Tillväxtavvikelser - lång/stor 5,5-åring!
Hej!
Jag undrar om det finn någon som har erfarenhet av detta?
Jag har en pojk på 5,5 år som ligger en cm över BVC:s streckade kurva. Han ligger alltså utanför hela kurvan. Hn följde "sin kurva fram tills det att han fyllde 2,5 år. Då börjar den stadiga ökningen.
Han låg från början på 1,5 över "medel"-kurvan. vilket han ska efter min och makens längd.
För ett år sedan så togs det prover på tillväxthormon av behandlande läkare (för astma) och då fick vi per telefon svaret: Vi lägger ingen vikt på vad detta visade, då det kan vara väldigt missviande, utan vi tar ett nytt om 3 månader"
Så i somras så tog vi ett nytt och fick svaret att det var normalt och att vi avvaktar, då han följer sin kurva.
Idag var vi på 5,5års kontroll och denna läkare regerade på hans längd!! När vi kollar kurvan å ser vi att han börjar avvika drån den redan vid 2,5 års ålder!! Då har han tagit ett skutt ocj ligger nära den treckade linjen. Sen har han alltså kommit 1,5 kurva ÖVER den!!
han är 133 cm och väger 33,8kg. Ganska symetriskt, ligger en halv kurva över på vikten, innan varit en halv under! Har stl 134-140 i kläder och är huvudet längre än sina jämnåriga
Jag blir orolig för detta nu och söker efter info!!
VÄLDIGT tacksam för svar!!