• Adams kamp

Max-John

Vad tycker du om dubbelnamnet Max-John?

Jag tror inte att det finns någon i Sverige med det namnet.
    Däremot vet jag två små grabbar i utlandet som har Maxion som andranamn. Låter ungefär lika.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Max-John
  • snorkan

båda är fina namn tycker jag .....men jag är tyvärr allergisk mot dubbelnamn

• tahira

Nja. Jag gillar verkligen dubbelnamn, men om det börjar på "Max" så känns det som något typ av tramsigt superhjälte-namn, typ "Max-John och Mega-Erik"

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.com
  • Kya
    tahira skrev 2012-01-31 16:35:13 följande:
    Nja. Jag gillar verkligen dubbelnamn, men om det börjar på "Max" så känns det som något typ av tramsigt superhjälte-namn, typ "Max-John och Mega-Erik"
    haha!
    varför inte Max-Power?
    Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
  • Adams kamp
    CeeJay skrev 2012-01-31 15:58:11 följande:
    Fult som dubbelnamn
    Menar du just att det är ett bindestreck eller att man använder båda namnen som tilltalsnamn?
  • Ajkje

Både Max och John är fint men inte som dubbelnamn.

• KalleMedÄlgstudsaren

Rälig kombo.

• DenNamnbitne

Bättre än Maxion, jag röstade på fint. Namnet är dock inte fint- men det går an ibland.(??) Jag gillar inte namnet Max, jag tycker det är ett fult ljud men ihop med John blev det bättre- därav min röst.

• Lisastina

Lite svåruttalat!

Det känns som att jag inte spontant vet var trycket skall ligga när båda namnen bara har en stavelse var. Skall det vara i analogi med Gun-Britt, dvs emfasen  ganska jämnt fördelad? Eller skall trycket ligga på namn nr två? Eller på Max? Men då låter det som någon påpekade, som ett prefix i still med "mega" "super" och inte som ett namn. 

Men om en generation eller två kommer säkert alla att veta hur det skall sägas, bara någon familj vågar börja kalla barnet max-John. Så kör hårt!

• Jennifer 060828

Max-John? Skämtar du? :-O

I så fall är Bert-Greger, Urban-Jan eller Bert-Klas snyggare!  

• Khaleesi

Såsom varande norrlänning tycker jag att det är lika naturligt att kalla ett barn Max-John som att kalla det McDonalds-Kalle.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Adams kamp
    Jennifer 060828 skrev 2012-02-01 01:02:26 följande:
    Max-John? Skämtar du? :-O

I så fall är Bert-Greger, Urban-Jan eller Bert-Klas snyggare!  
    Jennifer?!?! Skämtar DU??
    HUR kan man döpa sitt namn till Jennifer?? Kräks
  • Kya
    Khaleesi skrev 2012-02-01 07:46:56 följande:
    Såsom varande norrlänning tycker jag att det är lika naturligt att kalla ett barn Max-John som att kalla det McDonalds-Kalle.
    Om en svart katt korsar din väg betyder det att katten är på väg någonstans.
  • Lavish

Nej nej nej. Max eller John med det andra som andranamn - helt okej. Dubbelnamn.... neeeej.

• KaneL7

Jag tycker att John och Max är fina separat, tillsammans ser det helmysko ut!

• Dixie

svårt att uttala - blir inget "flyt" i namnet.............

• Thaleya1
    tahira skrev 2012-01-31 16:35:13 följande:
    haha
Svar på tråden Max-John