• Anonym (klasslös)

Hur vet man vilken "klass" man tillhör?

Jag har läst mycket där det står om arbetarklass, medelklass, överklass, socialgrupp 3,2,1 osv.
    Med hur vet man egentligen vilken klass man tillhör och vad innebär det att tillhöra en viss samhällsklass?
    Min pappa var målare (arbetare?) och mamma förskolärare. Själv är jag utbildad arbetsterapeut men är i nuläget arbetslös, är jag då klasslös?  

• Svar på tråden Hur vet man vilken "klass" man tillhör?
  • Felizia

Tror man vet, även om det är oviktigt, vilken "klass" man tillhör. För min del s k övre medelklass... Det är då man har bildning, bra matvanor, kan äta med rätt bestick, kan alla klassiska snapsvisor o har ångest runt jul för att allt måste vara "rätt" och traditionellt... ;)

• Anonym (Kim)

Klass berör flera faktorer, än bara yrke. Min åsikt är att klass som måttstock är på väg bort, nu stoppar man in människor i andra fack. Det beror nog til viss del på att medelklassen är så stor i Sverige idag. Du skriver att du läst mycket om klass, vad är det du har läst?

• Anonym (hittepå)

Äsch!
    Bekymra dig inte om det!
    Klass är bara en social konstruktion av människor som inte har förmåga att tänka utanför sin egen lilla skokartong. Så länge du struntar i vilken "klass" du må tillhöra kommer folk inte heller kunna placera in dig i någon. Så gör jag. Jag struntar blankt i förväntningar och konventioner. Jag gör det jag vill, pratar med vem jag vill, läser det jag vill och har åsikter om precis allt... ;)

• Ziindlaa

Läst lite om det där på lärarprogrammet och vi kom då fram till att vi som studenter måste räknas som underklass så du får väl räkna dig dit du med tills du får ett jobb anledningen till att vi pratade om de var för att klassamhället tyvärr börjar bli tydligare i Sverige nu och som lärare måste man kunna se till att alla lever olika.

• Anonym
    Ziindlaa skrev 2012-01-31 19:47:18 följande:
    Läst lite om det där på lärarprogrammet och vi kom då fram till att vi som studenter måste räknas som underklass så du får väl räkna dig dit du med tills du får ett jobb anledningen till att vi pratade om de var för att klassamhället tyvärr börjar bli tydligare i Sverige nu och som lärare måste man kunna se till att alla lever olika.

hur kom ni fram till att studenter var underklass? (akademisk utbildning brukar ju snarare vara ett tecken på klassresa elelr högre klass)
  • FuckGoggleAskMe

Min teori ar att om man intresserar sig for klasser, undrar vilken man tillhor och tycker det ar viktigt att tillhora en - da tillhor man nagon slags medelklass.

• Anonym

arbetarklass låter det väl som du tillhör TS, förstår inte varför du skulle vara klasslös.

• Anonym (klasslös)
    Anonym (Kim) skrev 2012-01-31 19:44:33 följande:
    Klass berör flera faktorer, än bara yrke. Min åsikt är att klass som måttstock är på väg bort, nu stoppar man in människor i andra fack. Det beror nog til viss del på att medelklassen är så stor i Sverige idag. Du skriver att du läst mycket om klass, vad är det du har läst?

Det är i tididningar då det stått om bla medelklass och liknande men även i många forum på internet, därför har jag börjat fundera på det. Jag flyttade från ett relativt bra område till en sämre förort o det har nog gjort att jag börjat fundera lite på det också, jag märker att folk rynkar på näsan när jag säger var jag bor o misstänker att de placerar mig i ett speciellt fack när jag säger att jag bor där. Att min man sedan inte är svensk gör att många tror att det är därför vi bor här o antar att han är lågutbildad.
  • Anonym
    Felizia skrev 2012-01-31 19:41:19 följande:
    Tror man vet, även om det är oviktigt, vilken "klass" man tillhör. För min del s k övre medelklass... Det är då man har bildning, bra matvanor, kan äta med rätt bestick, kan alla klassiska snapsvisor o har ångest runt jul för att allt måste vara "rätt" och traditionellt... ;)

Nej, jag vet inte vilken klass jag tillhör. Jag har två examen och mycket pengar, men ett yrke som inte anses speciellt fint. Jag har rest runt halva världen och bor i villa. Har inga lån. Jag är väluppfostrad och vet hur man för sig. Men jag skulle aldrig drömma om att ha ångest över julen, jag har mestadels kläder från typ H&M, förutom mina halvdyra jeans. Snapsvisor kan jag enbart för att jag varit på ett gäng studentsittningar i nyktert tillstånd och för att jag har otroligt lätt för att lära mig sångtexter. Bakåt sett finns två-tre (kanske mer, men det har jag inte koll på) generationer av egenföretagare, de flesta utan utbildning.
Svar på tråden Hur vet man vilken "klass" man tillhör?