Varför vill folk tro? För att tjäna Gud.. knappast.
Eftersom du, som MÅNGA andra söker en tro på Gud, enbart för att tillfredsställa dig själv och som ett desperat försök till att undkomma väl talade helvetet är det inte konstigt att det känns fånigt och meningslöst.
Om du verkligen vill känna "känslan" så borde du satsa på något effektivare som fungerar i dagens samhälle med tanke på alla normer och krav.
Lär dig meditera!
Grubbla inte för mycket på vad eller vem Gud är, låt dig känna av "hans" närvaro inom dig själv. Alltså Dig själv. Ditt medvetande och själ, i nuet.
Religion är viktigt i samhällsperspektiv, men individuellt tror jag den bästa vägen till lugn och ro är just genom meditation. Guds tron i sig bidrar inte till någon större känsla av lycka, eftersom det inte existerar något sådant utanför våra huvuden.
Med lycka kan man mena:
Eufori - Sex och droger ger den känslan.
Sinnesro - Bland annat vad religioner försökt lära oss. -> Meditation.
Välbehag - Nöjd med livet och sig själv.
Du mår helt enkelt förbaskat bra. -> 1, 2 och 3 spelar roll.
Jag tror nog vi alla är ense om att euforisk lycka inte håller i längden, till och med kan det bli en motsatt effekt.
Därför bör man, enligt mig, satsa på sinnesro, en spirituell och fullt naturlig känsla av lycka som dessutom håller i längden. Du får insyn i dig själv, lär dig handskas med egna känslor och förstår dina begär.
När du börjat få insyn, eller blivit mer upplyst (religiöst uttryck) om livet och dig själv lovar jag att du då kommer kunna känna känslan, inte bara i hjärtat utan hela kroppen och med säkerhet närma dig gud, på riktigt.
Fokusera rätt.
Att jaga lycka i form av pengar, bostad, bilar och klädsel och allt vad man lär sig att fresta efter i länder som dessa är ganska så löjligt, egoistiskt och med säkerhet utan framgång då alla behov redan är tillfredsställda.
Därför bör man sträva efter att minimera lidandet och acceptera de känslor som finns inom dig. Dåliga som bra.
Arbete, social gemenskap och kontroll över vardagen är de mest effektiva nycklarna till att minimera ditt lidande och därmed uppskatta den tillfälliga känslan av lycka som du kan samla på dig och minnas till nästa gång då problemen vill sänka dig.
Finns mycket att hitta på nätet om just meditation och hur man gör, länkar dig ett av många exempel som jag snabbt sökte upp.
Rekommenderar starkt att ägna lite tid åt, för din skull.
Hoppas jag formulerat mig väl och fått fram budskapet. Ursäkta felstavningar.
www.meditationsguiden.com/inspiration/kursguide/meditation
Lycka till! 
Obs! Med tanke på att jag inte vet vem du är vill jag varna för att meditera under drogpåverkan då det kan få allvarligt psykiska konsekvenser.