Nytt jobb- när känns det som "hemma"?
Började på nytt jobb denna vecka. Helt ok jobb, alla är snälla och hjälpsamma. Lönen är ok och jag slipper pendla. Har dessutom fått eget arbetsrum. Egentligen borde jag jubla..
Men jag hade så ROLIGT på förra jobbet! Arbetskamraterna hade lika sjuk humor som jag och jag kunde längta till jobbet. Det kändes inte som ett "jobb" utan var himla roligt hela tiden. Som en..fritidsgård för vuxna och så jobbade vi också (effektivt måste jag kanske tillägga, men jag hade KUL hela tiden så det var aldrig kämpigt).
Det här är "samma jobb" men...
Ingen känner mig! Jag är så ensam. Arbetsrummet är tomt och jag har inte skrattat på hela veckan. Ingen har samma humor, mer "tanthumor" och man är wild and crazy om man skulle göra nåt så tokigt som att äta en bit paj till förmiddagsfikat.
Ingen frågar om helgen, ingen vet vad mina barn heter. Jag sitter med vid fika, men känner mig inte "med". Så rester sig folk, ni vet, sådär i små grupper som "hör ihop". Och jag vet inte om jag ska resa mig eller sitta kvar- eller hämta en kopp kaffe och sitta ensam på arbetsrummet. Ingen kollar om jag vill fika samtidigt.
Folk vet inte riktigt vad jag heter (och jag vet inte deras namn heller). Alla rutiner är nya och jag har ont i huvudet varje kväll.
Är det vanligt att vara ledsen i början? Vänjer man sig? Hittar man någon att "bonda" med?
(Det känns hemskt att klaga. Jag ÄR glad att jag fick jobb och slipper gå arbetslös. Jag vet att många skulle ge bort en njure för att få jobb.)