• anoonymmm

Släppa iväg 16 åring till Egyptien?

Min 16 åriga dotter och hennes tre killkompisar kompisar (16 och 18 år) funderar på att åka till Egyptien på sportlovet. 
     Jag och hennes pappa är lite tveksamma, men dom har ju ändå hittat ett fint hotell, planerat hur mycket mat pengar dom behöver ha med sig osv.
    Jag känner mig ändå ganska tveksam, det är en rejäl bit hem ifrån. 
    Hon har varit på språkresa några gånger och det har gått väldigt bra.

Skulle ni släppa iväg eran 16 åring som lovar att gå runt med sitt överfallsalarm och ringa hem varje dag? 

• Svar på tråden Släppa iväg 16 åring till Egyptien?
  • HeavyD

Egypten har en helt annan kultur trots turism. Och jag var själv i nordafrikanska länder samt turkiet när jag var ung och oavsett att jag åkte med mina föräldrar eller pojkvän blev jag antastad trots långa kjolar osv. Det var faktiskt hemskt...Hellre Gran Canaria då.

• Wicked113
    anoonymmm skrev 2012-02-01 20:20:52 följande:
    Varför?

Jag har inget speciellt argument för att hon inte ska få åka, vilket gör henne väldigt arg.
    Funderar på att försöka övertala henne att åka till något närmre land som t.ex Gran Canaria, men på något sätt känns det som att det är väldigt mycket alkohol där. Fast det är det säkert i Egypten också. 
    För att hon är 16 år gammal. Man kan vara hur mogen som helst, men tänk om det händer nåt när hon är där nere?! Tveksamt att man klarar en krissituation när man är såpass ung. Dessutom är Egypten verkligen ett dåligt val just nu, det är ju jätteoroligt där! Nej, aldrig att jag hade släppt iväg henne.
  • littlepixiegrl

Vet du ens var Kanarieöarna ligger?
    Nej, ingen av mina döttrar kommer få åka till Egypten (eller Kanarieöarna!) med tre kompisar, när de är 16 år gamla.

• siljeholm

Nej de skulle jag aldrig, men argument sönderknullad? Bra sagt, för killar är ju översexuella djur som inte kan umgås med tjejer utan att våldta dem.

• Coriander

Nej det skulle jag inte... speciellt inte till ett land som Egypten...inte liksom det lugnaste stället man kan dra iväg till. 

• siljeholm

Ett argument är ju att hon är 16 och du är mamma vilket innebär att ditt ord är hennes lag.

• HeavyD

Tror inte ens man får åka själva som minderåriga trots föräldrars intyg längre. Förr fick man och jag fattar inte att mina föräldrar vågade släppa iväg mig på charter som 16-åring :€

• anoonymmm
    lostinspace skrev 2012-02-01 20:22:42 följande:
    En 16-årig tjej dotter med tre killar i egypten? Herregud, i bästa fall får du en sönderknullad dotter hem. I sämsta fall får du 10 kameler istället... Nej, gör för allt i världen inte det!
    Dock så är dessa killar min dotters närmaste vänner och dom har umgåtts i flera år.
  • Kerralee
    anoonymmm skrev 2012-02-01 20:20:52 följande:
    Varför?

Jag har inget speciellt argument för att hon inte ska få åka, vilket gör henne väldigt arg.
    Funderar på att försöka övertala henne att åka till något närmre land som t.ex Gran Canaria, men på något sätt känns det som att det är väldigt mycket alkohol där. Fast det är det säkert i Egypten också. 
    För att hon är ditt barn och ditt ansvar. O jag anser att det är ganska ansvarslöst att låta sin dotter åka iväg på en sån pass lång resa och speciellt till ett så oroligt land. Och om hon blir arg? Det blir tonåringar titt som tätt.

Jag låter inte ens min 16(17 i år)åriga son åka till meteltown i gbg.
Svar på tråden Släppa iväg 16 åring till Egyptien?