• minikaninen

är lärare men har tröttnat på jobbet! vad kan man jobba som istället med sin lärarutbildning?

jag har jobbat som lärare sen jag tog examen 2006, men har verkligen redan tröttnat... sååå mkt annat än att just vara lärare, plus dåliga villkor, aldirg ledig känns det som eftersom man tar med sig så mkt jobb i tankarna hem. nu är jag föräldraledig, men ska ju börja jobba sen i höst igen.. då vill jag jobba med nåt annat! vad kan man jobba med när man har lärarutbildning? skulle kunna tänka mig att jobba administrativt! behöver man läsa till ngt, typ ekonomi? finns det nån som kan dela med sig av sina erfaranheter inom detta? kanske nån som har bytt bana helt enkelt? till vad isf? och läste ni till nåt? tips? tack snälla på förhand!

• Svar på tråden är lärare men har tröttnat på jobbet! vad kan man jobba som istället med sin lärarutbildning?
  • Nape

Jag säger bara en sak: vuxenutbildningen! En _helt_ annan värld! Jag jobbar 40 timmar i veckan och hinner med.

• minikaninen
    Nape skrev 2012-02-02 20:15:57 följande:
    Jag säger bara en sak: vuxenutbildningen! En _helt_ annan värld! Jag jobbar 40 timmar i veckan och hinner med.

oki vad intressant! med vuxenutbildning menar du komvux eller? eller typ universitetet?
  • Elaifiknow

Jag tycker den fråga du ställer är återkommande här på forumet; lärare som vill sadla om. Ett tips de brukar få är att de kan fördjupa sig mer inom sina ämnen (exv. börja forska).

• Nape
    minikaninen skrev 2012-02-02 20:28:23 följande:
    oki vad intressant! med vuxenutbildning menar du komvux eller? eller typ universitetet?
    Komvux, SFI och andra aktörer (många privata utbildningsföretag poppar upp).
  • missypissy

Jag vet att en gammal lärare till mig (min absoluta favoritlärare dessutom!) ett tag slutade inom skolan och jobbade några år på ett bokförlag för studentlitteratur. Men det kanske beror på vilka ämnen man är lärare inom, hon var svensk- och engelsklärare.

• Hanna7401

Instämmer, KOMVUX! Jag har jobbat där i 7 år o vill aldrig tillbaka till ungdomsskolan 

• minikaninen
    Nape skrev 2012-02-02 20:31:02 följande:
    Komvux, SFI och andra aktörer (många privata utbildningsföretag poppar upp).

ok tack för försalgen! jättebra ju! när du säger andra aktörer, kan du ge förslag då? har ingen koll alls på privata utbildningsföretag så kommer för tillfället in på ett enda :)
  • Brittan

Jag har en gymnasielärarutbildning men jobbar som handledare för funktionshindrade personer. Ett superunderbart jobb.

• Nape
    minikaninen skrev 2012-02-03 09:38:09 följande:
    ok tack för försalgen! jättebra ju! när du säger andra aktörer, kan du ge förslag då? har ingen koll alls på privata utbildningsföretag så kommer för tillfället in på ett enda :)
    Lernia, Eductus, Kunskapscompaniet är vad jag kommer på på rak arm. Och jag kan varmt rekommendera Komvux- håll utkik på ams.se och smacka in en ansökan direkt!
  • Hanna7401

Var lite försiktig bara gällande privata aktörer, de kan vara lite si o så. Vissa har rätt tuffa krav: antal lektionstimmar osv

Jag jobbar kommunalt och har det mycket bra: tid att förbereda mig, lagom antal lektioner, lagom stora grupper och INGA samtal m föräldrar. Nackdelen är att jag har semestertjänst dvs 5 v semester men det är det värt!

Svar på tråden är lärare men har tröttnat på jobbet! vad kan man jobba som istället med sin lärarutbildning?