liji77 skrev 2012-03-29 22:01:11 följande:
Ja. Det stämmer säkert det du säger. Själv tycker jag inte att det konstigt om man får någon typ av ärr förändring i underlivet om man spricker och måste sys, vilket ändå är vanligt. Det vet man med andra ärr man har på kroppen. Huden blir aldrig lika dan igen.
En sak man ändå kan tänka på. Du vet när man biter sig i kinden. Det gör skit ont och man blöder. Men efter ett par dagar är allt borta, utan några synliga spår. Det är samma hud i underlivet. Huden läker snabbt och bra där.
Inkontinens är mycket vanligt förekommande efter menopaus. Även om man inte fött barn. Hormonerna ändrar förutsättningarna i kroppen.
Jag tänker inte skriva någon på näsan som fått besvär efter sin vaginala förlossning. Det sker.
Jag tycker att man får gå in i graviditeten och den stundande förlossningen med öppna ögon. Det är olika, men ändå samma som vi får ta ställning till.
Jag gick in i min andra graviditet med vetskapen om att jag kunde bli sjuk i Havandeskapsförgiftning igen. Jag tog ställning till att bli dödsjuk, förlora det ofödda barnet eller tid på Neonatalen. Mest av allt fick jag ta ställning till att sätta mig själv före det ofödda barnet, för främst satte jag mitt levande barn. Jag ville ju inte göra honom moderslös. Igentligen står alla gravida kvinnor inför det ställningstagandet, men kanske inte alla tänker på det.
Det är sällan man biter sig i kinden så hårt att det spricker totalt ner genom de lägre lagren med hud, ofta är det bara ett par millimeter ytligt som man skadar. Visst läker huden lätt i munnen och på liknande platser, men det är en väldig skillnad tycker jag. Munnen kan man inspektera själv på ett helt annat sätt och ständigt känna efter hur läkningen går, man behöver ingen invaderande undersökning bara för att kolla hur det går med läkningen. Munnen har också inte lika många funktioner, skulle man få ett litet ärr i munnen eller tandköttet så vänjer man sig vid det och sedan är det bra med den saken, det är inte lika laddat som att det känns konstigt och skaver när man har sex. Och spricker man hela vägen igenom kinden ända till utsidan så lämnar det spår, det lovar jag dig, oavsett hur bra huden är på att läka.
Visst är inkontinens vanligt förekommande i högre åldrar, men det är absolut vanligast förekommande om man har fött vaginalt. Väldigt många som tror att förlossningen har gått bra har ju fått försvagade funktioner i kiss- och bajseriet som inte visar sig förrän naturen börjar ta sin rätt. Många får framfall vid förlossningen som inte visar sig förrän de är 50+.
Och för att besvara någons inlägg om vad poängen är med att föda om man inte föder vaginalt... så är den poängen (åtminstone för mig) att få ut ett friskt barn ur kroppen med minsta möjliga trauma.