sett att det finns många kloka tankar här.

Därför tänkte jag nu att vi slår våra kloka huvuden ihop och samlar våra bästa föräldratips. Utbyter tankar och idéer.

Jag börjar med tips nr 1:

Mitt bästa tips är att prata med barnet varje dag, gärna på kvällen när stämningen har varvat ner. Prata om hur dagen har varit, har det hänt något extra rolig eller kanske något minder roligt. Hur är det med kompisar, vad de har gjort på skolan och rasterna etc. Där kan man få reda på mycket som rör sig i barnets huvud. Halkar det iväg på något helt annat så låt det göra det. En mysig stund som ger trygghet och det är då ofta det kommer fram om barnet oroar sig för något.

Ta er tiden för en godnatt saga också.

Vad är era tips?

Läntan är stor
  • Svar på tråden Dina bästa föräldra tips
  • La Lola

Mitt tips; lita inte blint på BVC. De har inte alltid rätt. Ifrågasätt!

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • skruttarnas mamma

Inga tomma "hot" 
    svårt att säga exempel, men säger man som förälder något i stil med att "om du inte städar ditt rum så blir det inget lördagsgodis" så ska barnet inte få något lördagsgodis om han inte städat.

• Ia 2011

Ett tips som funkar bra hos oss är att pyssla med något tillsammans en stund, tex måla, pärla eller vad som helst. Då poppar många av dotterns tankar upp och hon har liksom lite lättare att prata om "allvarliga" saker när hon har nåt annat att fokusera på. Blir inte heller nån stor grej då, utan man kan "låtsas" att själv vara lite upptagen med pärlorna... Dottern är 6.

• jmaard
    Ia 2011 skrev 2012-01-31 15:23:51 följande:
    Ett tips som funkar bra hos oss är att pyssla med något tillsammans en stund, tex måla, pärla eller vad som helst. Då poppar många av dotterns tankar upp och hon har liksom lite lättare att prata om "allvarliga" saker när hon har nåt annat att fokusera på. Blir inte heller nån stor grej då, utan man kan "låtsas" att själv vara lite upptagen med pärlorna... Dottern är 6.
    Bra tips. Kan man inte gilla inlägg här? Hehe..
    Läntan är stor
  • jmaard

Ett annat bra tips jag har för barn som gärna vill ha uppmärksamhet genom gap och gnäll är att förklara för barnet i lugn och ro att om du skriker och är otrevlig så svarar inte jag. Viktigt att säga det flera tillfällen. Och när barnet väl börjar så är du tyst, och håll på det.

När barnet talar i normal samtals ton så svarar du glatt och berömmer barnet, massor.

Detta har fungerat för mig och många andra mammor.

Men självklart så krävs det att du är lyhörd. Gapar barnet för att det är argt/ledset/bara för att osv..

Läntan är stor
  • IkeaKastrull

Välj era fighter! Barn är inte perfekta, och inte föräldrar heller. Varje litet slag behöver inte tas, då är det lättare att orka med och barnen behöver inte stå ut med gnälliga föräldrar som bråkar om precis allt.

• sophiemedPH

rutiner är A & O i våran familj.

sen att förbereda barnet på vad som händer. tex om 10 min ska vi gå hem.
    då vet dom de & det blir inte lika sura miner =)  

• lövet2

Ett tips för att undvika hot och mutor är att börja meningen med När i stället för Om.

- När du har klätt på dig ska vi gå till lekparken

i stället för

- Om du klär på dig ska vi gå till lekparken
    - Om du inte klär på dig får du inte gå till lekparken

Eller

- När du har ätit upp maten ska jag slå på TV:n åt dig

i stället för

- Om du äter upp maten får du se på TV
    - Om du inte äter upp maten får du inte se på TV

Man undviker många onödiga strider på det sättet.

• Viggo och pyrets mamma

Mitt bästa tips är att förklara för sonen redan innan vi ska göra något vad jag förväntar mig av honom och sen berömma massor när han gjort det jag bett om. Ett exempel är när vi skulle till Skatteverket för jag hade lite frågor. Då sa jag till honom redan i bilen på vägen dit, att "nu måste mamma få prata i lugn och ro med dem som sitter här inne, jag blir jätteglad om du kan sitta lugnt och stilla tills vi är klara". 9 ggr av 10 så gör han precis det jag bett om, och blir jättestolt när jag berömmer honom efteråt.

-Mammas älskling 080425- - Lillgroda BF 120601-
  • jmaard

Ta vara på alla stunder ni får. Hitta på saker med barnet istället för att placera det framför tv, dator etc.

Baka, pyssla, rita, läs och lek.

Det är viktiga bitar för ett barn för att skapa en god relation och trygghet.

Våga ha roligt med ditt barn!

Läntan är stor
  • tackförfisken

När kaos infaller , barnen skriker, maten kokar över, telefonen ringer och ja, kaos!
    Försök inte reda ut det.............
    Sätt dig bara ner på golvet och kramas ett tag, prata lite och bara vara några minuter.
    Då brukar det lugna ner sig och i regel får man lite gjort sedan.
    ( har tre små/ mindre barn)

• Tangent

Att försöka att säga vad barnen ska göra. INTE vad INTE ska göra.
    Om man orkar: Amma flera år. Finns inget så effektivt sätt att lugna en frusterad 1,2 eller 3-åring som en kort amningsstund.
    Om barnet kan prata och man har moment som är jobbiga för barn och förälder: Fråga barnet hur hn vill lösa situationen.

• jmaard

Har ni lagom avstånd till skolan, ta en promenad med ditt barn dit.

Det uppskattas verkligen, och oj så roligt man kan ha på vägen dit.

Detta gör vi varje dag och det är så härligt.

Läntan är stor
  • Jumji

Umgås, umgås, umgås

Har iofs inga egna bar men ser det så tydligt där jag jobbar. Det bästa barnen vet är när de får ha mamma eller pappas för sig själva och hela deras uppmärksamhet.

• Maja201203

Glöm inte att spela sällskapsspel med barnen,är så mysigt att få sitta runt köksbordet  tillsammans.

Svar på tråden Dina bästa föräldra tips