• pcalma

Tillväxtavvikelser - lång/stor 5,5-åring!

Hej!
    Jag undrar om det finn någon som har erfarenhet av detta?
    Jag har en pojk på 5,5 år som ligger en cm över BVC:s streckade  kurva. Han ligger alltså utanför hela kurvan. Hn följde "sin kurva fram tills det att han fyllde 2,5 år. Då börjar den stadiga ökningen.
    Han låg från början på 1,5 över "medel"-kurvan. vilket han ska efter min och makens längd.
    För ett år sedan så togs det prover på tillväxthormon av behandlande läkare (för astma) och då fick vi per telefon svaret: Vi lägger ingen vikt på vad detta visade, då det kan vara väldigt missviande, utan vi tar ett nytt om 3 månader"
    Så i somras så tog vi ett nytt och fick svaret att det var normalt och att vi avvaktar, då han följer sin kurva.

Idag var vi på 5,5års kontroll och denna läkare regerade på hans längd!! När vi kollar kurvan å ser vi att han börjar avvika drån den redan vid 2,5 års ålder!! Då har han tagit ett skutt ocj ligger nära den treckade linjen. Sen har han alltså kommit 1,5 kurva ÖVER den!!

han är 133 cm och väger 33,8kg. Ganska symetriskt, ligger en halv kurva över på vikten, innan varit en halv under! Har stl 134-140 i kläder och är huvudet längre än sina jämnåriga

Jag blir orolig för detta nu och söker efter info!!

VÄLDIGT tacksam för svar!!

• Svar på tråden Tillväxtavvikelser - lång/stor 5,5-åring!
  • pcalma

Min systern barnsjuksjuksköterska och hon sa åt mig att be läkaren (jag ska ringa imorgon) att ta pubertetsprover samt att röntga handen, där kan man se skelettåldern som troligtvis är högre än 5,5 år!
    Även be om kromosomtest!

Hade gjort detsamma imorgon om jag vore du!

• pcalma

Tack:)
    Har ringt barnmottagningen här och blir uppringd ring kl 09.
    Hoppas på en telefontid med läkaren.

• pcalma

060810:
    Hur har det gått?
    Jag har en teletid med läkaren på fredag!

• 060810

Bättre lycka än mig. Ingen respons men ska på dem igen. De tycker inte att något är konstigt. :(

• pcalma

Läkaren sa att utredning måste göras! Misstanke om XYY-syndrom, så kromosomtest ska tas.

Detta drabbar bara pojkar.

Har du googlat storväxta flickor?

• 060810

Det jag har hittat som kan passa Izabelle är sotos syndrom. Det enda som inte stämmer är den hakan som de barnen ofta har, hon har ingen sån haka, men allt annat stämmer.

Men ska kolla mer.

• pcalma

Vill berätta att vi idag har fått besked om att sonen till 99% har en tumör på hypofysen.
    Imorgon ska vi få ta del av planen för utredning av hur stor tumören är och efter det upplägg för behandling.
    Han är idag 140 cm och 40 kg till sina 6 år. Stl 36 i skor.

Allt känns overkligt:(

• 060810

Men fy!! :(
    Då är han ju skitlång!!
    Izabelle är 135 cm och 29 kg. Strl 35-36 i skor.

Hur hittade de den? Via mr? Hur fick du igenom den i så fall?

• pcalma

Han har inte följt sin kurva sen han var 2,5 år. Ökat en halv kurva i halvåret och låg nu LÅNGT utanför hela tillväxtkurvan!

• zika

Min son följer till skillnad från din sin kurva men är ca 135cm ( var 131,5 i februari) ev längre och väger 40 kg. Han blev 6 år i augusti. Hans pappa är 194 cm och jag är 171cm. Ska bli kul att se vad skolsköterskan säger nu i höst. BVC har inte tagit vår oro på allvar....

• 060810

Det är som Izabelle. Hon började avvika vid 2 års ålder. Sen har det bara gått rakt uppåt.
    Vi har inte haft någon tur med läkare då ingen vill ta tag i det.
    Får hela tiden höra hur fint hon följer sin kurva. :( men nej det gör hon inte.

• zika

060810 såg att din dotter liksom min son är född i 38+3. Han vägde 4294g och var 54cm så väldigt stor redan då

• pcalma

Föräldrarnas längd spelar ju så klart in men han låter lång!!
    Vi är 176 och 183 cm

• 060810

Japp det stämmer zika.
    Izabelle vägde 4411 gram och var 52 lång men antagligen felmätt.

Svar på tråden Tillväxtavvikelser - lång/stor 5,5-åring!