• Nyfiken gul

Är det något fel på avocadon? Konstiga trådar?

Har köpt avocados och när jag nu skulle skära itu en såg det väldgigt konstigt ut.

Ibland är dom ju lite mörka o prickiga när man skär itu dom och det är ju inget konstigt.

Men den här var full med långa mörka sega trådar.  När jag tittade närmare såg jag att    dom kom från själva "snoppen" högst upp, själva fästet. Dom slingrade sig ner genom hela avocadon.

Dom delar som inte hade några trådar var gröna och fina och smakade precis som vanligt. - Men för övrigt var ju hela avocadon helt oätlig eftersom den såg ut som den gjorde.

Var det något fel på min avocado? 

JA den var mogen.        

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Svar på tråden Är det något fel på avocadon? Konstiga trådar?
  • Neko

Nej de är så ibland, jag upplevt det många gånger. Har för mej att det kan bli så ifall de förvarats för kallt (kanske före du köpte den). Fast det är ju inte så gott. Inte farligt att äta iaf. Har hört att det ska vara så att ngt protein i avokadon reagerar med något när den mognar i kyla och bildar trådar.

• Neko

Prova köpa ätmogna avokados, de är dyrare med oftast bra. Och köp av sorten hass, inte fuerte, den smakar ingenting.

• Eber

Brukar bli så ibland... Om du inte ska äta den hel/halv så är ett tips att skiva den så känner man inte av trådarna lika mycket:)

• MissFrost

Hm har aldrig varit med om trådar i avokadon däremot så har jag råkat ut för att avokadon varit "vattnig" i "köttet". Inte kul alls när man ska ha avokadon i guacamole, det blir ingen god smak alls Rynkar på näsan 

• Fialottis

Hände mig ofta när jag köpte dem i en speciell affär. Till slut reklamerade jag och fick pengar tillbaka. Det är så retligt när man inte kan äta dem :( Numera köper jag också nästan alltid bara "ätmogna" i 2pack.

• Cajsa001

Om avokadon är trådig så kan man köra den genom en trådsil så blir man av med trådarna...är ju inte så aptitligt med dessa trådar.
    Kan det inte bero på årstid när avokadon är bra o mindre bra?

• Nemi76

Köpte ätmogen avocado i 2-pack, la den i kylen ett par dagar (glömde av den) och när jag skulle äta den var den också jättetrådig och konstig. Det kanske har något med förvaringen i kylen att göra då?

• Cajsa001

Funderar lite, brukar den inte vara bra sommartid här o lite tristare på vintern? Tror inte att den ska bli dålig i kylen efter ett par dar. En mogen avokado ska ju kunna hålla lite längre om man lägger den svalt, men däremot blir den snabbt övermogen om den ligger framme förlänge.

Men ett tips för de som inte redan vet, om avokadon är omogen o man vill att den ska mogna snabbare så lägg den ihop med tomater eller äpplen så blir den snabbt mogen o fin, för äpplen o tomater avger etylengas o får allt att mogna o även övermogna snabbare, så egentligen ska man inte lägga äpplen ihop med annan frukt om den inte äts upp snabbt , o samma med tomater - inte ihop med andra grönsaker...

Svar på tråden Är det något fel på avocadon? Konstiga trådar?