Autism? 20 månaders lyssnar inte..
Min son var precis samma.
Han reagerade ju på ljud allt som oftast men jag kunde få skrika mig blå på honom. T.ex. om han for med cykeln ut mot vägen, klart man skriker till och ropar/skriker barnets namn, men inte en reaktion ifrån grabben. Efter ett tag började jag ändå fundera då hans uttal aldrig vart bättre med åldern. (Man funderade ju på om det var dålig hörsel eller ignorans ifrån hans sida). Jag ställde mig bakom min son och sa hans namn klart och tydligt. Fick ingen reaktion. Tog upp det med förskolan men de hade inget att anmärka på men skulle såklart tänka på det. Tog upp det på 3-årskontrollen på BVC och hon höll med om sonens uttal, vart skickad till talpedagog (minns inte vad de heter) och därifrån skickad till öron.
Första besöket visade vätska bakom trumhinnan på vä. öra.
Andra besöket visade vätska bakom båda öronen.
Tredje besöket visade vätska bakom vä. öra.
Läkaren förklarade för mig att trumhinnan i vä. öra är ihopkrympt och att han har nedsatt hörsel på vä. öra. Vätskan kan komma att rinna ut av sig själv, gör den inte de så får vi återkomma.
Detta är nu 1 år sedan och idag tycker jag att han hör som vanligt, hans uttal jobbar vi dock med och han får gå och träffa förskolans talpedagog.
Jag vill absolut inte skrämmas, bara för att min son visade sig ha nedsatt hörsel så behöver det givetvis inte vara så, men kolla med bvc och fråga hur det är med vätska bakom trumhinnorna. Kan ju vara något sådant som spökar bara.
OBS! Min son har (som öronläkaren sa) haft öroninflammationer, varav en pågående under första besöket som de såg och min son säger inget därför har vi aldrig märkt att han har haft öroninflammation.