Vårdguiden, sjukvårdsupplysningen eller smittskyddsinstitutet e bra källor för alla slags sjukdoms information.
Som d står i vårdguiden smittar d 1-2 dagar före (samt 5 dagar efter har jag hört) samt tills alla blivit torra. Sår o skorpor får man ha men ej vätskefylda blåsor. De flesta brukar bli friska på 7-10 dagar står det vidare
cosinus skrev 2012-01-31 20:17:07 följande:
Läser man på landstingets sidor (iaf mitt landstings) så säger det att barnet ska vara hemma så länge det har feber och är allmänpåverkat. De säger inte att något behöver ha torkat och konstaterar precis som du att man ändå smittar mest innan.
nllplus.se/upload/IB/dk/stdk/Smittskydd/Infor...
läs under "skall barnet stanna hemma"
Dagis har dock egna regler som säger minst en vecka. Min dotters koppor torkade på rekordtid så hon hade inga vattniga efter 4 dagar men blev ändå nekad att följa med på en utflykt som hon ville med på för att det inte gått en vecka.
Smittar en till två dagar före utslagen syns till en vecka efter de första utslagen syns ... står det ! Alltså även efter...
Min största flicka har d just nu. Hon e pigg som attan, hoppar far o skuttar m feber och prickar över HELA kroppen, har tjatat om att få gå till förskolan nu sedan i tisdags...