• Johanna7503

Myror i byxorna..?

Hej,

Jag har en kille på 8år som har svårt att koncentrera sig i skolan.

Han har svårt att sitta still, springer på toaletten flera gånger under lektionerna, vässar pennor och funderar på vad de andra barnen gör/pratar om. Blir instruktionerna för långa och invecklade så slutar han lyssna.

Blev inkallad till hans fröken idag som lade huvudet på sned och sa att "inga av de andra barnen har de här problemen"... kändes nästan som att hon ville påskina att han "förmodligen har ADHD"...

Till saken hör att han har aldrig svårt att koncentrera sig när han tycker något är roligt eller intressant. Men svenskan upplever han som svår och då antar jag att han tappar sugen och då brister även koncentrationen för honom. Att skriva långa berättelser verkar inte vara hans stor intresse. Om han ska berätta vad han gjort i helgen kan han skriva. "Vi åt fläsk. Och såg en död fågel". Flickorna skriver små noveller.

Vet inte vad jag ska göra? Tycker det verkar oroväckande lätt att ge alla barn som inte passar in i en mall en bokstavsdiagnos. Allt som är det minsta avvikande ska ges en bokstavsetikett. Han är ju pojke. De är ju oftast mer fladdriga i skolan än flickor..?

Jag har inte sett eller upplevt någonting med honom som jag skulle klassa som onormalt. Han har myror i brallan bara. Vad gör man åt sånt här? Vad är er erfarenhet?

Johanna

• Svar på tråden Myror i byxorna..?
  • Khaleesi

Hur mycket idrottar han på fritiden? Jag tycker att det låter som om han behöver utlopp för sin överskottsenergi.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Johanna7503

Han spelar tennis. Och nu på vintern är det ju skidor och skridskor. Och så går han på scouterna. Förutom gympan i skolan då. Han vill spela innebandy men det fanns ingen plats för honom. Gruppen var full.

Men det var en bra tanke. Han kanske behöver rör på sig mer.

Ska kolla upp det. tack!!

• Boost

Det blir ju lätt så att när man inte tycker det är roligt/intressant så börjar man dagdrömma, eller i din sons fall börjar göra andra saker. Tycker också att folk tar för givet alldeles för snabbt att någonting är fel bara för att någon inte uppträder "som alla andra".
    Det behöver absolut inte ligga någon diagnos bakom.

Har du frågat sonen hur han upplever alla lektioner? Varför han går på toa så ofta etc?

• Johanna7503

Boost: Precis! Håller med dig där.
    Jag har frågat varför han pysslar med annat och ett vanligt svar är att han inte riktigt vet. Som när någon är dum och man frågar "varför gjorde du så?"... "Jag vet inte"....

Funderar på om jag ska skaffa en liten anteckningsbok som kan skickas mellan skolan/hemma och så kan fröken prata lite med honom varje fredag om hur det har varit, vad som varit bra/dåligt, kul/svårt...
    Och att vi sen kan bemöta detta och hålla en öppen dialog....

Jag tror han är lättstörd.... och lätt tappar sugen när allt inte går hans väg på en gång. han blir arg på sig själv när han inte gör rätt liksom....

• Boost

En anteckningsbok är en toppenidé tycker jag!
    Be fröken anteckna i den efter de lektioner hon tycker tycker är anmärkningsvärda. Exempelvis då när han gått på toaletten flera gånger eller vässat pennan fler gånger än det behövts. Då kan du säkerligen snabbt få fram ett mönster under vilka lektioner han koncentrerar sig och vilka han har svårare att fokusera på.
    Sedan kan ni ta det därifrån.

• Johanna7503

Någon som själv har erfarenhet av detta med koncentrationssvårigheter? Hur löste ni det?

/Johanna

Svar på tråden Myror i byxorna..?