• Khaleesi

Syskon och fikabröd

Hur hanterar du som förälder följande läge. Storasyster och lillasyster har fått varsin bulle. Lillasyster äter raskt upp sin, men storasyster var inte alls sugen.

Nu frågar storasyster lillasyster om hon vill ha hennes överblivna bulle, och det vill lillasyster GÄRNA!

Vad gör du?

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-02 14:06
    Och vi kan säga att storasyster är sex år och lillasyster är fyra år.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Syskon och fikabröd
  • Hon o Han

givetvis hade lillasyster fått den, man dör inte av 2 bullar! hatar hysterin som finns omkring barn och kost osv. SÅ överdrivet!!!

• Mynta

Hm, givetvis får storasyster ge bort sin bulle! Varför skulle hon inte få det?

• lövet2

Jag säger NEJ. Det var en bulle var som gällde. Har man ätit en så har man fått nog, men jag berömmer storasyster för att hon ville vara snäll.

• annca

Klart syrran får bullen. Bara roligt att storasyster erbjuder den.
    Lite fikabröd nån gång då och då skadar inte.

Det lär komma en dag sykonsvartsjukan slår till...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Sunningdale

Haha, det händer lite allt som oftast här, mellansonen har mycket liten aptit och lillan är en riktig gottegris

Natuligtvis får syskonet bullen. Är de gamla nog att äta en fikabulle så är de gamla nog att äta två. Det gör ingen större skillnad.

Men lite "sur" skulle jag bli om jag själv haft siktet inställt på bullen  

Mamma till Aristogeiton 2004 - London 2006 - Phaedra 2008
  • Längtar17

Haha...sådär va det jämt när jag va liten. Jag va smal som en sticka och syrran tjock :-P tror liksom det är konsekvensen av att hon alltid åt dubbelt så mycket....

• tjej87

Hm, jag har inga barn men jag kan tänka mig att det beror lite på hur ofta det händer. Är det varje fika så hade jag nog sagt att det var en bulle som gällde men att storasyster är snäll. Händer det bara någon gång då och då så är det klart att lillasyster får bullen, en extra bulle några få gånger tror jag inte skadar :)

• Khaleesi
    Bonanza skrev 2012-02-02 14:10:49 följande:
    Fattar inte omröstningen? Menar du att det finns föräldrar som på riktigt skulle säga nej till att ett syskon ger sin bulle till det andra syskonet? Stört.
    Ja, jag har till exempel börjat göra det eftersom lillasyster har börjat utveckla en ohälsosam övervikt, bland annat till följd av 7 års dubbla fikaransoner...

När storasyster börjar påpeka att lillasyster är fluffig runt magen och att storasysters byxor är för små åt lillasyster så dödar det en del av charmen med att det är snällt att storasyster vill bjuda på bulle...
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
Svar på tråden Syskon och fikabröd