• Mamma Mj

    vill flytta till london hjällp mig

    Hej!

    Jag har två barn 3år och 1åring och barns pappa bor i England.
     Jag  vill  flytta med mina barn till London så dom kan vara med sin pappa .  Jag har sparat mycket pengar nu och vill fixa boende innan flytten sker men vet inte hur och var .

    Jag söker en eller två  bed flat/ house med mina två barn i något område. Jag är villig att betala  Förskottsbetalning och hyran kontant tills jag få jobb och bankkonto . Jag söker minst sex månaders kontrakt eller kan vara mer. Min budget är 600-1000 pound..

    Jag  skulle vilja veta vad ni som redan bor om ni kan hjälp mig med tips och råd om hur jag kan få lägenhet i london ? vad har dom för krav? jag vill inte bli lurad och Vill klara mig själv ! 

    Tacksam för alla svar i alla former. 

  • Svar på tråden vill flytta till london hjällp mig
  • Londonmum

    Hej!
    Jag har bott i London i snart 10 ar. Har 3 barn...

    Ar din budget £600-1000 / manad?

    Kika pa www.primelocation.com eller findaproperty.co.uk - dar kan du soka pa postnummer (de 2 eller 4 forsta bokstaverna och siffrorna i ditt omrades postnummer, typ SW6 / W1 / SW15) + antal sovrum du letar efter - da far du en bra bild av hyrespriserna. 

    Du kan aven kika pa www.gumtree.com - men den ar inte lika saker (tycker jag) som de 2 ovan - och ar mer rum / delad lagenhet etc. www.findaflat.com - dar annonserar uthyrarna sjalva. 

    Tror att din budget ar lite tight for en 2 bedroom flat i en central del av London for din budget. Men, kika runt lite  pa natet sa far du en battre bild. Tank pa att priserna ibland ar / vecka!  Du har ocksa alternativ att hyra moblerat eller omoblerat.

    Krav for att hyra ar att du oftast maste visa ett anstallningsintyg, ha bankkonto - da hyran oftast betalas via "direct debit" / dras fran ditt konto, betala 4-8 veckors hyra i "deposit". Hyesmarknaden i London ar lurig/brutal/enorm/snabb - tank pa att vara forsiktig nar du hyr och se till att alla papper som du skriver pa ar ok - och givetvis att du har ett ordentligt kontrakt (dar du har rattigheter som hyresgast - som tex om tvattmaskin / boiler / spis gar sonder, vattenlacka, elproblem etc - vilket hander oftare an man tror....).

    Om du bara vill ha ett 6-manaders kontrakt sa se till att det star klart och tydligt i kontraktet (de flesta kontrakt ar pa ett eller tva ar) - inte 6 manader med 2 manaders uppsagningstid, for det ar 8 manader...  Att hyra del i lagenhet/hus ar lattare - dvs kortare kontraktstid och kortare uppsagningstid, oftast lite lagre deposit - men da ar ni fler som delar boende (flatshare).

    Jag skulle hellre valja att betala lite mer for att fa ett ordentligt kontrakt (via agentur / estate agent) an att betala "svart" och bo utan sakerhet - med barn...

    Skulle ocksa kolla upp dagis etc i det omradet du tankt dig (eftersom du har 2 sma barn med dig!). Det finns statliga dagis fran 3 ar i alla omraden (oftast med langa koer och man maste bo nara) - som ar gratis och endast 3 timmar / dag (oftast 9-12 eller 13-15), annars ar det privata dagis, nanny eller childminder/dagmamma som galler och det ar ratt dyrt har. En nanny eller childminder kostar mellan £7-10/timme, privata dagis varierar men runt £30-60/dag - var noga att kolla upp vilka timmar de har oppet da det varierar fran ett par timmar till heldagar - heldagar blir givetvis dyrare. 

    En sak till som du bor tanka pa ar att Council tax - som en fastighetsskatt kan tillkomma pa hyran (som alla hushall maste betala har) - sa kolla om det ingar eller ej. Samma galler rakningar som el, vatten etc - ibland ingar de, ibland inte. Glom inte att kolla upp vad galler internet, telefon, TV etc - om det finns - eller om du maste skaffa det. 

    Las pa och fraga runt om omraden - sa du vet sa mycket som mojligt om de omrade som du funderar pa. Idealt kanske vore att bo nara pappan?

    Oj - detta blev langt och kanske lite osammanhangande... London ar en fantastisk stad - men tuff! Fraga garna om du vill veta mer!

    //caroline

     

  • Mamma Mj

    Tack
    Jag får inte öppna bankkonto innan jag får ett jobb men just nu har jag inte jobb i london utan jag söker  och för att söka  måste jag ha proof of address?

    Hur är det med Hostel? hur funker dett`? vad är skillnade mellan flatt/house och Hostel?

  • Londonmum

    Hej,
    det ar lite moment 22 - detta med boende/bank/jobb etc.

    Har aldrig bott pa hostel har och ar ytterst tveksam om jag skulle gora det med 2 sma barn - men det ar min personliga asikt.

    Var forsiktig bara! Att hyra nagot svart / eller via fel personer har i London gor att du kan bli lurad pa dina pengar, vrakt utan varsel, leva utan varme/el/vatten etc... Tank pa att om det later for bra for att vara sant nar det kommer till lagenheter och boende att hyra har i London - sa ar det sa... Det ar darfor jag skulle rekommendera dig att anvanda en estate agent. du kan ju ringa nagon av de som finns med pa de lankarna jag skickade igar och fraga hur man gor om man flyttar hit utan jobb etc. 

    //c

     

  • Mamma Mj

    Oky tack snälla Caroline 

    Jag ska ringa runt lite men jag vet inte omman kan lita på dom eller inte.

    finns någon agent som du rekommenderar till mig. jag ringer dom ochse hur det går tack igen.

  • tänkertill

    Det du vill ha i ditt kontrakt är en 6 months break clause vilket betyder att du kan ta dig ur kontraktet efter 6 månader även om det är på ex 1 år. Läs kontraktet noga och be att få alla förklaringar av mäklaren på papper - helst i kontraktet. Vem som helst kan vara mäklare här - dvs de har inte samma formella krav på sig som i Sverige - och lovar guld och gröna skogar bara du skriver på. Sen när det är färdigt har de glömt vad de har lovat om det inte finns svart på vitt. I grova drag.

  • tänkertill

    Det är snabba ryck här med att hitta boende, inte som det kan vara i Sverige.

    Därför vore det bästa om ni kunde hitta någon att bo hos i ett par veckor så du kan leta på plats. Man hittar något med den tidsramen om man har normala krav.

    När du förhandlar så glöm inte att priset de begär inte är fast dvs det finns utrymme att förhandla. Du bör veta vad liknande hyror i området ligger på. Dessutom är det bra förhandlingsläge om lägenheten är tom när du ser den.

    För en lägenhet som kostar £1000 i månaden i hyra förlorar hyresvärden runt £230 per vecka vilket är lika med drygt £4 i veckan i hyra. Mao om en lägenhet i den prisklassen står tom i en månad finns det utrymme att förhandla ner priset cirka £20 i veckan!

  • Mamma Mj

    Jättebra råd
    tack snälla då måste jag hitta nåon att bo med.    

    Vad tycker ni om North london? jag tänker bo där någon som bor eller vet mer ? tack

  • tänkertill

    Jag bor i norra London :) i N6. Har bara bott i norra London. Är det något speciellt område du funderar på? Var bor barnens pappa?

  • Mamma Mj

    Barns pappa bor på central london och det e inte bra för mina barn. Jag tänker Ashdown Road EN3 5AA. 

  • Mamma Mj

    En kompis till mig  bor norra london och hon säger det e bra eller bästa område i london men jag vill veta lite mer om detta område kanse hon vill att jag ska bor nära henne. vem vet lol

  • Amber1975

    Kan du inte bo hos pappan ett tag tills du kommit på fötter, då har du ju adress också. Se även till att du får räkningar skrivna i ditt namn, annars kan du inte öppna ett bankkonto som du ju behöver för att få jobb. Det är krångligt att komma in i det engelska systemet som ni redan varit inne på.

  • Amber1975

    En sak till, har du tänkt över kostnanden för barnomsorg? De flesta här stannar hemma med barnen för att det är fruktansvärt dyrt och det är ju lite svårt ifall du är singel, men det kanske du inte är. Bara en tanke.

  • tänkertill

    Jag kan inget om Enfield tyvärr. Det finns bättre och sämre områden där. Eftersom du har en 3-åring måste du tänka på att det ska finnas en bra skola i närheten och se till att du bor "rätt" för att komma in. Det kan handla om 50 meter...

Svar på tråden vill flytta till london hjällp mig