• Anonym (Rädd)

Min treåring svarar inte på tilltal

Hej! Har en pojke på snart tre år. Han är tillgiven och pratar mycket, speciellt hemma. Bland andra kan han bli tyst och tillknäppt, men leker ändå mycket med andra barn och vuxna. Han är kontaktsökande och busig. Han går på dagis och det fungerar bra. Min oroa är rätt ny och handlar om att jag börjat undra varför han inte hälsar på folk vi känner. När vi kommer till dagis och personal och barn hälsar så svarar han inte, bara tittar på dem. Frågar någon honom något är det samma sak. Hemma kan man konversera med honom och han kan verkligen prata. Så varör svarar han inte andra? Ibland gäller det även oss i familjen. Han vill ofta leka med andra och blir glad när folk är hemma hos oss, men ofta inte när de kommer. Han kan fråga efter någon en hel dsg och sedan när den närstående personen kommer, lägger han sig ner på golvet och tittar bort, tjurar liksom. Detta går över efter ett tag och sitter då i deras knä. Kan du säga något om detta? Med vänlig hälsning,

• Svar på tråden Min treåring svarar inte på tilltal
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det låter som om er lille treåring är inne i en utvecklingsfas där han jobbar med gränserna kring sig själv. Han bygger upp sin identitet och är säker och pratglad så länge han är hemma och allt är tryggt och oförändrat. Men så kommer det in nya personer, kända eller okända, som för en liten stund stör mönstret. Då måste han hitta ett nytt sätt att förhålla sig. För honom handlar det inte om att inte prata och hälsa, han är förmodligen fullt upptagen av att ta in och förhålla sig till de nya han möter.
    Det bästa är att inte ha så mycket synpunkter utan låt honom ta den tid han behöver, så kommer det att gå fortare och fortare.
    Jämför med hur vi som vuxna också ändrar förhållningssätt när vi möter nya personer och också ändrar vårt sätt att bete oss. Vi gör inte precis som hemma.
    Att föregå med gott exempel, säga hej och visa upp en trevlig attityd i nya sociala situationer brukar hjälpa barnen vidare på bästa sätt. De lär sig av vad vi gör inte av vad vi säger att de ska göra.
    Med vänlig hälsning .
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Min treåring svarar inte på tilltal