Myror i byxorna..?
Hej,
Jag har en kille på 8år som har svårt att koncentrera sig i skolan.
Han har svårt att sitta still, springer på toaletten flera gånger under lektionerna, vässar pennor och funderar på vad de andra barnen gör/pratar om. Blir instruktionerna för långa och invecklade så slutar han lyssna.
Blev inkallad till hans fröken idag som lade huvudet på sned och sa att "inga av de andra barnen har de här problemen"... kändes nästan som att hon ville påskina att han "förmodligen har ADHD"...
Till saken hör att han har aldrig svårt att koncentrera sig när han tycker något är roligt eller intressant. Men svenskan upplever han som svår och då antar jag att han tappar sugen och då brister även koncentrationen för honom. Att skriva långa berättelser verkar inte vara hans stor intresse. Om han ska berätta vad han gjort i helgen kan han skriva. "Vi åt fläsk. Och såg en död fågel". Flickorna skriver små noveller.
Vet inte vad jag ska göra? Tycker det verkar oroväckande lätt att ge alla barn som inte passar in i en mall en bokstavsdiagnos. Allt som är det minsta avvikande ska ges en bokstavsetikett. Han är ju pojke. De är ju oftast mer fladdriga i skolan än flickor..?
Jag har inte sett eller upplevt någonting med honom som jag skulle klassa som onormalt. Han har myror i brallan bara. Vad gör man åt sånt här? Vad är er erfarenhet?
Johanna