• Nape

Nytt jobb- när känns det som "hemma"?

Började på nytt jobb denna vecka. Helt ok jobb, alla är snälla och hjälpsamma. Lönen är ok och jag slipper pendla. Har dessutom fått eget arbetsrum. Egentligen borde jag jubla..

Men jag hade så ROLIGT på förra jobbet! Arbetskamraterna hade lika sjuk humor som jag och jag kunde längta till jobbet. Det kändes inte som ett "jobb" utan var himla roligt hela tiden. Som en..fritidsgård för vuxna och så jobbade vi  också (effektivt måste jag kanske tillägga, men jag hade KUL hela tiden så det var aldrig kämpigt).

Det här är "samma jobb" men...

Ingen känner mig! Jag är så ensam. Arbetsrummet är tomt och jag har inte skrattat på hela veckan. Ingen har samma humor, mer "tanthumor" och man är wild and crazy om man skulle göra nåt så tokigt som att äta en bit paj till förmiddagsfikat.

Ingen frågar om helgen, ingen vet vad mina barn heter. Jag sitter med vid fika, men känner mig inte "med". Så rester sig folk, ni vet, sådär i små grupper som "hör ihop". Och jag vet inte om jag ska resa mig eller sitta kvar- eller hämta en kopp kaffe och sitta ensam på arbetsrummet. Ingen kollar om jag vill fika samtidigt.

Folk vet inte riktigt vad jag heter (och jag vet inte deras namn heller). Alla rutiner är nya och jag har ont i huvudet varje kväll.

Är det vanligt att vara ledsen i början? Vänjer man sig? Hittar man någon att "bonda" med?

(Det känns hemskt att klaga. Jag ÄR glad att jag fick jobb och slipper gå arbetslös. Jag vet att många skulle ge bort en njure för att få jobb.)

• Svar på tråden Nytt jobb- när känns det som "hemma"?
  • Tow2Mater

Men det tar ju tid att lära känna folk. Och man måste ju bjuda till själv. Kanske stanna till vid andras platser under dagen och börja småprata lite med folk en o en. För mig tar det nog ett år eller mer innan jag känner mig "hemma" på ett nytt jobb.

• broglo

Det ÄR en stor omställning att vara på en ny arbetsplats. När jag läser det du skriver så känner jag precis igen hur det kan vara. Man är ju trots allt på jobbet en stor del av vardagen, så det är ju inte så konstigt att det känns påfrestande så länge den sociala biten inte flyter på. Har inge svar på hur lång tid det tar innan det blir hemma, jag ville mest bara skriva att det är klart att det är okej att tycka att det är jobbigt och sörja det gamla stället. (Du måste ju få ha dina känslor även om det finns folk som är arbetslösa). 

Med all säkerhet blir det bättre, men det kan säkert ta ett litet tag. Ta en dag i taget! 

• Nape

TACK! Känns skönt att..bara få bekräftat. Det är ok att vara ledsen, det blir bättre. De andra trivs ju så då kommer jag säkert också att trivas.

Tack för pepp, jag ska vara lite mer småpratig imorgon och bjuda till.

• Madbe

Håller med alla ovan - det kommer absolut bli bättre :) Många nya intryck, press att man vill göra bra första intryck, prestera bra i arbetet, inte säga "fel" saker på möten & i fika rummet och etc gör att man får huvudvärk på kvällen - men rätt vad det är så kommer du känna dig precis lika hemma där som du gjorde på ditt gamla jobb.

Det är alltid en lite tufft att vara ny på jobbet, oavsett jobb.

Grattis till det nya jobbet förresten :) 

• Coyote

Jag läste någonstans att det tar två år att verkligen komma in på en ny arbetsplats, men det dröjer ju inte så lång tid innan du känner dig bekväm på jobbet. Kämpa på!

• Baby1112

Läste någonstans att det tar upp till nio månader innan man slutar vara "den nya"... Det blir ju givetvis bättre för varje dag, men ha tålamod! :)

• Madbe

2 år innan man är hemma kanske, men jag tycker det är en enorm (nästan ojämförbar) skillnad mellan vecka ett och ex. månad två :)

• Coyote
    Madbe skrev 2012-02-01 22:00:36 följande:
    2 år innan man är hemma kanske, men jag tycker det är en enorm (nästan ojämförbar) skillnad mellan vecka ett och ex. månad två :)
    Ja, utan tvekan! Jag tänker mig att två år, då är man helt inne i traditioner och seder, det måste vara så de menar.
  • Seven Costanza

Förstår di, men se till att gå runt och presentera dig för alla och försök lära dig alla namn. Är det stor ålderskillnad på er som är där, låter lite som att många är yngre än dig? Jag har själv varit på arbetsplatser där alla är mycket äldre men det har gått bra efter ett tag. Vad pratar de andra om, hur är könsfördelningen? Min sambo menar att på hans jobb (naturvetenskap, 80% män) är det i stort sett aldrig någon som pratar om sin partner eller barn, ibland med jämnåriga kan man prata om helgen men annars är det mest jobb eller om aktuella händelser/nyheter. Jag tycker det låter trist, på alla mina kvinnodominerade arbetsplatser har det alltid pratats mycket om familjen och vad man gör på fritiden, på hans jobb håller man hårt på integriteten. Jobbkulturer kan var olika, så det kan också vara därför och alls inget personligt för att du är ny.

• Milou86

Några månader har det oftast tagit för mig innan man kan vara "sig själv" lite mer. Det absolut jobbigaste tycker jag är att man som ny oftast måste ställa frågor till andra hela tiden. Det är sååå skönt när man blir "självgående".

• Gladskit

Jag bytte också jobb nyligen och min förra arbetsplats var precis som du beskriver din.
    Vi var ett grymt gäng som jobbade ihop, alla hade lika skum humor, vi hade väldigt roligt tillsammans och alla var duktiga och ambitiösa. Min nya arbetsplats är dels inom ett helt annat verksamhetsområde, jag har gått från privat till offentlig sektor exempelvis. Sen är snittåldern högre och det är inte lika "fritt".

Men jag har haft tur och hamnat i en väldigt trevlig och välkomnande grupp och jag har varit här drygt en månad nu. Jag tror att jag har kommit lite längre än du verkar ha gjort och jag tror inte att det kommer att ta två år för mig att "etablera mig" här, det känns som jättelång tid!

Alla jag stöter på här på vårt våningsplan vet inte vem jag är och vad jag jobbar med. Jag vet inte vad alla här heter eller men det hoppas jag att jag lär mig vartefter jag har kontakt med dem i olika ärenden.

Sen är ju alla olika också. Jag vill gärna tro att jag är är ganska bra på att hantera sånt här. Jag har jobbat som konsult tidigare och då blir man duktig på att läsa av grupper, man registrerar stämningar mellan medarbetare och man känner snabbt hur man bör anpassa sig för att närma sig gruppen. Har man tur blir man så småningom en del av den och då kan man börja vara sig själv mer och mer. Det är min erfarenhet i alla fall.

• lastchristmas

Känner likadant. På förra jobbet var ett gäng som trivdes ihop, umgicks lite privat, after works plus en "bästis" som jag längtade efter när jag var hemma. Arbetsuppgifterna var dock inget för mig och när en efter en slutade fanns det inget att hålla fast vid. På nya jobbet är medelåldern betydligt högre, en annan typ av stad (läs byhåla), alla är jättetrevliga men det slutar där. Jag kommer inte in något på livet och ingen undrar varför jag kommer sent/flexar ut/whatever. Folk går hem och äter lunch (jag pendlar). Jag visste att det skulle bli så här men valde arbetet ändå pga arbetsuppgifterna men det sociala betyder mer än man tror. 

Hoppas att det känns bättre för dig!! En vecka är verkligen ingenting, du får ge det den här jobbiga tiden.

• Themis

Känner igen, fast på senaste bytet blev det aldrig riktigt "mitt ställe", så jag gick tillbaka till min gamla tjänst.

Att skratta varje kafferast är värt mycket.

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • Mrs Green

När jag började på mitt nuvarande jobb i somras (efter mer än 10 år på det tidigare jobbet) tyckte jag det tog ca 3 månader innan jag kände att det var "mitt" jobb och att jag inte bara var där på besök och störde de andra

• Inversable

Jag jobbade som konsult en period vilket innebar att jag stannade på arbetsplatser allt från en dag upp till 9-10 månader. Som några redan har skrivit så gäller det att bjuda till lite själv. Vad jag brukade göra var att nån av de första dagarna skicka ett mail till alla medarbetare på min avdelning (om uppdraget varade bara nån vecka eller två max så gjorde jag inte så här). I mailet gjorde jag en kort presentation av mig själv och brukade avsluta med att nu är jag nyfiken på och vill gärna lära känna er, jag uppskattar mycket om ni stannar till vid mitt skrivbord/arbetsrum eller pratar med mig i fikarummet och presenterar er. Har funkat väldigt bra och aldrig fått några negativa kommentarer.

• Eisa

Låter som att dina arbetskamrater är lite osjyssta. Man brukar väl vara mån om den som är ny? Fråga om fika osv. Well, du får ta initiativ så länge och så blir det nog bättre med tiden.

• Madbe
    Inversable skrev 2012-02-05 09:38:55 följande:
    Jag jobbade som konsult en period vilket innebar att jag stannade på arbetsplatser allt från en dag upp till 9-10 månader. Som några redan har skrivit så gäller det att bjuda till lite själv. Vad jag brukade göra var att nån av de första dagarna skicka ett mail till alla medarbetare på min avdelning (om uppdraget varade bara nån vecka eller två max så gjorde jag inte så här). I mailet gjorde jag en kort presentation av mig själv och brukade avsluta med att nu är jag nyfiken på och vill gärna lära känna er, jag uppskattar mycket om ni stannar till vid mitt skrivbord/arbetsrum eller pratar med mig i fikarummet och presenterar er. Har funkat väldigt bra och aldrig fått några negativa kommentarer.
    Bra gjort - tänk om alla var lika fram åt och trevlig som du
  • Selaine
    Eisa skrev 2012-02-05 09:44:33 följande:
    Låter som att dina arbetskamrater är lite osjyssta. Man brukar väl vara mån om den som är ny? Fråga om fika osv. Well, du får ta initiativ så länge och så blir det nog bättre med tiden.
    Kulturer är så olika. Om alla gör samma sak blir det till slut normalt att fika är något man tar initiativ till själv, och inte blir tillfrågad! Det kanske låter hårt för utomstående, men om det är en sådan kultur som råder (ingen frågar, du får komma själv och visa att du vill vara med så släpper vi in dig) så kommer TS snart greppa den och förmodligen snart se den som normal.
Svar på tråden Nytt jobb- när känns det som "hemma"?