Inlägg från: Benzaiten |Visa alla inlägg
  • Benzaiten

90-tal

Varierade ju lite beroende på när på 90... början av 90 hade ju fortfarande tydliga spår av 80-talet kvar.. Men här är lite jag kommer på på rak arm:
    Palladiumskor (i canvas med grov sula), tajts, jeans levi´s 501:or lite uppklippta nere vid foten på insidan hade vi o så doc Martens till det. Ribbade tröjor, rutiga stora skjortor (grunge-stilen), hög midja på jeansen som var ljusa o slitna, magtröja, avklippta jeansshorts, straplinnen utanpå en randig ribbtop, jazzbyxor, cykelbyxor, piratbyxor, batikmönster, brunt läppstift/läppenna (läppenna användes flitigt), svart kajal, smalt noppade ögonbryn i båge, mittbena o rakt hår eller tidigare; sprayad snelugg eller pufflugg. Blommiga toppar eller klänningar. Tajt nedtill pösigt upptill -oversizetröjor till tajts eller stretchjeans, USA-sockar, Reebokskor och Converse. Straplinnen/spagettilinnen och -klänningar. Jeansjacka, väska med lång rem, runda solbrillor á la John Lennon eller Ozzy Osbourne. Tajta fodralklänningar, tajta fodralkjolar. Även hellånga kjolar var på tapeten ett tag. Mycket tygskor som fått revival idag. Svart botten och blommönster minns jag var trendigt. Kängor.

Nån som kommer ihåg "horbanden"?? Tajta svarta breda halsband i tyg eller mocka. Vi sydde massa i syslöjden minns jag och våran slöjdlärare höll på att svimma när vi sa att vi ville sy "horband"! Hahaha...

Mycket av 90-talsmodet har haft en revival det senaste.

• Benzaiten

västen ja! den hade jag glömt. Och hårband som någon sa.
     Och hårsnoddarna var sånna där fluffiga med tyg. O stora spännen som man samlade allt hår i var oxå poppis minns jag. Och tjocka diadem med tyg på o nån fyllning innuti typ fodrade med skumgummi eller nåt!

• Benzaiten

där jag bodde var det även populärt med smycken från festivaler o marknader i läder o trä o snäckor o sånt. Jag hade ett par örhängen som var två små papegojor i trä och så hade jag läderremmar men olika hängen på runt halsen o armarna... och de där kompisbanden som man flätade till varandra i olika färger, många sånna hade vi, hela mina armar var fulla med remmar o band minns jag.

Svar på tråden 90-tal