• zigne

kattnät på balkong

Ni som har innekatt och balkong där katten får vara. Har ni nät eller ev annan lösning? Någon som vet vad nät kostar och var man köper det billigast?

• Svar på tråden kattnät på balkong
  • Rigor

Kyckling/hönsnät funkar bra, bara man får tillräcklig höjd på det och fäster det i balkongen ovanför eller gör ett eget nättak! "Sy" ihop med tunn ståltråd om nätet ska skarvas så Katten inte kan klämma sig igenom någon glipa! Sätt några träreglar mellan golv och tak, och fäst nätet med märlor eller häftpistol tätt!

Nät av det här slaget kan man köpa på byggvaruhus tex Bauhaus, K-rauta mfl.

Bra tänkt att näta in balkongen, dels för att kunna vädra utan att behöva stänga in katten i nåt rum och att katten faktiskt får friskluft och kan spana på världen därutanför om den har lust!

• PumpkinQueen

Vår balkong är inglasad, till sommaren ska vi försöka näta in den.

Det är dock lite svårt att komma på en lösning, eftersom man inte får sätta fast nätet på fasaden utanför. Men vi fixar det på något sätt.

• QueenObscene

ÖoB har nät, vi har nätat med kycklingnät och "sytt" ihop med tunn ståltråd. Hat dessutom stöttat upp det med bambupinnar i hörnen av balkongen. För vissa katter räcker det med att näta halva balkongen, alltså kanske 60 cm upp från räcket. Jag har nätat hela vägen upp förutom en glipa på ca 15 cm längst upp, men mina katter är inte klättrare.

• Majsan70

Vi har hönsnät just nu men skall om vi får tummen ur bygga en ram o sätta upp speciellt kattnät som vi köpt för typ 150 spänn på Rusta. Vi har precis allt innätat då vi ofta har kattungar som älskar att klättra.

• MammaTillEnPrins

Byggde en ram med träreglar som vi fäste nätet på. Nätet kom från Jula, inte hönsnät utan stålnät med kvadratiska hål.

• zigne

Tack för tipsenGlad Tur att det är långt till sommaren så jag hinner få till en bra lösning. Kissen (från ett katthem) flyttar in på måndag!

• Ravenna

Vi byggde en kattbur till balkongen som helt enkelt stod på golvet och hölls ihop av ett nät-tak. Då behövde vi inte förankra den - det räckte med att den stod på backen. 3 sidor + ett tak.

Vi säkrade dock lite extra genom att sätta buntband runt balkongräcket.

• Pralina 81

Snyggast blir det om man använder sig av s.k. rådjursnät. Ett svart plastnät som knappt syns utifrån och inte låter om katten klättrar i det. Det är tillräckligt stabilt för 2 st 4 kg katter att hänga i:) Har man inte möjlighet att fästa nätet i grannens balkong så kan man bygga en ram av reglar och sätta fast nätet i det. Det är både enkelt och billigt.

• Rigor

Zigne, Ts

Har Din Kisse fått komma hem nu? Hur går det och vad heter den?

• skorpionen80
    PumpkinQueen skrev 2012-02-02 12:55:51 följande:
    Vår balkong är inglasad, till sommaren ska vi försöka näta in den.

Det är dock lite svårt att komma på en lösning, eftersom man inte får sätta fast nätet på fasaden utanför. Men vi fixar det på något sätt.

Då är halva jobbet gjort ;) Gör en ram, likadan som fönsterrutorna, häfta fast nät och passa in den i skenorna så att du kan ha en ruta öppen men "stänga för" med nät-rutan.
  • lollipops

Vi fick putsnät av en vän som jobbar som putsare, men det går att köpa på de flesta byggvaruhus också. Det är lite hårdare nät som inte bucklar sig och svajar sig lika enkelt som vanligt hönsnät gör. Personligen tycker jag inte att det är särskilt snyggt överhuvudtaget med nätade balkonger men detta alternativet blev i alla fall lite bättre tycker jag.

Svar på tråden kattnät på balkong