• Larsan

Om ditt barn vill gå estetiska programmet

Låt oss säga att ditt barn ska söka till gymnasiet nu i vår (Tänk dig in i situationen även om ditt barn endast är 7 år gammal) och vill verkligen gå estetiska programmet med inriktning teater, dans eller musik.

Ditt barn tycker att det är roligt och vill jobba med teater/dans/musik i framtiden.
    Du ser att barnet har talanger men barnet har inte några "utstickande" egenskaper som gör att man vill se/höra just DITT barn. Med andra ord: Ditt barn är lika talangfull som "vem som helst" som tycker det är roligt.

Vad gör du?

12-barnspappa
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om ditt barn vill gå estetiska programmet
  • MattiasFru

gick själv estet och ser inte varför det skulle vara ett sämre val? Att blanda upp studierna med sitt intresse tror jag snarare är nyttigt under tonårstiden då man blir mer motiverad till de "plugg"ämnena man faktiskt har. Plugga "seriöst" kan man göra senare om man nu vill göra det. 

• Danitra

Är estetiska programmet fortfarande studieförberedande?

I så fall hade jag inte bara stöttat utan även uppmuntrat mina barn att gå det. Att få utmanas och tränas i konstformer samtidigt som man läser teoretiska ämnen är superbra - både för inlärningen men även för den personliga utvecklingen.

Jag gick musikestet, det var det bästa valet jag kunde ha gjort även om jag inte hade några planer då eller nu på att fortsätta med musik professionellt.

• MattiasFru
    Danitra skrev 2012-01-31 22:17:56 följande:
    Ja det är det (:
  • Whitetrash86

teater, dans och musik handlar ju inte bara om att man ska stå på scenen och synas.. så då gör det ju inget om barnet saknar det där "lilla extra" alla pratar om

• Larsan
    Danitra skrev 2012-01-31 22:17:56 följande:

I så fall hade jag inte bara stöttat utan även uppmuntrat mina barn att gå det. Att få utmanas och tränas i konstformer samtidigt som man läser teoretiska ämnen är superbra - både för inlärningen men även för den personliga utvecklingen.

Jag gick musikestet, det var det bästa valet jag kunde ha gjort även om jag inte hade några planer då eller nu på att fortsätta med musik professionellt.
    Japp, Det är ett högskoleförberedande program
    Och uppmuntring tillhör alternativ 1 ! Om man tycker det är ett bra val uppmuntrar man ju barnet till att gå det programmet.
    12-barnspappa
  • Danitra
    Larsan skrev 2012-01-31 22:21:44 följande:
    Japp, Det är ett högskoleförberedande program
    Och uppmuntring tillhör alternativ 1 ! Om man tycker det är ett bra val uppmuntrar man ju barnet till att gå det programmet.
    Jo, men jag skulle även kunna ta upp det som förslag utan att mitt barn själv har uttryckt viljan.
  • MattiasFru
    Danitra skrev 2012-01-31 22:23:22 följande:
    Jo, men jag skulle även kunna ta upp det som förslag utan att mitt barn själv har uttryckt viljan.
    Jag med. Tycker det är en jättebra väg att gå om man ser att barnen har intresse som ligger åt det hållet. 
  • zygoma girl

I första hand vill jag att barnen ska läsa natur, i andra hand teknisk men det är ju mina önskningar. Äldsta har gått samhäll och möjligen gör syskonen det också. Ingen av dem har  tänkt på estetisk och då sysslar de ändå med amatörteater på fritiden.

Det är barnens val men samtidigt är det viktigt att man som förälder tar ansvar och förklarar att det faktiskt ger fler valmöjligheter på universitetet om man väljer något annat än estet. Det är ju inte så roligt att börja med studielån för att komplettera upp gymnasiet.

Samtidigt kan man idag välja till valbara kurser för att få bättre förutsättningar, tex välja extra matematik eller liknande men det kräver aktiva val. Och på samma sätt kan man välja "estetiska" ämnen som tillval på naturprogrammet.

• vinkelslip

ES är ju studieförberedande och kan med rätt kursval under studietiden ge samma högskolebehörighet som exempelvis Samhällsprogrammet så självklart är det ett okej gymnasieval. Är själv lärare på ES och ser dagligen hur eleverna gläds över de praktiska inslagen i utbildningen.

• Themis

Om inte barnet uppvisade en talang rätt långt över medel så skulle jag skulle helt ärligt bli lite förtvivlad, för chanserna till vettig sysselsättning i den branschen är då inte särskilt stora och varför dra på sig en massa kompletteringar om man sen vill läsa något tyngre?

Om mitt barn vill bli arkeolog skulle jag nog gråta med tanke på vad jag vet om deras jobbperspektiv. 100% bortkastat, de flesta får inte ens ta i en pensel, och de som får grävjobb och kommer in i svängen får varva med allsköns skitjobb eftersom allt går på projekt/säsong och de har ofta inte en fast anställning ens vid fyllda 50.

Men om barnet "appselutt" måste göra det så får jag väl försöka köpa det, var och en måste få bestämma över sitt liv, naturligtvis.

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
Svar på tråden Om ditt barn vill gå estetiska programmet