• Lycklig Mamma

Är det synd om vår dotter som inte får sötsaker?

Jag får då och då frågor av bl a släkt om Lillan inte har fått smaka "något gott". Jo då, hon äter mycket gott varje dag... Men det de flesta menar är ju bl a kakor eller glass. Oh, det är verkligen synd om vår 8 ½ månader gamla dotter som får Djungeldessert till efterrätt istället för glass...

• Svar på tråden Är det synd om vår dotter som inte får sötsaker?
  • Glad i hågen

Har dom aldrig smakat är det ju inte alls synd om dom, hon vet ju inte vad hon går miste om. Vi ger inte heller våran 8 mån tjej några sötsaker. Osötad vispgrädde har hon smakat, och visst tittar hon storögt när vi äter, men får hon bara ett kex att gnaga på, eller lite fruktpuré eller rivet äpple så är hon hur nöjd som helst.

Så stå på dig! Varför ska man börja ge dom sockerbegär redan? De hinner få i sig nog med sötsaker ändå i frmatiden.

• Annelie024

8 1/2 månaders bebisar ska väl inte äta glass heller! Tycker inte jag i varje fall, hon är ju så liten än. Det kommer tids nog, men så länge de små inte vet vad de går miste om, så varför ska man ge dem det?

• annamadde

min son smakade sin 1 års tårta. det var första gången han fick nåt som vi vuxna äter.
    en del i min släkt har med tjatat om godsaker, men vi har sagt nej. det är bara att stå på sej

• cookiemonster

Det är INTE synd om din dotter! Man kan inte sakna något man inte känner till, i alla fall när det gäller mat. Djungeldessert låter mumsigt förresten

Jag har tänkt att vara hård med sånt men fick "ge upp" runt 11-mån, delvis pga andras tjat.

En tandsköterska på bvc varnade oss för "sånt tjat" och sa att vi skulle kontra med att säga: - det blir mer synd om honom när han får laga tänder hos tandläkaren.
    Jag kan säga att det fungerar inte för då säger de bara: - så farligt kan det inte vara. Vi gav våra barn glass bla bla bla bla....

Stå på dig om du tycker det är viktigt!

• Lycklig Mamma

Så resonerar jag också: hon vet inte vad hon går miste om. Om jag fick välja idag så skulle jag mer än gärna välja bort att veta hur godis smakar

Klart att Lillan ska få sötsaker - men inte än! Det kliar säkert i fingrarna på "utomstående" men det är vi som avgör när hon ska få smaka sötsaker.

• neanora

Inte har mina barn heller fått ngt gått så där tidigt. Varför skulle man ge sötsaker när de inte behöver det. Sonen min åt väl första gången godis då han var 2 år ngt. På lilla jul då jultomten kom och hälsa på fick alla barnen en påse med godis och mandarin. Alla andra barnen lämnade sina mandariner men Tobias åt bara den och gick runt och frågade om han får äta andras som de hade lämnat på borden. Jag tycker inte att det var väl och inte led han på ngt sätt han ville ju inte ens ha det. Ännu idag får han godis bara på lördagar. Om ngn bjuder hindrar jag inte han och äta det.

• Lycklig Mamma

Vad skönt att fler tänker som jag!

• Åsa

Inte ett dugg synd om henne vad jag kan se. Lillan blir två år i vår och får aldrig godis. Inte cornflakes och annat genomsött raffinerat heller för den delen.
    Gott får hon, och sött också - frukt, som hon är väldigt förtjust i. Det är visserligen sött, men innehåller åtminstone vitaminer och fibrer också.

• Asrta1

Min son blir 3 i mitten av mars, han äter inte godis. Han får äta glass, popcorn och saltapinnar men bara när det är lördag eller om ngn fyller år eller så. Han har aldrig fått smaka läsk iheller.

Det dom inte vet har dom inget ont av, dom kommer äta så mkt onyttigt i livet ändå så varför ska dom äta det långt innan dom vet vad det är.

Något jag tycker är positivt med det hela är att jag aldrig har en skrikande unge i affären som stortjuter för han/hon inte får godis!

Stå på dig, det gör jag!

• Åsa

Kan tillägga att jag inte köpt färdiga fruktpuréer för deras ofog att tillföra ytterligare socker till fruktsockret.
    Får förresten rätta mig om 0 godis (önsketänkande kanske ) Popcorn har Lillan fått smaka och tycker är gott och likaså pepparkaka nu runt jul. Försöker att inte införa nya onödigheter dock. Tyvärr tycker ju bebisarna ofta att de är goda. Har fått begränsa eget marshmallowsmaskande för att Lillan dumt nog fick smaka en bit och tyckte det var gott, så ska jag ha några får det ske i smyg nu.

• Sofia27

Min svärmor tycker att det är fruktansvärt synd om vår äldsta dotter (2 år) om inte hon får smaka på efterrätter, glass, choklad, etc...
    De äter ofta kakor, bullar, godis, chips, efterrätter och hälften av gångerna är det precis innan dottern ska gå och lägga sig. Jag vet inte hur många gånger vi ska behöva säga att vi inte vill att hon ska äta en massa sötsaker, framförallt inte på kvällen.

Nu börjar de fråga när den yngsta tjejen kan börja äta grädde och glass (?!!); hon är snart 8 månader gammal... Måste man hota med att inte komma och hälsa på eller?

• Lycklig Mamma

Åsa
    Ja, jag har upptäckt att de tillsätter socker i vissa. Gjorde en miss och köpte fruktpuré med 5 g tillsatt socker (per 100 g). Men det finns ju frukpuréer utan tillsatt socker, och det ger vi till Lillan. Mest ger vi dock färsk frukt.

• Lycklig Mamma

Sofia27
    Mjo, man undrar ju när vi fick smaka sötsaker för första ggn?

• Sofia27

Lycklig Mamma
    Barn fick väl börja testa sötsaker så fort som möjligt "förr i tiden" Fast det kanske är en sån där far-och morföräldrargrej; att man kan trycka i barnbarnen vad som helst för att vara den snälla personen... eller nått sånt...

• Lycklig Mamma

Ja, det är nog nåt sånt... Tyvärr, det kan bli jobbigt emellanåt.

• maria81

jag tcyker inte att ditt barn missar något. det finns ju hur smaskiga desserter och frukter som helst. Min son fick inte äta godis förrän han var 3 år och nu är det bara lördagar som gäller. H an skäller t om på folk han ser som äter på vardagar.

Svar på tråden Är det synd om vår dotter som inte får sötsaker?