farligt sova på ena sidan som gravid?
vet inte riktigt vad jag ska googla på, tror bara jag såg det i en tråd här. stämmer det?
vet inte riktigt vad jag ska googla på, tror bara jag såg det i en tråd här. stämmer det?
Alltså hade det varit farligt så tror jag mvc hade gett en den informationen på inskrivningen...
Det finns som sagt forskning som visar på att det kan vara mindre risk för att barnet dör i magen om man sover på vänster sida, men om jag inte minns fel (var rätt länge sen jag läste om det) så var det en EXTREMT liten skillnad på att sova på höger eller vänster sida. Så liten skillnad att det egentligen inte gick att säga om det verkligen var nån skillnad, eller bara ett sammanträffande.
Ja, det finns en något ökad risk för fostret om du sover på höger sida.
Jag visste inte detta och både sov och födde mitt barn på höger sida. Hon är fullt frisk. Det är ju svårt att sova på en sida som känns onaturlig, höger är min favorit helt enkelt och jag hamnar där utan att veta om det.
Ligga på rygg kunde jag inte göra alls i slutet av graviditeten. Höll på att svimma hos BM varje gång hon skulle mäta magen och lyssna på hjärtat. Väldigt jobbigt. Men att ligga på sidan var helt ok.
Här är en artikel om det.
Enligt studien som gjordes av läkaren som också kom fram till att PSD ökar om barnet läggs på mage så är risken för PSD för barnet i livmodern 50% högre om man ligger på rygg eller höger sida sent i graviditeten.
http://www.unt.se/uppsala/battre-for-gravid-att-sova-pa-vanster-sida-1373837.aspx
Tja, man kan ju ibland se att CTG blir åt det sämre när mamman ligger på rygg eller hö sida. Och självklart kan inte MVC gå ut med sådan info. Då skulle ju blivande mammor vara vrak för att de inte vågar sova...
jag frågade min BM om detta...hon sa att hon inte kunde förneka att saker tyder på att bebis mår bättre om man sover på vänster sida...I ming ravidapp på iphone står samma sak: Sov på vänster sida
Från Babycenter:
"Försök vänja dig vid att sova på vänster sida under första trimestern. Det maximerar flödet av blod och näring till moderkakan. Det hjälper dessutom dina njurar att bli av med slaggprodukter och överflödig vätska mer effektivt, vilket hjälper till att ge lättnad åt svullna händer, fötter och vrister."
se.babycenter.com/pregnancy/antenatalhealth/sleep/cantgetcomfortable/
jepp det går ett stort blodkärl på höger sida som magen kan trycka på. därför ska man aldrig lägga en gravid som är medvetslös/skadad i framstupa sidoläge på den sidan. större risk ju större magen är såklart.
beror det inte påhur barnet ligger också? fått höra att de flesta barn ligger med ryggen på mammans vänstra sida i slutet av graviditeten, min ligger däremot på höger sida och jag själv dras till att ligga på höger sida på natten... naturen fixar nog det mesta sådant på något vis
Och min ligger på höger sida och jag ligger helst på vänster Likadant med storebror.. Är nog olika för alla
Det finns risker med ALLT.... Där finns en risk att korsa gatan...