• pcalma

Tillväxtavvikelser - lång/stor 5,5-åring!

Hej!
    Jag undrar om det finn någon som har erfarenhet av detta?
    Jag har en pojk på 5,5 år som ligger en cm över BVC:s streckade  kurva. Han ligger alltså utanför hela kurvan. Hn följde "sin kurva fram tills det att han fyllde 2,5 år. Då börjar den stadiga ökningen.
    Han låg från början på 1,5 över "medel"-kurvan. vilket han ska efter min och makens längd.
    För ett år sedan så togs det prover på tillväxthormon av behandlande läkare (för astma) och då fick vi per telefon svaret: Vi lägger ingen vikt på vad detta visade, då det kan vara väldigt missviande, utan vi tar ett nytt om 3 månader"
    Så i somras så tog vi ett nytt och fick svaret att det var normalt och att vi avvaktar, då han följer sin kurva.

Idag var vi på 5,5års kontroll och denna läkare regerade på hans längd!! När vi kollar kurvan å ser vi att han börjar avvika drån den redan vid 2,5 års ålder!! Då har han tagit ett skutt ocj ligger nära den treckade linjen. Sen har han alltså kommit 1,5 kurva ÖVER den!!

han är 133 cm och väger 33,8kg. Ganska symetriskt, ligger en halv kurva över på vikten, innan varit en halv under! Har stl 134-140 i kläder och är huvudet längre än sina jämnåriga

Jag blir orolig för detta nu och söker efter info!!

VÄLDIGT tacksam för svar!!

• Svar på tråden Tillväxtavvikelser - lång/stor 5,5-åring!
  • Philippa

Min 5,5 åring (pojke) är 105 cm och väger 18 kg....

• stor och liten

man kan beräkna "vuxenlängden" paa barn runt 6 aars aaldern genom att röntga underarmen. skelettet (tillväxtfogarna) där "avslöjar" längden barnet kommer att ha som vuxen med en felmarginal paa ca 2 cm. fraaga om dom inte kan göra den beräkningen paa er son om du är orolig.. min dotter är 4 och redan 123 cm laang saa vi överväger att göra denna undersökning när hon blir 6... min son är 6 1/2 och 128 cm laang saa  vi verkar ha rätt laanga barn.. (själv är jag 161cm och det känns som om dom snart är i kapp mej :O). min man är 189 cm )

• 060810

Min tjej är 130 cm lång. Född juli 06. Hon väger 28 kg.
    Ingen bryr sig om det på sjukhuset trots att de ser att hon avviker från sin kurva. Hon var 52 cm när hon föddes och vägde 4411 gram (38+3). Huvudomfång på 38.5 cm.

Förstår du är orolig för jag känner samma sak!

• pcalma

Sonen har 3 äldre syskon och de är "så långa som de förväntas".
    Maken är 183cm och jag är 176.

• Eva Fa

Min dotter är född-05 och är 130 cm. Hon är lägre än de flesta i klassen och det var jag med under hela uppväxten.

• 060810

Mina 2 andra barn är så långa som förväntat. Ligger +1 på kurvan.

• pcalma

060810
    Läkaren på BVC sa att det kan bero på många olika saker och att utredning bör göras!
    Han sa att det ibland beror på för tidig pubertet, vilket innebär att man blir kortväxt pga att man inte växer efter puberteten.
    Ibland beror det på för mkt tillväxthormon och då blir man ju vääääldigt lång.

• pcalma

Vill förtydliga att han inte ligger en kurva över genomsnitt utan utanför hela tabellen! Hans längdkryss sitter alltså en cm över diagrammet, typ 6 (!!!!!) kurvor över medel!!
    Han låg fram tills 2,5 år på 1,5 kurva över medel.
    Därför jag är orolig!!

• 060810

Vi har ungefär samma historik om när längden började avvika.
    Ska säga till om detta igen på barn. BVC reagerade inte ens vilket med är skrämmande.
    Folk tror hon är 9 år när vi är ute. :(

Svar på tråden Tillväxtavvikelser - lång/stor 5,5-åring!