• Höstbebis2010

Vad är detta för utslag?

Någon som vet vad detta kan vara? Lite otydlig bild, men det är till en början ganska rött, mer rött än det ser ut och lixom bubbligt, upphöjt.

Han hade det på ena benet imorse när han vaknade men det försvann efter nån timme så tänkte inte så mkt på det, men nu efter vilan så hade han på andra benet. Vet nån vad det kan vara?

Jag har vilket fall slängt in både sängkläder och madrss i tvätten nu för säkerhets skull. borde vi söka för det när det trots allt försvinner ganska fort?       

• Svar på tråden Vad är detta för utslag?
  • Höstbebis2010

Sonen är 14 månader.
    Nej inga djur och inte ätit nått nytt eller så.. 

Det jag tänker på med nässelutslag är väl att de brukar klia? Han visar inga tecken på att han har nått obehag från dom.         

• strongenough
    Höstbebis2010 skrev 2012-02-02 14:41:29 följande:
    Sonen är 14 månader.
    Nej inga djur och inte ätit nått nytt eller så.. 

Det jag tänker på med nässelutslag är väl att de brukar klia? Han visar inga tecken på att han har nått obehag från dom.         
    Min son reagerade inte på dem som liten. Inte från nu när han är 5 år har han kunnat säga att dem kliar.
  • Tigerliljaaa

nässelutslag kan man få av ex. en förkylning eller bara ett virus i kroppen rätt vanligt att få det efter att man varit sjuk också. kan dessutom uppkomma heltutan spårbar orsak.

• Höstbebis2010
    Tigerliljaaa skrev 2012-02-02 14:43:47 följande:
    nässelutslag kan man få av ex. en förkylning eller bara ett virus i kroppen rätt vanligt att få det efter att man varit sjuk också. kan dessutom uppkomma heltutan spårbar orsak.

ah, ja han har varit sjuk nu, feber å hosta å sånt, kan kanske komma efter det då..
  • plastkotte

Har han precis vaccinerats? Inom senaste månaden? Vår dotter vaccinerades när hon var 12 mån, och fick liknande utslag 3 veckor efter, på vårdcentralen frågade dom om hon vaccinerats nyligen för ca 3 veckor efter vaccination så kan såna utslag uppstå, detta var något vi missat. För vi kom bara ihåg att vecka 1-2 kan dom få förkylning. Och vi var inne på exakt 3 veckor efter, och det försvann efter 3-4 dagar.

• Tigerliljaaa
    Höstbebis2010 skrev 2012-02-02 14:44:52 följande:
    ah, ja han har varit sjuk nu, feber å hosta å sånt, kan kanske komma efter det då..
    japp det kan det deffinitivt, kan bli som en rest på sjukdommen det gå över på några dagar och håller det i sig eller sprider sig till ansikte kontakta sjuvården får då kanske han behöver lite antihistamin

:)
    krya på sig!
  • Höstbebis2010
    plastkotte skrev 2012-02-02 14:48:58 följande:
    Har han precis vaccinerats? Inom senaste månaden? Vår dotter vaccinerades när hon var 12 mån, och fick liknande utslag 3 veckor efter, på vårdcentralen frågade dom om hon vaccinerats nyligen för ca 3 veckor efter vaccination så kan såna utslag uppstå, detta var något vi missat. För vi kom bara ihåg att vecka 1-2 kan dom få förkylning. Och vi var inne på exakt 3 veckor efter, och det försvann efter 3-4 dagar.
    Nepp, inget sånt, senast var när han var 12 månader och det är 2½ månad sen nu.
  • Höstbebis2010
    Tigerliljaaa skrev 2012-02-02 14:50:40 följande:
    japp det kan det deffinitivt, kan bli som en rest på sjukdommen det gå över på några dagar och håller det i sig eller sprider sig till ansikte kontakta sjuvården får då kanske han behöver lite antihistamin

:)
    krya på sig!
    Ja absolut, sprider det sig upp åt så söker jag, men känns inte så akut att söka när det "bara" sitter på låret.

Hoppas att det bara är nått tillfälligt, är så rädd han ska få allergier hit och dit då det ligger mycket sånt i släkten. 
  • Axelina

Nässelutslag eftersom de ät upphöjda o försvinner/kommer ganska fort. Jag hade inte sökt.

• Tigerliljaaa
    Höstbebis2010 skrev 2012-02-02 14:52:51 följande:
    Ja absolut, sprider det sig upp åt så söker jag, men känns inte så akut att söka när det "bara" sitter på låret.

Hoppas att det bara är nått tillfälligt, är så rädd han ska få allergier hit och dit då det ligger mycket sånt i släkten. 
    nej alltså nässelutslag eller nässelfeber som det också kallas är inget farligt så länge det inte prider sig till mun och hals.

jag vaknade en morgon och hade det i ansiktet och min läppar var tre gånger så stora, gick till VC som gav mig antihistamin och även sa att om jag svullnade i hals skulle jag pka in men nässelfeber brukar hålla sig till ofarliga om råden :)
Svar på tråden Vad är detta för utslag?