• Anonym (undrande)

Autism? 20 månaders lyssnar inte..

Hej.
    Min pojke på 20 månader lyssnar inte på sitt namn, man kan säga de tyst eller ropa men han ignorerar bara.
    Om vi kommer på dagis och hämtar honom och jag säger hans namn, reagerar han inte, inte förns han ser mej som av ett misstag, skiner han upp o blir jätteglad, kommer o springer.
    Tro inte han att det e fel på hörseln, för han reagerar på andra saker, om man säger kaka, tex, eller om han hör tv:n, eller om man ber honom hämta något osv..

Blir orolig o kan inte låta bli att undra om något e fel,, undrar om det e andra som har varit med om liknande??

• Svar på tråden Autism? 20 månaders lyssnar inte..
  • Hoppfull84

nej ditt barn har inte autism.
    du skriver ju själv att barnet reagerar på kontakt svarar med leenden och samspelar med andra på dagis, svarar på andra ord osv. så nej ditt barn har inte autism.

• Anonym (.)

Har ni kollat hörseln på honom då?
    Varför skulle det tyda på autism att han inte lyssnar på sitt namn?

• mammatill6

JAg har själv en dotter som har autism och jag tror du kan känna dig lugn. Det behövs betydligt mer än att inte lyssna på sitt namn.

• Anonym

Min son har autism och han är mycket mer konstig än ditt barn... så du kan vara lugn!

• Anonym (Undrar)

Varför drar man alltid till med autism så fort ett barn inte beter sig som man tänkt sig? Nej han har inte autism.

• Anonym (tveksamt)

Vår son har autism och vi upptäckte det när han var 1,5-2 år gammal. Han slutade plötsligt prata och började ha konstiga ljud för sig och han reagerade knappt om jag eller mamman kom hem efter att ha varit borta ett tag, han brydde sig inte om djur och hade en massa konstiga rörelser för sig.
    Det ska till många tecken (och säkert fler och/eller andra än de ovan) för att du ska börja misstänka autism. Visserligen är autism väldigt individuellt och kan ta sig många olika uttryck.
    Men jag tror mer på andra faktoter. Kolla hörseln först och främst. Och synen. 

• Anonym (undrande)

Varför ja funderar på om de e autism är för att ja läst att dom inte kan känna igen sin mamma o pappas röst, o tänker att de e därför han inte reagerar på dagis.
    Han kan också sitta en hel måltid utan att ta ögonkontakt med oss, vet att ja säkert bara oroar mej i onödan, men kan inte låta bli att undra..

• mammatill6

Bara att du benömner barn med autism me dom visar att det snarare är dina kunskaper som brister.

• Anonym (hörseln)

Min son var precis samma.

Han reagerade ju på ljud allt som oftast men jag kunde få skrika mig blå på honom. T.ex. om han for med cykeln ut mot vägen, klart man skriker till och ropar/skriker barnets namn, men inte en reaktion ifrån grabben. Efter ett tag började jag ändå fundera då hans uttal aldrig vart bättre med åldern. (Man funderade ju på om det var dålig hörsel eller ignorans ifrån hans sida). Jag ställde mig bakom min son och sa hans namn klart och tydligt. Fick ingen reaktion. Tog upp det med förskolan men de hade inget att anmärka på men skulle såklart tänka på det. Tog upp det på 3-årskontrollen på BVC och hon höll med om sonens uttal, vart skickad till talpedagog (minns inte vad de heter) och därifrån skickad till öron.

Första besöket visade vätska bakom trumhinnan på vä. öra.
    Andra besöket visade vätska bakom båda öronen.
    Tredje besöket visade vätska bakom vä. öra.

Läkaren förklarade för mig att trumhinnan i vä. öra är ihopkrympt och att han har nedsatt hörsel på vä. öra. Vätskan kan komma att rinna ut av sig själv, gör den inte de så får vi återkomma.

Detta är nu 1 år sedan och idag tycker jag att han hör som vanligt, hans uttal jobbar vi dock med och han får gå och träffa förskolans talpedagog.

Jag vill absolut inte skrämmas, bara för att min son visade sig ha nedsatt hörsel så behöver det givetvis inte vara så, men kolla med bvc och fråga hur det är med vätska bakom trumhinnorna. Kan ju vara något sådant som spökar bara.

OBS! Min son har (som öronläkaren sa) haft öroninflammationer, varav en pågående under första besöket som de såg och min son säger inget därför har vi aldrig märkt att han har haft öroninflammation.               

• Anonym

Jag har en son med autism. Jag kände det på mig VÄLDIGT tidigt, men det berodde främst på väldigt dålig ögonkontakt på nära håll och att han hade väldigt lite språkförståelse. Han lyssnade däremot till sitt namn och kände visst igen våra (föräldrarnas) röster. 

Man ska alltid ta sin instinkt på allvar, men att han blir jätteglad när han ser er på dagis, att han ler och kommer springande osv är ju bra sundhetstecken.  

• Anonym (undrande)

Tack för alla svar! pratade med bvc i morse o hon sa också att det kunde vara något med öronen då han haft öroninflammation tidigare. Så vi fick en läkartid för att kolla detta. Hoppas nu på att det är något tillfälligt med hörseln bara..

• Anonym (Anonym)

Hej!

Jag undrar hur det har gått för er? Var det något med öronen?

Med vänlig hälsning, Annan mamma

• ESofia

Jag har varit i samma situation. Vi hade enormt jobb kring detta att hans kulle lyssna på sitt namn. så vi gjorde många förändringar efter detta...

• ESofia

och då kan jag säga att det var inget fel på hans hörsel...

• Anonym (25 mån)

Jag har en dotter på 25 mån som är precis likadan. Reagerar inte på sitt namn (sitter hon och leker tittar hon inte upp) och kommer jag in på förskolan och pratar med en pedagog och hon leker en bit bort reagerar hon inte. Om hon råkar få syn på mig släpper hon allt och rusar fram och vill upp i famnen och kramas. Väljer alltid att vara i famnen hos mig framför någon annan så gör stor skillnad på person men är jag inte där kan hon kramas med pedagogerna också och vilja sitta i knät.

Hon har haft dålig hörsel pga vatten i öronen under en längre tid (mellan 10-19 mån ålder) och hamnat efter med språket pga det. Men jag undrar liksom du om det är något mer.

Hon har lite dålig ögonkontakt. Ganska kramig och klängig hemma men tittar inte i ögonen då och viker bort blicken om jag försöker titta henne i ögonen om hon leker/äter etc. Men om jag busar/sjunger/kittlas/om hon vill ha eller ha hjälp med något så tittar hon i ögonen utan problem.

Hur är din son språkligt?

Svar på tråden Autism? 20 månaders lyssnar inte..