• emmak

BARNVAGNSPROBLEM! Syskonvagn eller vagn med ståbräda!?

Som många andra har jag ett stort problem med att välja vagn!

Jag har en son som är 3 år nu, kommer att vara 3,5 ungefär när syskonet kommer.
    Problemet är att han inte alls trivs med att gå som det är nu och jag har en känsla av att han kommer bli lite svartsjuk när bäbisen kommer och han måste gå.

Så min fundering är vilket som är bäst: Syskonvagn eller vanlig vagn med ståbräda? Vilket tycker ni?

Min son är rätt lång så han får inte plats på ståbrädan till alla vagnar, han kommer liksom i kläm vid handtaget!

Vilken vagn passar bäst med ståbräda?
    Fördelar/nackdelar med syskonvagn/ståbräda?
    Hur mycket känner man av barnets vikt, om han står på ståbrädan, blir det väldigt baktungt?

Ge mig alla tips ni kan komma på!?

• Svar på tråden BARNVAGNSPROBLEM! Syskonvagn eller vagn med ståbräda!?
  • FruPenna

Hade satsat på ståbräda. Det kommer vara sommar och lättkört/gått. Syskonvagnar är rätt trånga för större barn upplever jag.

• LinnaLi

Vi fick en till tjej i somras, stora tjejen fyllde 4 i oktober. Köpte en ståbräda. Hon är lång, ca 115 cm och väger 22 kg. Funkade fint till liggvagnen, men blir lite mer problematiskt nu när vi har sittvagnen. 

...för evigt, för alltid...
  • FruPenna

Vi har en emmaljunga classic sport där blir utrymmet ganska stort iaf. Min stora är drygt två år men syskonvagnen ska nog säljas när snön försvunnit. Han är runt 96 lång.

• Echo

Syskonsits på enkelvagn (finns hos Emmaljunga)? Eller ståbräda som han kan sitta på (t ex KidSit)? Då borde kanske inte längden spela lika stor roll.
    Syskonvagn är ju ganska klumpigt. Å andra sidan vet jag syskon på 5 och 3 år som fortfarande använder syskonvagn ibland (extremfall, men att han är för "gammal" tycker jag inte).

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • Sisisisi

Jag hade en emmaljunga edge och tyckte inte alls om att gå med ståbrädan! Vi köpte så småningom en begagnad P&T, bra med plats för båda barnen, liten och smidig. Använde den då och då tills barnen var 5 och 2 år gamla.

• emmak
    Sisisisi skrev 2012-02-01 13:15:46 följande:
    Jag hade en emmaljunga edge och tyckte inte alls om att gå med ståbrädan! Vi köpte så småningom en begagnad P&T, bra med plats för båda barnen, liten och smidig. Använde den då och då tills barnen var 5 och 2 år gamla.

Hur funkar p&t när det är så stor ålderskillnad på barnen? Är så orolig att den äldsta ska sparka bäbisen när han sitter under?
  • emmak
    LinnaLi skrev 2012-02-01 12:45:16 följande:
    Vi fick en till tjej i somras, stora tjejen fyllde 4 i oktober. Köpte en ståbräda. Hon är lång, ca 115 cm och väger 22 kg. Funkade fint till liggvagnen, men blir lite mer problematiskt nu när vi har sittvagnen. 

Vilken vagn har du?
  • emmak
    Echo skrev 2012-02-01 13:04:30 följande:
    Syskonsits på enkelvagn (finns hos Emmaljunga)? Eller ståbräda som han kan sitta på (t ex KidSit)? Då borde kanske inte längden spela lika stor roll. Syskonvagn är ju ganska klumpigt. Å andra sidan vet jag syskon på 5 och 3 år som fortfarande använder syskonvagn ibland (extremfall, men att han är för "gammal" tycker jag inte).  
    My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?

Sittbrädorna brukar väl ha maxvikt på 15 kg? Eller finns det andra?
  • Echo

Emmaljungas syskonsits har 15 kg som maxvikt. Kid-sit (ståbräda med sits) har 18 kg. Annars är det nog en rejäl syskonvagn som gäller, även de har ju ibland snäva viktgränser.

• Sisisisi
    emmak skrev 2012-02-01 15:31:09 följande:

Hur funkar p&t när det är så stor ålderskillnad på barnen? Är så orolig att den äldsta ska sparka bäbisen när han sitter under?

Jag började använda den när båda satt upp. Den äldsta i fram och bebben under. Inga problem. När skulle den äldsta sparka bebben menar du?
  • emmak
    Sisisisi skrev 2012-02-01 16:04:00 följande:
    Jag började använda den när båda satt upp. Den äldsta i fram och bebben under. Inga problem. När skulle den äldsta sparka bebben menar du?

Om jag sätter den äldsta underst så kommer ha. Garanterat sparka. Och att sätta bäbisen unders skulle jag aldrig våga.
  • LinnaLi
    emmak skrev 2012-02-01 15:31:48 följande:
    Vilken vagn har du?
    emmaljunga edge, sportchassit.
  • Pinolina

Jag tycker att min 3 åring är för tung att ha på ståbräda några längre stunder. Speciellt nu på vintern. Och då har jag ett syskon i vagnen som väger 11 kg så hela ekipaget blir för tungt! Vi kör en brio happy med brio bräda. Skall köpa en dubbelvagn igen (ångrar att jag sålde min syskonvagn i höstas).

• Dixie

min4,5 åring får bra med plats på ståbrädan till vår brio kombi vagn, klart det är tungt, men det går!

ett alternativ till syskonvagn är ju att ha den lilla i sjal, då behöver ju storbror inte känna att han måste "ge" upp sin vagn när syskonet kommer! 

• Zvartaliljan
    emmak skrev 2012-02-01 16:22:37 följande:
    Om jag sätter den äldsta underst så kommer ha. Garanterat sparka. Och att sätta bäbisen unders skulle jag aldrig våga.

Vad menar du? Vad är det du inte vågar? Vad är farligt med det? Köpte en P&T när sonen föddes o dottern var 3,5. Har använts tills nu då hon är 5,5. Först med bebis liggandes o storasyster i sitsen över, sen satt han bak i hon fram, inga problem alls. Livsfarligt är det däremot o sätta stora bak o lilla fram, då dn blir baktung och kan välta. Men det finns andra syskonvagnar där det funkar. Vi har köpt en britax b-dual nu till nästa bebis kommer. Då kan du ha lilla uppe mot dig o stora nere o finns ingen risk att han kan sparka den lille.
Svar på tråden BARNVAGNSPROBLEM! Syskonvagn eller vagn med ståbräda!?