• Pia och Elna

Vilka bilstolar (från 9 mån) kan fästas med Isofix

Jag vet att BeSafe har en och Concord Absorber men vet inte mycket om dessa. Någon som har dessa eller andra?

Jag vill kunna ha stolen bakom förarsätet och det flyttas ju fram och åter då jag och maken byter förare så jag antar att man inte kan fästa stol där. Vi har heller inga krokar eller liknande i vår bil (passat) vad jag vet.

Andra tips?

• Svar på tråden Vilka bilstolar (från 9 mån) kan fästas med Isofix
  • Grodan82

Det går att sätta dit fästöglor nere vid golvet att fästa stolen i om man inte vill köpa en isofix stol..

• Mlir

Även om stolen är fäst med isofix ska de ändå fästas i stolen/golvet framför.. iaf vår isofixstol. Alla kanske inte är så? Men som sagt var kolla under sätet.. i vår bil finns det öglor i den metallskena som bilstolen skjuts fram och tillbaka i att fästa "spännbanden" i.

• Natasha76

Det finns några som är jättebra:

Klippan Triofix
    Klippan Kiss (tidigare såld under märket Akta Graco Duologic II)
    Besafe izi Kid X3 ISOFIX
    Wavo Fix XL isofix/Bimbofix/Fair G 0/1 isofix

Och i vår kommer Cybex Sirona.

Dessa är bakåtvända eller vändbara och saknar underförankringsremmar.

De kan alla fästas med isofix, men Klippan -stolarna kan också fästas bakåtvänt med bilbältet om det behövs. 

De kan användas bakåtvänt till 18 kg. Sen får du köpa större stol om barnet är under fem.

Den där Concord är framåtvänd. I hela resten av europa säljs massor med framåtvända stolar (hemskt!) så det är inte konstigt att de dyker upp när man googlar. 

Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen
  • Pia och Elna
    Grodan82 skrev 2012-01-31 22:47:16 följande:
    Det går att sätta dit fästöglor nere vid golvet att fästa stolen i om man inte vill köpa en isofix stol..

I vadå? Vi hittar inget att fästa im och det står inget om det i instruktionsboken.
    Mlir skrev 2012-01-31 22:50:45 följande:
    Även om stolen är fäst med isofix ska de ändå fästas i stolen/golvet framför.. iaf vår isofixstol. Alla kanske inte är så? Men som sagt var kolla under sätet.. i vår bil finns det öglor i den metallskena som bilstolen skjuts fram och tillbaka i att fästa "spännbanden" i.
    Verkar inte finnas i vår bil. Vad har ni för stol? Bra info om att den ska fästas ändå får kolla även detta.
    Natasha76 skrev 2012-02-02 10:05:27 följande:
    Det finns några som är jättebra:
    Tack så jättemycket för bra info. Över 18 kg är inget problem för vi har en Maxi Cosi Mobi till vår tvååring så den kan lillan ha om det skulle behövas. Jag får kolla på de du listade.
  • Mlir
    Pia och Elna skrev 2012-02-02 10:20:16 följande:
    Verkar inte finnas i vår bil. Vad har ni för stol? Bra info om att den ska fästas ändå får kolla även detta.
    vi har en Saab... (fråga mig inte om årsmodell *S*) och hade en britax stol med isofixbas (den säljs inte längre) vi har bytt upp oss till en större stol som man fäster med bältet då vår son började växa ur den gamla... si så där 1.5 år för tidigt ;P han är stor för sin ålder. Så vi behövde en rymligare stol som fortfarande var bak och fram. Vill ju inte vända en 2,5 åring framåt.

Men lät ju som om det finns isofix alternativ som man inte behöver spännbanden till :) lät ju bra för er. Jag gillar isofix lätt att montera i bilen.

Kolla under sätet och under golvmattan. De kan ligga lite dolt öglorna. Man ska ju inte fastna i dem när de inte används.. Är små öglor är precis så spännbandet till stolen går igenom.
  • Pia och Elna
    Mlir skrev 2012-02-02 13:30:28 följande:
    vi har en Saab...
    Kolla under sätet och under golvmattan. De kan ligga lite dolt öglorna. Man ska ju inte fastna i dem när de inte används.. Är små öglor är precis så spännbandet till stolen går igenom.
    Ja Saab och Volvo har sådana de är ju Svenska tillverkare som vet att barn bör sitta bakåt. Jag har fått ett tips om att det går att pilla loss en plastplupp på slutet av sätesskenan och där finns ett hål i Passaten.
  • Natasha76
    Pia och Elna skrev 2012-02-02 16:25:30 följande:
    Ja Saab och Volvo har sådana de är ju Svenska tillverkare som vet att barn bör sitta bakåt. Jag har fått ett tips om att det går att pilla loss en plastplupp på slutet av sätesskenan och där finns ett hål i Passaten.
    Aha, det måste jag kolla. Har själv Passat. Men skenan är väl i mitten under sätet, om jag minns rätt. Vilken årsmodell har du. Min är från 2003.

Jag sätter själv underförankringsremmarna runt själva stolsätet. 
    Min opartiska bilstolsblogg: www.bloggen.fi/bilstolslotsen
  • Pia och Elna
    Natasha76 skrev 2012-02-02 21:46:02 följande:
    Aha, det måste jag kolla. Har själv Passat. Men skenan är väl i mitten under sätet, om jag minns rätt. Vilken årsmodell har du. Min är från 2003.

Jag sätter själv underförankringsremmarna runt själva stolsätet. 
    Vår är nyare 2011 tror jag men den jag fick tipset av har någon modell mellan våra. Jag har inte kollat ännu tänkte göra det i helgen. Skenorna sitter ute i kanterna är jag rätt säker på det är ju två skenor sätet kan åka fram och åter på.
  • la dolce vita

Vi har en DuoLogic (ActaGraco) Isofix och är supernöjda både med stolen och med Isofix. Vill inte ha något annat, det är enormt praktiskt och dessutom sitter Isofix-stolen säkrare än en bältesstol. Vi har tre bilar att variera mellan, alla med Isofix. Går snabbt och smidigt att byta.

• Hannathu
    Pia och Elna skrev 2012-02-02 10:20:16 följande:
    I vadå? Vi hittar inget att fästa im och det står inget om det i instruktionsboken.
    Man fäster öglorna i bultarna som håller skenorna som framstolarna glider på.
    Har själv gjort det, inte svårt alls
  • Hannathu
    Hannathu skrev 2012-02-02 22:38:54 följande:
    Köpte förresten blå öglor på Biltema... De är godkända för bilstolar
  • Hannathu

Jag har minne som en guldfisk idag...

Vi har en Akta graco duologic till sonen, jättebra men om jag skulle köpa en ny stol som inte är 0-18 kg (vi har haft den från start)  utan 9-18(25)kg så skulle det bli en Axkid Kidzofix  Så smart och lätt att fästa har jag sällan sett.

Den fäster man med Isofix till 18 kg sen bälte till 25 kg och den självdrar förankringsbanden och bältena är självjusterande på höjden. Lillkillen satt riktigt bra i den när vi provade kompisens

• Pia och Elna
    Hannathu skrev 2012-02-02 22:38:54 följande:
    Finns inga öglor. Ska dock undersöka under en plastplupp i helgen där ett litet hål ska finnas.
  • Pia och Elna
    Pia och Elna skrev 2012-02-03 08:07:21 följande:
    Finns inga öglor. Ska dock undersöka under en plastplupp i helgen där ett litet hål ska finnas.
    Jag är helt väck läser helt fel. Toppen med att man kan KÖPA öglor ska kolla det. Tack
  • Grodan82

Man kan lämna in bilen på en verksad så kan dom sätta dit fästölor om man inte vill/kan göra det själv...

• Pia och Elna

Familjeliv är bäst tack för alla bra tips och råd jag som hade smärre panik över detta.

Svar på tråden Vilka bilstolar (från 9 mån) kan fästas med Isofix