Inlägg från: minisork |Visa alla inlägg
  • minisork

Hutlöst dyrt!!!

Hej! Idag fick vi besked på att vi är anmälda till föräldrarutbildning i kommunens regi. Jätteroligt först men sedan såg vi att det kostar 5295:- per person att delta!!! Blir så arg - är detta inte att väl bekosta sig på oss som redan gått igenom många och kanske för de flesta av oss kostsamma behandlingar?? Vad händer om man nu mot förmodan skulle bli gravid? Vad har det kostat i era kommuner??

Här är det kommunen som anvisar till kommunens eget studieförbund som i sin tur anlitar Adoptionscentrums konsulter. Är bara så förbannad Visst några tusenlappar per par är väl resonabelt med över fem tusen per person??? Vad tycker ni??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-11 15:09:26:
    Läst idag i papprena (lusläst) att priset dessutom var utan moms :-! dvs kalaset går på 13500:- istället.....Suck. Har nu ringt socialsekreteraren för att höra med henne om det verkligen stämmer.....

• Svar på tråden Hutlöst dyrt!!!
  • minisork

Jagotösen; Det är en obligatorisk utbildninga alla som vill adoptera måste gå från och med 2005.

• minisork

Man måste tyvärr gå utbildningen för att få klartecken från kommunen att man är godkänd att adoptera. Innan man adopterar ska man genomgå en hemutredning där man tar upp motiv till adoption och hur man ser på familjeliv etc etc...sedan ger spcialförvaltningen som gör utredningen ett föslag till familjerätten som i sin tur beslutar om man får ett godkännande. Utan föräldrarutbildning = inget godkännande.

• minisork

Livet är inte rättvist, jag hade också velat bli gravid själv....

• minisork

Ingen som adopterat som har erfarenheter från sin kommun?

• minisork

Man skulle bott på Gotland istället för Skåne då....GANSKA stor skillnad mellan kommunerna. Inte heller speciellt rättvist tycker jag.

• minisork

Kommunen hänvisar till kursen så man kan inte välja, antingen är det den eller ingen...

• minisork

OM man nu ska ta betalt för kursen så tycker man ju att det borde vara liknande kostander i alla kommuner, eller hur?

• minisork

Jag ringde till dom och frågade om priser var per par, det hade jag kunnat acceptera, men fick till svar att det var per person. Vad kursen kommer att ge har jag ingen aning om än, mycket kan man läsa sig till och att besluta sig för att adoptera i sig självt är en lång och arbetssam process. Det tar TID att fatta ett sådant beslut. Genomtänkt är det definitivt.

• minisork

Det är Adoptionscentrums konsulter som ska hålla kursen. Kommunen anvisar till Kommunförbundet som arrangerar kursen. Man ska gå igenom 8-9 punkter samt lunch och fika ingår. Träffarna är fyra gånger på söndagar på ett hotell. Heldagar. Kurslitteratur ska ingå.

• minisork

Håller med blivande kinamamma! Nu har jag tagit kontakt med vår socialsekreterare på familjeenheten och hoppas att hon ringer snart...måste bara höra om det är såååå dyrt eller om vi fått fel information. Informationsbladet vänder sig till just handläggarna inom Socialnämnden och motsvarande. Tänker inte nöja mig än.

• minisork

Vi har haft den fantstiska otroliga turen att bli gravida tre veckor innan hemutredningen skulle börja (!) och vi ringde till socialsekreteraren för att avbeställa besöket och tog då upp kostnaden för föräldrarkursen. Till svar fick vi att vi skulle inte betala 5295:-/pp utan skatt utan det var DE socialförvaltningen som skulle betala det utan vi skulle betaltat 1000:- pp istället. Snacka om att man blir förbannat Varför i hela fridens namn skickar de då ut papper med den andra summan???Med moms hade det blivit över 13 000:- fös oss två. Tala om att ge skrämselhicka!

Joooo, andra hade också hört av sig till henne och undrat över summan men det var inte socialförvaltningen utan kursarrangörerna som hade skickat ut papper till anmälan till paren....

Svar på tråden Hutlöst dyrt!!!