• Anonym (panikångest)

"vanlig pluggångest" blev ohanterbar, vad ska jag göra?

jag vet inte vad jag ska ta mig till. har haft en del psykiska problem sen tonåren, ganska mycket panikångest och var sjukskriven för depression en kort period för kanske fem år sen. har en del bagage med övergrepp och även rätt mycket psykisk ohälsa i familjen. har alltid "klarat mig" och aldrig klappat ihop fullständigt. i höstas började plugga, en yrkesutbildning. var väldigt glad över det och att jag äntligen, när utbildningen är klar, kommer att få ett "riktigt jobb". har haft en massa olika timvik och drivit eget lite men det har inte lönat sig. nu i efterhand inser jag att jag medvetet inte försökt att skaffa mig ett heltidsjobb, för att jag är rädd att jag inte ska klara av det. jag älskar att jobba och jobbar gärna mycket när jag får. tvekar inte att ta extra nattpass mellan dagpassen på mitt andra jobb. tycker att jag mår bra av att hålla igång. men så får jag dom här perioderna när jag blir nästan apatisk. trött, håglös, ingen lust med nåt. får jag chansen att jobba då så tar jag den och mår bra under tiden, men är jag hemma mår jag skit. orkar inte göra nåt då för att förbättra situationen utan väntar på att nåt jobb ska höra av sig. nu sen jag började plugga har det blivit mer och mer sådär. jag hatar verkligen att sitta still, blir rastlös och har svårt att koncentrera mig. i perioder går det bra, men efter varje vecka med flyt kommer en dålig vecka. nu har jag lyckats slappa bort jättemycket tid den här veckan och vet inte om jag kommer klara kursen. jag pluggar på distans och det är stressande att lägga upp studierna helt själv och inte ha nån att prata med. jag känner mig så himla värdelös som inte klarar av det. jag vill ju bara klara utbildningen och få jobb! är jag självdestruktiv på nåt sätt som sabbar för mig själv såhär? just nu mår jag jättedåligt, hade ett panikångestanfall och nu är jag mest trött. är så himla rädd att studierna ska gå åt skogen. om jag sjukskriver mig så kommer jag att missa en massa och då kan jag nog inte gå resten av terminen utan måste vänta till nästa. det vore katastrof. jag vet inte ens vad som gäller med att ta igen kurser och studieuppehåll. vad ska jag göra?

• Svar på tråden "vanlig pluggångest" blev ohanterbar, vad ska jag göra?
  • Tow2Mater
    Anonym (panikångest) skrev 2012-02-02 18:42:41 följande:
    nu har jag lyckats slappa bort jättemycket tid den här veckan och vet inte om jag kommer klara kursen. jag pluggar på distans och det är stressande att lägga upp studierna helt själv och inte ha nån att prata med. jag känner mig så himla värdelös som inte klarar av det. jag vill ju bara klara utbildningen och få jobb! är jag självdestruktiv på nåt sätt som sabbar för mig själv såhär?
    Troligtvis mest lat och dålig självdiciplin. Distansstudier kräver självdiciplin, om du inte har det ska du kanske läsa senare på vanlig skola istället. Alternativt tar du dig i kragen och tar igen det du missat den här veckan nu i helgen som kommer.
  • Anonym (panikångest)

jag är inte lat... faktiskt. har suttit vid skrivbordet och stirrat på uppgifterna i 6-10 timmar per dag hela veckan, men blir stressad och kan inte koncentrera mig. men tack för att försöker få mig att känna mig ännu mera kass. har känt mig lat och dålig hela tiden, men nu är det liksom värre än "vanlig" prestationsångest, jag blir helt låst. däremot kanske det skulle gå bättre att läsa på skola så jag får hjälp med strukturen och har nån att prata med när det känns för svårt.

• Majsan242

Jag känner igen mig, det är så jobbigt att känna att man verkligen vill men inte orkar. Finns det någon studenthälsa på orten där du bor? Eller är det kanske dags att gå till öppna psyk eller vårdcentralen? 

Det som funkat bäst för mig är att visualisera mina framtidsdrömmar, vad är det egentligen jag vill uppnå med studierna? Vissa gör en mind-map andra målar tavlor själv kan jag sitta o dagdrömma... Men det handlar om att se varför det är viktigt att du gör det du ska just nu. Som ex: jag VILL klara den här tentan, då behöver jag läsa 10 sidor om dagen i 50 dagar. jag VILL läsa de här 10 sidorna för att jag VILL jobba med [fyll i ditt blivande yrke] för att jag gillar människor, jag vill ha en lön som går att överleva på, jag gillar att lösa probelm (fyll i själv vad det nu är som gäller för dig)... Min väg tillbaka började på en folkhögskola där tempot var lågt och klasserna små, sammanhållningen stark. Jag hade problem att ta mig dit och en dag kom en lärare och sa att om jag inte hade 100% närvaro resten av terminen skulle jag bli underkänd. Dagen efter tog jag ett beslut - att jag VILLe gå klart och jag VILLE göra vad som krävdes...

Det är en svår väg att gå och man måste själv hitta det som funkar för just DIG. Det finns hjälp att få men tyvärr tar det nog längre tid att få en tid hos psyk än vad skolan kan vänta på dig...

Försök göra EN uppgift och inte stirra dig blind på berget framför dig. Gör en pluggplan som känns rimlig - där du ger dig själv gott om tid för att vila och slappna av emellan. Det är inte viktigt att få bästa betyg bara att klara godkänt... 

Hoppas min post har gett dig några idéer. Stort lycka till!

ps. jag tror inte att du är lat, jag gick o kände mig lat i 2 år innan jag fick diagnosen deppression...  

• Tow2Mater
    Anonym (panikångest) skrev 2012-02-02 19:11:39 följande:
    har suttit vid skrivbordet och stirrat på uppgifterna i 6-10 timmar per dag hela veckan, men blir stressad och kan inte koncentrera mig.
    Det låter ju som ren idioti. Om du inte klarar av att plugga just nu, varför gör du då inte nåt mer konstuktivt än att sitta o stirra i boken? Ta en promenad, ta ett beslut att just nu orkar jag inte, och så koncenterar du dig på nåt annat istället och försöker slappna av. Sen tar du tag i det i helgen istället. Går inte det heller, då kanske du inte ska plugga just nu. Alla har såna dagar vid hemstudier. Men man klarar ju inte en utbildning om alla dagar ser ut så.

Hur många uppgifter handlar det om? Schemalagg dig själv och ta ett par uppgifter per dag, sitt under säg kl 8 - 12. Sen tar du lunch och gör nåt annat ett par timmar.
  • Anonym (panikångest)
    Majsan242 skrev 2012-02-02 19:19:52 följande:
    Jag känner igen mig, det är så jobbigt att känna att man verkligen vill men inte orkar. Finns det någon studenthälsa på orten där du bor? Eller är det kanske dags att gå till öppna psyk eller vårdcentralen? 

Det som funkat bäst för mig är att visualisera mina framtidsdrömmar, vad är det egentligen jag vill uppnå med studierna? Vissa gör en mind-map andra målar tavlor själv kan jag sitta o dagdrömma... Men det handlar om att se varför det är viktigt att du gör det du ska just nu. Som ex: jag VILL klara den här tentan, då behöver jag läsa 10 sidor om dagen i 50 dagar. jag VILL läsa de här 10 sidorna för att jag VILL jobba med [fyll i ditt blivande yrke] för att jag gillar människor, jag vill ha en lön som går att överleva på, jag gillar att lösa probelm (fyll i själv vad det nu är som gäller för dig)... Min väg tillbaka började på en folkhögskola där tempot var lågt och klasserna små, sammanhållningen stark. Jag hade problem att ta mig dit och en dag kom en lärare och sa att om jag inte hade 100% närvaro resten av terminen skulle jag bli underkänd. Dagen efter tog jag ett beslut - att jag VILLe gå klart och jag VILLE göra vad som krävdes...

Det är en svår väg att gå och man måste själv hitta det som funkar för just DIG. Det finns hjälp att få men tyvärr tar det nog längre tid att få en tid hos psyk än vad skolan kan vänta på dig...

Försök göra EN uppgift och inte stirra dig blind på berget framför dig. Gör en pluggplan som känns rimlig - där du ger dig själv gott om tid för att vila och slappna av emellan. Det är inte viktigt att få bästa betyg bara att klara godkänt... 

Hoppas min post har gett dig några idéer. Stort lycka till!

ps. jag tror inte att du är lat, jag gick o kände mig lat i 2 år innan jag fick diagnosen deppression...  
    stort tack! nu fick jag en massa inspiration. är så lätt att bara dras ner av tunga tankar jag orkar inte - jag är dålig - allt går åt helvete... ska försöka ta tag i att göra en plan, för just nu är det verkligen ett berg.
  • Anonym (panikångest)
    Tow2Mater skrev 2012-02-02 19:20:04 följande:
    Det låter ju som ren idioti. Om du inte klarar av att plugga just nu, varför gör du då inte nåt mer konstuktivt än att sitta o stirra i boken? Ta en promenad, ta ett beslut att just nu orkar jag inte, och så koncenterar du dig på nåt annat istället och försöker slappna av. Sen tar du tag i det i helgen istället. Går inte det heller, då kanske du inte ska plugga just nu. Alla har såna dagar vid hemstudier. Men man klarar ju inte en utbildning om alla dagar ser ut så.

Hur många uppgifter handlar det om? Schemalagg dig själv och ta ett par uppgifter per dag, sitt under säg kl 8 - 12. Sen tar du lunch och gör nåt annat ett par timmar.
    sjukt bra tips och pepp! *ironi* tracka nån annan istället.
  • SolOchSnö
    Anonym (panikångest) skrev 2012-02-02 19:28:31 följande:

Det var väldigt råa ord så försök att inte ta åt dig av dem.

Men de praktiska råden håller jag med om. Om du inte får något gjort så gör något annat i en stund istället. Gå på en promenad och släpp alla tankar på studierna, det kan lossna efteråt. Och det stämmer att de flesta som pluggar har icke-produktiva dagar, det är bara så. Det gäller oavsett om man pluggar på distans eller inte.

Har du någon kontakt med de andra på kursen? Kan ni samarbeta på något sätt och kanske prata via skype? Det kan vara lättare att komma igång med uppgifterna om man går igenom dem tillsammans och peppar varandra. För mig hjälper det också att göra en plan för en vecka eller två med vad jag ska göra varje dag. Det känns mycket enklare om man har en lista med några få saker att göra varje dag än att ha en osorterad hög med saker att göra under några veckor.

Nu pratar jag bara om studieteknik, hoppas att allting ordnar sig för dig.
  • Anonym (Känner igen mig)

Hej!

Jag känner igen mig i det du skriver att du blir helt "Låst". Det går inte att göra någonting, det enda som hjälper är att lägga sig och ligga stilla och vila en eller flera dagar tills värsta ångesten och magontet försvunnit. Vet inte riktigt vad det är som gör det men jag tror att det är kombinationen av för många saker samtidigt och oro över framtiden, stress är en jätteorsak. Det är väldigt jobbigt att kroppen lägger av.

Det är definitivt prestationsångest kanske blandat med någon form av utmattning. Det enda som hjälper mig är att tänka bort att jag ska prestera alls. Göra så lite jag bara kan för att få godkänt, eftersom kapaciteten att göra något är så låg när det kommer sådana låsnings-attacker. Har också funderat på vad jag ska göra, men har hittat ett sätt just nu och det är att sänka kraven på mig själv till att jag duger även om jag inte presterar någonting. Det är sjukt hur prestationsinriktat samhället är. Allt ska gå så satans fort också. Det passar inte min personlighet som är mer konstnärligt lagd. Men det är svårt att dra ner på tempot om man inte vill dra ut studierna ännu längre än vanligt, kanske 4,5 år som de flesta utbildningar är. SÅ jag förstår dig att det inte är så lätt att bara lägga ner skolan om du verkligen vill plugga. Ta hand om dig själv och din kropp. Du kanske kan gå på färre lektioner, ta en dag hemma emellanåt och bara stänga ute stressen? Gör så lite du kan, överprestera inte, börja slarva. Jag fick lära mig att slarva och det var inte roligt, men det enda alternativet för skolan var så krävande med många bollar i luften och en enormt högpresterande miljö.

Till Tow2Mater har jag bara en sak att skriva: Vet du vad utbrändhet och panikångest är för något? Därför att av dina svar och kommentarer att döma, så känns det inte som om du vet vad det är för något. Om du visste det, skulle det vara väldigt elakt och cyniskt sagt. Men du kanske är en elak och cynisk person och i så fall avråder jag dig att hädanefter ge råd åt andra då du är direkt olämplig för det.

• Anonym (Konstruktivt pepp är också pepp)
    Anonym (panikångest) skrev 2012-02-02 19:28:31 följande:

SolOchSnö skrev 2012-02-02 20:14:19 följande:
    Det var väldigt råa ord så försök att inte ta åt dig av dem.

Va??! Det var väl varken råa ord eller att tracka?

Sanningen är att det gör dig mer ont än gott att bara sitta och stirra på uppgifter och tänka dåligt om dig själv ts. Hela dagar dessutom?

Ta en promenad, gör nåt annat än plugg, ladda. Plugga ett par timmar senare om det funkar. Och blir alla dagar på det viset att plugga är uteslutet, ja, då återstår inte mkt mer att säga än att plugga just nu kanske inte är en bra ide. Iaf inte på distans.
  • SolOchSnö
    Anonym (Konstruktivt pepp är också pepp) skrev 2012-02-02 20:25:50 följande:

Va??! Det var väl varken råa ord eller att tracka?

Sanningen är att det gör dig mer ont än gott att bara sitta och stirra på uppgifter och tänka dåligt om dig själv ts. Hela dagar dessutom?

Ta en promenad, gör nåt annat än plugg, ladda. Plugga ett par timmar senare om det funkar. Och blir alla dagar på det viset att plugga är uteslutet, ja, då återstår inte mkt mer att säga än att plugga just nu kanske inte är en bra ide. Iaf inte på distans.

Är du Tow2Mater? Jag tyckte bara att kommentarerna var onödigt negativt formulerade. Om man är deprimerad är det lätt att ta åt sig av negativa ord och hänga upp sig på det, tex "Troligtvis mest lat och dålig självdiciplin". Det gör bara saken värre för ts.

Men de praktiska råden håller jag som sagt med om.
  • Anonym (panikångest)

hej tack för alla tips det hjälper faktiskt. jag behövde liksom en puff för att komma ur den negativa spiralen. nu har jag hittat lite energi. till dig ovan: alltså jag är inte så dum att jag inte fattar att man behöver en paus. det handlar liksom om mer än så. personen tyckte först att jag var lat och sen att det var idioti att försöka plugga när det går dåligt. grejen är ju att sålänge jag försöker så finns det en chans att få nåt gjort, men gör jag nåt annat är det ju uteslutet. ibland funkar det att komma igång efter ett tag. min kurs är rätt intensiv och jag måste ha disciplinen att sitta ner och plugga hela dagar, annars går det aldrig. sen fattar jag också att det är vansinne att bara sitta och stressa upp sig, men att bara "göra nåt annat" hela resten av dan går inte för då hinner jag inte. problemet är att jag stressat upp mig mer och mer och mer tills jag känner mig helt värdelöst och ingenting fastnar i skallen. och att jag haft problem med panikångest och depressioner förut och att det kanske är det som spelar in och gör att jag har dåligt med energi.

• Tow2Mater
    Anonym (panikångest) skrev 2012-02-02 21:08:33 följande:
    personen tyckte först att jag var lat och sen att det var idioti att försöka plugga när det går dåligt. grejen är ju att sålänge jag försöker så finns det en chans att få nåt gjort, men gör jag nåt annat är det ju uteslutet. ibland funkar det att komma igång efter ett tag. min kurs är rätt intensiv och jag måste ha disciplinen att sitta ner och plugga hela dagar, annars går det aldrig. sen fattar jag också att det är vansinne att bara sitta och stressa upp sig, men att bara "göra nåt annat" hela resten av dan går inte för då hinner jag inte. problemet är att jag stressat upp mig mer och mer och mer tills jag känner mig helt värdelöst och ingenting fastnar i skallen. och att jag haft problem med panikångest och depressioner förut och att det kanske är det som spelar in och gör att jag har dåligt med energi.
    Men saken är ju den att det du beskriver i TS lider ju iallafall hälften av alla normala studenter av. Och i 99% av fallen är det just lathet och dålig diciplin det bottnar i, sålänge det inte tar upp merparten av studietiden. Jag har själv varit där, förstår inte att du tar så illa upp av det. Hjälper det dig att försöka diagnostisera problemen till sjukdom, gör då det, men flertalet fullt friska studenter har samma identiska symptom.

(P.S. Tow2Mater skriver aldrig anonymt.)
  • anok

Nu har jag inte lusläst tråden, så jag ursäktar om jag upprepar något.

Det är väldigt ensamt att plugga på distans, finns det inga i din klass som du kan ha kontakt via MSN med? Det hjälper mycket att ha någon bolla sina tankar med.

Ett annat sätt är att du planerar dina studier, skriver ett schema för hur du ska tackla allt. Var noga med att anteckna från föreläsningar och böcker, renskriv det på datorn, då blir det lätt att söka i dokumentet efter relevant information.  
    Se till att du får det mesta gjort innan lunch, för det är ännu svårare att komma igång på eftermiddagen och kvällen, i varje fall för mig Glad

Svar på tråden "vanlig pluggångest" blev ohanterbar, vad ska jag göra?