Ang umgänge
Om man har delad vårdnad och ena föräldern helt plötsligt nekar umgänge vad kan jag göra då?Begås där något brott ? Och hur kan jag gå till väga ?
Om man har delad vårdnad och ena föräldern helt plötsligt nekar umgänge vad kan jag göra då?Begås där något brott ? Och hur kan jag gå till väga ?
Hur ser vårdnaden ut och har ni umgänggesavtal?
De är ett brott.
Hota att du ska anmäla för de e egenmäktigt förfarande av barn!
eller så ringer du polisen och tar med dig papper där de står att ni har delad vårdnad och så hämtar de barnen
Har man delad vårdnad så är inget brott i lagens mening gjort då kan man hålla kvar barnen, åker den andra då och hämtar barnen så åker den föräldern dit. Sen finns inget som heter egenmäktigt förfarande med barn när man har delad vårdnad det finns däremot om ena föräldern har ev. Polis gör inget utan ett dombeslut på vad de ska göra!
Ts strunta i inlägg2 för är fanns inte mycket sanning. Det du ska göra och som du kan göra redan nu ikväll är att ringa socialjouren och be dem kolla upp att barnen mår bra förrklara situationen. Gör en barn far illa anmälan eller en orosanmälan. Imorgon kontaktar du en advokat och ber om interimistiskt umgänge. Ett brott begås av den andra föräldern och som #3 sa åk inte dit och ta barnet för då begår du ett större brott en vad som sker nu
Finns de på papper så kan du ringa polisen så hjälper dem dig att hämta barnet...
Vet en som e med om detta just nu som har papper på *domen*
Man kan inte neka om man har umgängesrätt
egenmäktigt förfarande av barn kallas de
#5:Polis gör inget om inte tr beslutar vad de ska göra! Har man gv kan man neka utan påföljd jag jobbar med detta dagligen så jag vet. Har din vän fått hjälp av polis så finns ett beslut från tr i just din väns fall. I normala fall där en vägrar släppa kidsen och det är gv så gör inte polis nåt för då är inget brott begånget att de kan göra nåt
Anonym rätt läs på innan du ger råd i sånt du inte kan
FINNS DE EN DOM så kan du ta hjälp av polisen!
blir du då nekad så blir de påföljder så jopppp
jag vet vad ja talar om
Inte för att förvirra ytterligare MEN
- vårdnad och umgänge är två helt skilda saker
- soc och polisen gör inget i såna här fall såvida inte det finns starka indikationer på att barnet far illa
- det enda du KAN göra är att begära verkställighet via Tingsrätten om umgängesavtalet är juridiskt bindande. I annat fall kan du kontakta Familjerätten och höra om de kan hjälpa till med ett samarbetssamtal där ni kan reda ut vad som hänt, varför och skriva nytt avtal om lämpligt.
Visst kan det skilja sig på olika orter och beroende på historik, mm. jag jag tycker att det är beklagligt att det finns så många pseudoexperter här som framställer tyckanden (felaktiga i vissa fall) som fakta.
Anonym rätt du har fel de gör inget även om du vill att de ska göra det för det finns en dom. Polis går in och hämtar barn i yttersta nödfall och endast när TR ger den uppdraget
Anonym(RÄTT) har fel, jag sitter själv mitt i en sån härva, men jag är då den kvarhållande föräldern och barnet är visserligen en tonåring. Ingenstans i ts står det vad för argument den kvarhållande föräldern haft till sitt handlande och det kan finnas mycket bakomliggande orsaker till varför en vårdnadshavare belutar att kvarhålla barnet.
Den andra föräldern har försökt både med polis och soc och enda hänvisningen är att uppsöka advokat och gå vidare.
I mitt fall så är det ett gemensamt beslut mellan tonåringen och mig.
Polisen kommer INTE göra något. Varesig dom finns eller inte, det är ren fakta.
Ring socialen och begär samarbetssamtal och sedan upp i tingsrätten om det inte hjälper. Alt. gå upp i tingsrätten direkt och begär ett umgängesavtal. Du kan samtidigt begära ensam vårdnad och lägga till grund att den andra föräldern inte samarbetar och håller barnen hemma från dig.
Finns dom redan kan man gå upp i tingsrätten och begära vite för de uteblivna umgängena.
Nu direkt kan du inget göra mer än att försöka prata med den andra föräldern.