• Tigerbalsam

Förlossningsrädd och verkar inte bli beviljad planerat snitt. Rädd!!!!

Jag är gravid för första gången och är jätterädd inför en vaginal förlossning.

Jag har just varit på samtal med en läkare i Varberg. Har varit på aurorasamtal där innan. Förklarade att jag är enormt rädd för vaginal förlossning och att jag vet att snitt är en stor operation som kan innebära komplikationer, men för mig finns inte alternativet att kunna föda vaginalt. Jag förklarade också att jag är rädd för akuta snitt, eftersom de har mycket högre risk för komplikationer än planerade snitt.

Han sa att de tidigare har beviljat snitt i högre utsträckning men att de nu har en ny policy som innebär att de inte längre beviljar planerade snitt för förstföderskor. Det han kunde erbjuda var istället ett förlossningskontrakt som innebär att jag måste komma igång med en vaginal förlossning, men om jag då känner att jag inte klarar det så kan jag få ett snitt. Men ett sådant kontrakt hjälper inte mig ett dugg för jag skulle inte våga lita på att de inte skulle försöka övertyga mig om att fullfölja den vaginala förlossningen ändå. Dessutom så är det utdrivningsskedet som jag är mest rädd för och när det väl har börjat så är det för sent för att göra snitt. Känns som att detta bara är ett sätt för att det ska finnas en liten chans att jag ändå ska föda vaginalt. Den tredje anledningen är att då blir det ett akut snitt, som jag är rädd för.

Grät mig igenom samtalet och lät honom förstå att jag verkligen, VERKLIGEN vill ha ett planerat snitt i lugn och ro. Jag kan inte glädjas åt graviditeten, tänker konstant på förlossningen och är så rädd att en traumatisk förlossningsupplevelse ska leda till att jag har svårt att knyta an till barnet och ser det på nåt sätt som att det är "barnets fel" att jag fått genomlida det.

Har två månader kvar till BF och känner att det börjar bli bråttom. Har svårt att få upp energin att börja om processen vid ett annat landsting... men det kanske är det som man får göra. Finns det någonsgtans som de är mindre restriktiva? Åker hellre till Haparanda för att få ett planerat snitt än att ha det där kontraktet i varberg!!!

Är så ledsen, så rädd. Vet att det är bättre för barnet (och fysiskt sätt bättre för mig) att föda vaginalt, men kan man inte räkna in nackdelen att ha en konstant oroad och ledsen blivande mamma fram till förlossningen? Det kan ju inte heller vara bra för barnet!

• Svar på tråden Förlossningsrädd och verkar inte bli beviljad planerat snitt. Rädd!!!!
  • Kookaburra
    Butterflybaaby skrev 2012-03-29 15:28:07 följande:
    Jag var exakt i din situation, men vad är meningen med att föda om man inte går igenom en naturlig förlossning? Det gör ont, ja, men när huvudet väl kommer ut blir smärtan enklare, och du känner din kropp bäst, när det är dags att krysta. När det väl är över och du håller din bebis i famnen är det så värt, och du kommer glömma smärtan. Vattrnförlossning är bäst, naturligt och gör mindre "ont" då det varma vattnet gör en lugn (iallafall gjorde det så för mig) om det hjälper.. Lycka till, förstår din frustration, men det är ett alternativ. Man vet aldrig vad som händet är det väl är dags.
    "...vad är meningen med att föda om man inte går igenom en naturlig förlossning?"

Tja, att få ut sin bebis kanske?
  • elmadumle

Jag hoppas verkligen inte att det går att få snitt när man är förstföderska, ¨då vet man inte hur det är att föda barn, ett kontrakt i det läget tycker jag är ok, då provar man i alla fall och kan avgöra under tiden hur det känns. Du kanske inte alls tycker det är så hemskt som du föreställer dig, det är naturligt att vara orolig inför något nytt det har nog många av oss varit. 

• Kookaburra
    elmadumle skrev 2012-03-29 18:25:56 följande:

Jag hoppas verkligen inte att det går att få snitt när man är förstföderska, ¨då vet man inte hur det är att föda barn, ett kontrakt i det läget tycker jag är ok, då provar man i alla fall och kan avgöra under tiden hur det känns. Du kanske inte alls tycker det är så hemskt som du föreställer dig, det är naturligt att vara orolig inför något nytt det har nog många av oss varit. 

Med tanke på att risken för akutsnitt ökar drastiskt vid kraftig förlossningsrädsla så ska vi nog vara väldigt tacksamma, både för barnen, mammorna och samhällets ekonomi, att snitt beviljas till riktigt förlossningsrädda oavsett om de fött barn tidigare eller inte.

Därmed inte sagt att en del förlossningsrädda inte kan få hjälp med sin rädsla och få jättebra vaginala förlossningar. För det kan många, men rätt hjälp måste ges när man är riktigt rädd (inte orolig som du skriver), och rätt hjälp är inte alltid lätt att få tyvärr. (Min uppfattning av flera års läsning om förlossningsrädda här på FL)

För en del räcker inte heller riktigt bra hjälp - och då är det tacksamt att de beviljas snitt, för det är mycket mindre risker för dessa kvinnor och deras bebisar.
  • Brioche

Att säga till någon som är riktigt förlossningsrädd att alla är oroliga och att det bara är att komma över det är som att säga till en alkoholist att "det är ju bara att låta bli att ta nästa drink" eller till en flygrädd att "jag har flugit massor och det har inte hänt mig nåt". Ja, så enkelt kanske det är för dig men inte för alla andra.

Vi har alla olika förutsättningar och bagage och det som är rätt för en behöver inte vara det för någon annan.

• Cheeses
    elmadumle skrev 2012-03-29 18:25:56 följande:

Hmm det här var ju ett konstigt inlägg. Hur är din kvinnosyn?
  • Långben

Har gått igenom en förlossning och det är ju en väldigt individuell upplevelse. Vissa "ploppar" ut sina barn och för andra så är det en smärtsam historia. För min del så var jag ganska säker på att jag skulle dö på kuppen och var helt skakis efter att det var över. Men det fungerade ju trots allt och man kommer knappt ihåg det dagen efter.

Nu räknar jag ned de sista dagarna inför det planerade snitt som det blir för barn nr. 2. Detta för att jag har haft ont i bäcken ochfått överrörliga som jag lider av och ytterligare en förlossning kommer troligtvis förvärra det. 

Jag trodde i min enfald att det skulle vara "enkelt" och "skönt" att få snitt men ju närmare datumet jag kommer desto mer stiger dödsångesten hos mig... Det är mycket större risker för både mamman och barnet! Jag börjar få panik över det hela....

Jag förstår om TS är rädd... men fokusera på att kroppen är byggd för att klara det. Och du kommer troligtvis klara det galant. Visst gör det ont, men du överlever. 

Lycka till!  

• Cheeses
    Långben skrev 2012-03-29 19:11:53 följande:
    Har gått igenom en förlossning och det är ju en väldigt individuell upplevelse. Vissa "ploppar" ut sina barn och för andra så är det en smärtsam historia. För min del så var jag ganska säker på att jag skulle dö på kuppen och var helt skakis efter att det var över. Men det fungerade ju trots allt och man kommer knappt ihåg det dagen efter.

Nu räknar jag ned de sista dagarna inför det planerade snitt som det blir för barn nr. 2. Detta för att jag har haft ont i bäcken ochfått överrörliga som jag lider av och ytterligare en förlossning kommer troligtvis förvärra det. 

Jag trodde i min enfald att det skulle vara "enkelt" och "skönt" att få snitt men ju närmare datumet jag kommer desto mer stiger dödsångesten hos mig... Det är mycket större risker för både mamman och barnet! Jag börjar få panik över det hela....

Jag förstår om TS är rädd... men fokusera på att kroppen är byggd för att klara det. Och du kommer troligtvis klara det galant. Visst gör det ont, men du överlever. 

Lycka till!  
    Klart man överlever, men frågan är ju gärna man vill ta de efterföljande besvären som oftast kommer av en vaginal förlossning?

Sen är det fel att det är "MYCKET STÖRRE" risker för barnet och mamman vid snitt. Vart har du fått den faktan ifrån?  
  • Långben
    Cheeses skrev 2012-03-29 19:13:52 följande:
    Klart man överlever, men frågan är ju gärna man vill ta de efterföljande besvären som oftast kommer av en vaginal förlossning?

Sen är det fel att det är "MYCKET STÖRRE" risker för barnet och mamman vid snitt. Vart har du fått den faktan ifrån?  

Jag har en nära vän som är en erfaren förlossningsläkare . Efter långa samtal med honom och den läkare på den avdelning där jag skall göra snittet så har jag blivit varse att det är betydligt högre risker för både mamman och barnet... 

Skall villigt erkänna att jag inte har allt i huvudet men det är andning, allergier, diabetesrisk mm för barnet. För mamman är det en stor operation med risker som alltid är förenade med det - blödningar, infektioner osv.

Ny forskning på området har ex. gjort att man nu vill göra kejsarsnitten närmare beräknat födelsedatum än tidigare bara för att minska risken för diverse sjukdomar hos barnet (däribland diabetes tydligen).     
  • Brioche

Långben, nej det är inte mycket större risker för mamman och barnet vid ett kejsarsnitt. Vissa risker är större vid kejsarsnitt och vissa är större vid vaginal förlossning. Men det är inte större risk för att någon ska dö vid ett kejsarsnitt.

Svar på tråden Förlossningsrädd och verkar inte bli beviljad planerat snitt. Rädd!!!!