• Jat

Medicinera 6 åring ADHD

Hej min son född mars 06, snart 6 år. fick diagnos adhd dagarna innan jul. Något som jag vetat om länge och som märks tydligt både hemma och på förskolan.
    Sonen har stora svårigheter bla med inpulskontrollen.

Jag står inför valet att medicinera honom. Men vill höra vad ni andra tycker och tänker om medicin till så unga barn.. Skulle vara skönt att höra era erfarenheter som stått inför samma val som jag.

Många verkar vara jätte emot det? men varför? detta är ju ett funktionshinder och vissa barn kan få hjälp som kan förändra hela deras vardag, varför skulle man inte vilja hjälpa sitt barn med det?

• Svar på tråden Medicinera 6 åring ADHD
  • titti1

hej, undrar om du vill inboxa mig, eller skriva här...om du kan förklara lite hur han beter sej o hur länge du själv anat att han haft sedan vilken ålder han var? o vilka symtom o sätt hade han som mindre, misstänket nämligen lite att ett av mina barn kanske har det...men skulle vara intressant o höra från andra hur deras barn beter sig osv...hur lång tid tog de inna han fick diagnos? vart vändeer man sig o hur formulera man sig för att de ska ta en på allvar? hoppas du har ork o tid o svara. kram

• Litet My

Har en liknande tråd inne på "barn funktionshinder", har också en 6 åring vi står i valet och kvalet med.

• Philippa

Klart ni ska prova medicinera.. hade han haft diabetes hade ni inte ens tvekat, eller hur?

Min son som har svår ADHD säger att om han inte får sina mediciner så vill han inte leva.... 

• Litet My

De som är mest emot medicinering brukar överlag vara de som är minst upplysta och tror att det bara är lata föräldrar som proppar sina barn fulla med rent Amfetamin för att de tycker det är jobbigt att uppfostra dem osv...och såna oupplysta nötter behöver man inte lyssna på.

Självklart finns det biverkningar osv och man som förälder bör fundera igenom detta med mediciner och ha diskuterat detta med en läkare såklart samt att alla barn fungerar olika och en del fungerar inte mediciner på alls, en del får för svåra biverkningar och en del räddar det livet på. Men som förälder känner man ju oftast sitt barn bäst och fungerar det inte är det ju bara att avbryta.

Hos oss ser vi enorma fördelar med medicin såvida den hjälper sonen, dels slipper han tjat, gnat och skäll hela tide, han slipper vara rädd för att inte kunna behärska sig när han träffar andra vilket skapar mycket ångest, han skulle kunnat få ihop saker och ting utan att det bara snurrar i huvudet och dessutom slippa känna att han vill dö pga sin dåliga impulskontroll så som det är nu. Där känner jag att finns det en chans att kunna få det så så kommer vi att prova.

• lax32

Hej:)

Jag har två barn med ADHD: en pojk på 16 och en flicka som fyller nio i år. Jag kan bara säga att om ni tvekar så sluta med det. Om medicinen skulle hjälpa så är det underbart både för er och barnet- min son märktes det inte så stor skildnad på men däremot min dotter, hon har medicinerat sen hon va 7. En kvart efter första tabletten hade jag en helt annan dotter och nu så märker hon tydligt själv om hon missat den.
    Lycka till

• Africa

Vi har positiva erfarenheter av medicinen på storebror, och tvekar inte nu när det är dags för lillasyster att börja medicinera. Om det inte funkar eller uppstår svåra biverkningar så är det ju bara att sluta igen.

• Equal

Min son började medicinera med concerta när han var 5½ år gammal, jag har aldrig ångrat mig. Från att varit orolig, inte kunnat sitta still, inte kunnat koncentrera sig, inte fungerat bland andra människor så förändrades han så totalt att han nu klarar av allt det där!

• Jat

hej tack för era svar. jag har varit hos läkaren igår och beslutat att börja testa medicin.. så han får börja med den på sin 6 årsdag eftersom man måste söka om tillstånd om han ska börja innan...
    Jag ser verkligen fram emot att se hur detta kommer att påverka oss till det positiva eftersom hans beteende faktiskt rör oss alla i familjen...

Minns ej vad medicinen hette men det är kapslar så man kan ta sönder dem och hälla pulvret i något som barnet äter och sen så behöver man inte ta dem varje dag. dem ger effekt på engång. läkaren sa att vissa föräldrar ej ger dem på tex helgen... detta rekommenderades till yngre barn....

• songs from above

Hej! Hur har det gått med medicinen TS?

Svar på tråden Medicinera 6 åring ADHD