• Anonym (dum)

farligt sova på ena sidan som gravid?

vet inte riktigt vad jag ska googla på, tror bara jag såg det i en tråd här. stämmer det?

• Svar på tråden farligt sova på ena sidan som gravid?
  • Länisen

Det finns som sagt forskning som visar på att det kan vara mindre risk för att barnet dör i magen om man sover på vänster sida, men om jag inte minns fel (var rätt länge sen jag läste om det) så var det en EXTREMT liten skillnad på att sova på höger eller vänster sida. Så liten skillnad att det egentligen inte gick att säga om det verkligen var nån skillnad, eller bara ett sammanträffande.

• Anonym

Ja, det finns en något ökad risk för fostret om du sover på höger sida.

Jag visste inte detta och både sov och födde mitt barn på höger sida. Hon är fullt frisk. Det är ju svårt att sova på en sida som känns onaturlig, höger är min favorit helt enkelt och jag hamnar där utan att veta om det.

Ligga på rygg kunde jag inte göra alls i slutet av graviditeten. Höll på att svimma hos BM varje gång hon skulle mäta magen och lyssna på hjärtat. Väldigt jobbigt. Men att ligga på sidan var helt ok.

• Anonym (Alla rätt)

Tja, man kan ju ibland se att CTG blir åt det sämre när mamman ligger på rygg eller hö sida. Och självklart kan inte MVC gå ut med sådan info. Då skulle ju blivande mammor vara vrak för att de inte vågar sova...

• QueenObscene
    Anonym (Alla rätt) skrev 2012-02-03 16:33:09 följande:
    Tja, man kan ju ibland se att CTG blir åt det sämre när mamman ligger på rygg eller hö sida. Och självklart kan inte MVC gå ut med sådan info. Då skulle ju blivande mammor vara vrak för att de inte vågar sova...
    Ja, precis. Det är ju inte så att det är FARLIGT men det kan påverka hjärtfrekvens etc. hur man ligger. Många CTG:n blir ju enligt förlossningen sämre när mamman ligger på rygg.
  • Anonym

jag frågade min BM om detta...hon sa att hon inte kunde förneka att saker tyder på att bebis mår bättre om man sover på vänster sida...I ming ravidapp på iphone står samma sak: Sov på vänster sida

• Floff

Från Babycenter:

"Försök vänja dig vid att sova på vänster sida under första trimestern. Det maximerar flödet av blod och näring till moderkakan. Det hjälper dessutom dina njurar att bli av med slaggprodukter och överflödig vätska mer effektivt, vilket hjälper till att ge lättnad åt svullna händer, fötter och vrister."

se.babycenter.com/pregnancy/antenatalhealth/sleep/cantgetcomfortable/

• mia0081

jepp det går ett stort blodkärl på höger sida som magen kan trycka på. därför ska man aldrig lägga en gravid som är medvetslös/skadad i framstupa sidoläge på den sidan. större risk ju större magen är såklart.

• Erika 816

beror det inte påhur barnet ligger också? fått höra att de flesta barn ligger med ryggen  på mammans vänstra sida i slutet av graviditeten, min ligger däremot  på höger sida och jag själv dras till att ligga på höger sida på natten... Obestämd naturen fixar nog det mesta sådant på något vis Glad

• Floff

Och min ligger på höger sida och jag ligger helst på vänster Likadant med storebror.. Är nog olika för alla

• Anonym
    QueenObscene skrev 2012-02-03 15:30:44 följande:
    Här är en artikel om det.
    Enligt studien som gjordes av läkaren som också kom fram till att PSD ökar om barnet läggs på mage så är risken för PSD för barnet i livmodern 50% högre om man ligger på rygg eller höger sida sent i graviditeten.

www.unt.se/uppsala/battre-for-gravid-att-sova...
    Då är frågan hur stor risken för PSD i livmodern är om man ligger på vänster sida. 50% mer säger ingenting om den reella risken om det saknas referenspunkt.
  • QueenObscene
    NiniMe skrev 2012-02-04 08:06:08 följande:
    Det finns risker med ALLT.... Där finns en risk att korsa gatan... 
    Mm, fast... Om det finns dokumenterade risker med något, så undviker man det väl så gott det går, eller?
  • Anonym
    NiniMe skrev 2012-02-04 08:06:08 följande:
    Det finns risker med ALLT.... Där finns en risk att korsa gatan... 
    Och därför kollar man åt båda håll innan man går över, för att minimera risken så mycket man kan.
  • NiniMe
    Anonym skrev 2012-02-04 12:35:29 följande:
    Och därför kollar man åt båda håll innan man går över, för att minimera risken så mycket man kan.
    Du det hjälper inte alltid... Har själv råkat ut för att bli påkörd 2 gånger, en gång som cyklist, trots att jag kollade att bilen stannade, men hon gasa på när jag cykla.. Andra gånger var när jag gick för grön gubbe så tyvärr......

Jag tycker bara det är så hemskt eftersom HUR har man dokumenterat att barn har större risk för psd om mamman ligger på höger sida under grav? Det som är hemskt är att om det skulle hänt mig med någon av mina pojkar att dom gick bort i psd, skulle dom frågat mig då, sov du på höger sida under grav? Ja det gjorde jag.. Okej det är förmodligen eller en anledning till att ditt barn dog.. Jo men tjena, tack för den skulden man får leva med resten av sitt liv... 

Att förlora sitt barn i psd kan hända utan anledning, bara hemskt om mamman eller pappan börjar leta saker som dom gjort fel.... 
  • Anonym
    NiniMe skrev 2012-02-04 17:29:47 följande:
    Du det hjälper inte alltid... Har själv råkat ut för att bli påkörd 2 gånger, en gång som cyklist, trots att jag kollade att bilen stannade, men hon gasa på när jag cykla.. Andra gånger var när jag gick för grön gubbe så tyvärr......

Jag tycker bara det är så hemskt eftersom HUR har man dokumenterat att barn har större risk för psd om mamman ligger på höger sida under grav? Det som är hemskt är att om det skulle hänt mig med någon av mina pojkar att dom gick bort i psd, skulle dom frågat mig då, sov du på höger sida under grav? Ja det gjorde jag.. Okej det är förmodligen eller en anledning till att ditt barn dog.. Jo men tjena, tack för den skulden man får leva med resten av sitt liv... 

Att förlora sitt barn i psd kan hända utan anledning, bara hemskt om mamman eller pappan börjar leta saker som dom gjort fel.... 
    Nej, det hjälper inte alltid, men det innebär fortfarande att man minimerar risken så mycket man kan, och det är vad vi pratar om här. Att titta sig omkring innan man går över gatan ger alltså inte 100% säkerhet, men det ger högre säkerhet än att inte titta sig omkring innan.

Jag tror att forskarna är professionella nog att inte sitta och skuldbelägga föräldrar, om de nu ens har suttit och diskuterat enskilda barns död med föräldrarna, vilket jag betvivlar. Man tittar på statistiska samband och sysslar inte med anekdotisk bevisföring.
  • NiniMe
    Anonym skrev 2012-02-04 17:44:10 följande:
    Nej, det hjälper inte alltid, men det innebär fortfarande att man minimerar risken så mycket man kan, och det är vad vi pratar om här. Att titta sig omkring innan man går över gatan ger alltså inte 100% säkerhet, men det ger högre säkerhet än att inte titta sig omkring innan.

Jag tror att forskarna är professionella nog att inte sitta och skuldbelägga föräldrar, om de nu ens har suttit och diskuterat enskilda barns död med föräldrarna, vilket jag betvivlar. Man tittar på statistiska samband och sysslar inte med anekdotisk bevisföring.
    Jo visst men det står även i den artikel som lagts in här att det är den första studien som har gjorts och där finns ingen annan, stämmer det så känns det inte som att man tror fullt ut på det... ... Jag har aldrig hört det förrän jag såg om det här nu och det står att det behövs fler studier för att styrka studien..... Om det skulle vara en risk förstår jag inte varför ens barnmorska inte ger en den informationen.. Men jag ska kolla upp det med henne nästa gång jag är där...
  • NiniMe
    QueenObscene skrev 2012-02-03 15:30:44 följande:
    Här är en artikel om det.
    Enligt studien som gjordes av läkaren som också kom fram till att PSD ökar om barnet läggs på mage så är risken för PSD för barnet i livmodern 50% högre om man ligger på rygg eller höger sida sent i graviditeten.

www.unt.se/uppsala/battre-for-gravid-att-sova...
    Läste du vidare till denna sen?
     http://www.unt.se/uppsala/bekymrar-inte-blivande-modrar-1373844.aspx
  • Anonym
    NiniMe skrev 2012-02-04 17:54:37 följande:
    Jo visst men det står även i den artikel som lagts in här att det är den första studien som har gjorts och där finns ingen annan, stämmer det så känns det inte som att man tror fullt ut på det... ... Jag har aldrig hört det förrän jag såg om det här nu och det står att det behövs fler studier för att styrka studien..... Om det skulle vara en risk förstår jag inte varför ens barnmorska inte ger en den informationen.. Men jag ska kolla upp det med henne nästa gång jag är där...
    Absolut, detta är första studien och den ger bara en indikation. Indikationen gör att det krävs fler studier innan hypotesen kan bekräftas eller förkastas enligt vetenskaplig kutym. Men bara för att det ännu inte finns ett vetenskapligt fastställt statistiskt samband betyder det inte att studien är onödig att uppmärksamma.

Anledningen till att barnmorskor inte ger denna information är för att den inte är tillräckligt underbyggd inom vetenskapen (just nu), och deras arbete ska ske på en vetenskaplig grund. Det är alltså inte konstigt alls om de inte informerar om detta, de får inte sitta och gissa. En helt annan sak om de berättar om studien och att den indikerar detta, det är dock inte samma sak som att det är så och därför är det inte (helt i enlighet med deras yrke) obligatoriskt eller nödvändigt för dem att ta upp detta.

Jag tar inte studien för sanning (eftersom den helt enkelt inte ger tillräckligt med vetenskaplig information), men om det kan finnas en risk med att sova på på höger sida, varför är det så fel att välja att sova på vänster sida även om risken inte är helt fastställd?
Svar på tråden farligt sova på ena sidan som gravid?