Skönhetstävling för bebisar och barn?
Har precis tittat på "Toddlers and tiaras" på kanal TLC. Ett program jag har sett säkert hundra avsnitt av.
Första programmen tänkte jag "fy vad hemskt!" "vidrigt!" "aldrig att jag skulle acceptera det där!".
Men så fick jag en dotter, och nu är hon 5 månader gammal. Och ibland önskar jag att sådana skönhetstävlingar fanns i Sverige för bebisar och barn på samma sätt som "Toddlers and tiaras" visar.
Jag skulle inte tycka om att sätta smink på min dotter som bebis, bara när hon är större runt 5-6 år skulle jag tycka det var en idé om det framhävde henne bättre på scen.
Men vad är felet i att ha jättefina klänningar och piffa upp sin bebis och visa upp sin ängel för domare och publik som sätter betyg och väljer vinnare och ger priser i olika kategorier?
Visst, barnen kan bli ledsna om de inte vinner men det blir barn även om de spelar fotboll som 5-åringar och inte vinner. Och visst, man lär barnen att det är skönhet det handlar om men jag ser så mycket mer i dessa tävlingar än bara skönhet. Jag ser att barnen lär sig att bli självständiga, att vara tålmodiga, att vara fokuserade, att komma ihåg saker. De jobbar med kropp och hjärna.
Så ja, jag skulle gärna tävla med min dotter på detta vis och jag tror hon skulle gå långt med sitt utseende och underbara personlighet.
Vad har ni själva för åsikter om programmet?
Skulle ni kunna tänka er att ställa upp i sådana tävlingar?
Var går i så fall era gränser?
Och ni som är emot, vad tycker ni om de föräldrar som ställer upp i skönhetstävlingar för bebisar och barn?