• mamma MBEV

Kan man göra frosting och fluff mm mindre socker och fettstinna? Recept gärna!

Gillar att baka muffins men har hitentills aldrig gjort frosting och fluff mm som dekoration på dessa men funderar på att prova, men jag tycker att det alltid är MASSOR med florsocker, ofta ett helt paket eller närapå i alla fall, och så mycket har jag inte lust att ha i vare sig smak eller kalorimässigt.

Finns det bra och fungerande recept på dyl med avsevärt mindre socker och fett som ni kan dela med er av till mig tack? 

♥♥♥Jag blev mamma 5 maj 2010♥♥♥
  • Svar på tråden Kan man göra frosting och fluff mm mindre socker och fettstinna? Recept gärna!
  • Muffins i magen

Hej! Det blir jättegott att blanda färskost, mosade hallon och lite florsocker till en frosting. Jag brukar smaka mig fram, men det behövs inte mycket socker alls om man inte vill ha den så söt.

• mamma MBEV

Jag skulle också föredra typ cream cheese/Philadephiaost samt smaksättning i det jag ska prova. 
    Har du nåt recept du kan dela med dig då jag är helt nybörjare på detta Muffins i magen?  

♥♥♥Jag blev mamma 5 maj 2010♥♥♥
  • Malva5

Jag brukar ta philadelphia 5 % fett och blanda med mycket mindre florsocker än receptet. Typ 0,5-1 dl florsocker. Jag gillar när frostingen är krämig, inte hård. Du kan ju ta en halv tsk äkta vaniljpulver, det innehåller inget socker utan bara vaniljstång om du vill ha mer smak. Lägg till lite citronskal av det yttersta lagret så har du en bra frosting.

• Muffins i magen

Tyvärr har jag inget recept, jag gör alltid på känn och måtten beror ju på hur många muffins det ska vara till. Det kan ju inte bli fel så testa och smaka dig fram! Men utgå från ett litet paket (200 gram va?) färskost, ta ett par dl hallon (frysta som tinas, eller färska) och mosa ihop och sikta ner ca 0,5 dl florsocker och rör ihop. Och smaka av och ta mer av nåt om det behövs. Det är ju olika hur syrligt eller sött man föredrar.

• mamma MBEV

Tack malva o muffins i magen! Ska prova.

Svar på tråden Kan man göra frosting och fluff mm mindre socker och fettstinna? Recept gärna!