"vanlig pluggångest" blev ohanterbar, vad ska jag göra?
jag vet inte vad jag ska ta mig till. har haft en del psykiska problem sen tonåren, ganska mycket panikångest och var sjukskriven för depression en kort period för kanske fem år sen. har en del bagage med övergrepp och även rätt mycket psykisk ohälsa i familjen. har alltid "klarat mig" och aldrig klappat ihop fullständigt. i höstas började plugga, en yrkesutbildning. var väldigt glad över det och att jag äntligen, när utbildningen är klar, kommer att få ett "riktigt jobb". har haft en massa olika timvik och drivit eget lite men det har inte lönat sig. nu i efterhand inser jag att jag medvetet inte försökt att skaffa mig ett heltidsjobb, för att jag är rädd att jag inte ska klara av det. jag älskar att jobba och jobbar gärna mycket när jag får. tvekar inte att ta extra nattpass mellan dagpassen på mitt andra jobb. tycker att jag mår bra av att hålla igång. men så får jag dom här perioderna när jag blir nästan apatisk. trött, håglös, ingen lust med nåt. får jag chansen att jobba då så tar jag den och mår bra under tiden, men är jag hemma mår jag skit. orkar inte göra nåt då för att förbättra situationen utan väntar på att nåt jobb ska höra av sig. nu sen jag började plugga har det blivit mer och mer sådär. jag hatar verkligen att sitta still, blir rastlös och har svårt att koncentrera mig. i perioder går det bra, men efter varje vecka med flyt kommer en dålig vecka. nu har jag lyckats slappa bort jättemycket tid den här veckan och vet inte om jag kommer klara kursen. jag pluggar på distans och det är stressande att lägga upp studierna helt själv och inte ha nån att prata med. jag känner mig så himla värdelös som inte klarar av det. jag vill ju bara klara utbildningen och få jobb! är jag självdestruktiv på nåt sätt som sabbar för mig själv såhär? just nu mår jag jättedåligt, hade ett panikångestanfall och nu är jag mest trött. är så himla rädd att studierna ska gå åt skogen. om jag sjukskriver mig så kommer jag att missa en massa och då kan jag nog inte gå resten av terminen utan måste vänta till nästa. det vore katastrof. jag vet inte ens vad som gäller med att ta igen kurser och studieuppehåll. vad ska jag göra?