Inlägg från: 3 barns mamma84 |Visa alla inlägg
  • 3 barns mamma84

En hund inne i bilen

Jag var ute kl 13.40 och skulle prata med en vännina och insåg att inne i bilparkeringen så är det något som rör sig inne i bilen.
    Jag går fram inte helt in mot bilen utan står längre bort och ser en stor labrador inne i bilen ensam.
    Nu vet jag inte om det finns vatten eller mat men tror verkligen inte det som den hunden går omkring och tittar ut likom.
    Vet inte vems hund det är alls.
    men någon är i området iaf.
    Då det inte är så många utan äldre par som bor här.
    Misstänker en som bor granne med oss men jag e inte 100 på det.
    Det är svin kallt ute och det snöar.
    Så det lär ju vara kallt inne i bilen med tyvärr.
    Var ute nyss kl 14.20 och bilen e kvar och hunden inne.
    Sambon kommer snart hem så vad ska jag göra ????          

• Svar på tråden En hund inne i bilen
  • 3 barns mamma84

ska jag vänta några timmar till eller tills sambon kommer hem eller ska jag ringa polisen ?

• 3 barns mamma84
    RS89 skrev 2012-02-03 14:30:30 följande:
    varför ska du ringa polisen? det är väl någon som har lämnat sin hund i bilen och går och gör ärenden eller nått. MEN du kan ju vänta ett par timmar till och kolla igen.

det är ingen fara med att det är kallt, djur är mer tåliga för kyla än vi är. det är isåfall om det skulle vara för varmt som det blir fara att hunden dör. 
    Okej nej men jag är bara så himla djurvän alltså.
    Tycker så synd om hunden
    Tror bilne varit på parkeringen i många timmar nämligen.  
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • 3 barns mamma84
    Majsan70 skrev 2012-02-03 14:34:28 följande:
    Hunden har det säkert jättebra. De har päls o fryser inte i första taget om de sitter isolerade från kyla o vind i en bil. de klarar sig även utan vatten o mat en bra tsund.
    Min hund sitter ofta i bilen när vi är i stallet.
    Stor skillnad på vinter o på sommaren när det snabbt blir livsfarligt.

Okej.
    Jag skulle aldrig lämna en hund ute inne i en bil varken varmt eller kallt ute.
    Nu har jag ingen hund alls.
    Okej om man skulle gå till affären och handla likom.
    Men nu är detta en liten by och ingen affär alls här utan bara massa villa områden och bilen/bilarna står inte i parkeringen.    
  • 3 barns mamma84
    RS89 skrev 2012-02-03 14:39:07 följande:
    du säger att du såg den först för en timme sen...
    det är nog ingen fara med hunden alltså, många lämnar sina hundar i bilen.

ja jag skulle ju ut och röka och gick till parkeringen sen såg ajg något som röre dig inne i bilen och såg att det var en större hund.
    Men kännslan säger att hunden varit inne i bilen några timmar innan jag gick ut. 
  • 3 barns mamma84

Okej ja jag kanske överagerar men jag ville bara veta vad jag skulle göra.
    Har nämligen aldrig sett en hund i en bil här nämligen innan och då kände det likom att hjälp vad ska jag göra jag tycker bara så synd om vovven.
    Men än e den inne i bilen få se om den är inne i bilen många timmar till.
    Kanske det inte e någon fara för den.
    Vet iaf att när mina 2 katter är ute på dagarna är jag jobbar så fryser dom kulorna av sig hahaha och mjauar för att komma in när jag kommer hem och lägger sig och sover i värmen

Jag kanske tar detta på allvar så jag nyligen mistade min   hund som jag hade hela livet som bodde hos pappa.
    han var som ett barn för mig och min mamma och pappa.
    Så jag kanske överagerar
    Det var föra veckan han dog.       

• 3 barns mamma84
    dezibel skrev 2012-02-03 15:00:53 följande:
    Gå ut och titta hur hunden mår, skakar den och verkar frysa skulle jag ta regnummret på bilen,kolla bilregistret och ringa ägaren. Man lämnar inte sina hundar i bilen vara sig det är varmt/kallt några längre stunder om man är ansvarsfull.

Okej.
    Ska ut och titta men vill inte vara för nyfiken tänk om jag typ skulle bli anmäld för inbrott eller försök likom.
    Men sambon är hemma nu och han sa det är förmodligen grannes bil och hund ja hennes son eller dotters hund.

men ja jag håller med dig.    
  • 3 barns mamma84

Ni ska ha tack.
    Nu har dom åkt och bilen e inte kvar längre 

• 3 barns mamma84
    Apopan skrev 2012-02-03 20:39:41 följande:
    Jag skulle ringt polisen. Hunden får inte hållas inlåst i stillatsående bil i mer än 2h enligt lag. Och nu när det är så kallt så skall en hund med den pälstypen absolut in behöva vara i en snorkall bil. Om polisen inte vill/kan komma så har du rätt att bryta dig in i bilen och ta ut hunden därifrån.
  • 3 barns mamma84
    Apopan skrev 2012-02-03 20:49:25 följande:
    Högst 3timmar skall det vara. Från jordbruksverkets hemsida:

Hunden får inte förvaras permanent i ett fordon och högst 3 timmar enligt huvudregeln. Du får inte lämna hunden utan tillsyn i fordonet om det är möjligt att temperaturen går över +25°C eller under -5°C.

Sedan följer undantag på tiden när det kommer till t.ex tävling och jakt. Men undantag från andra regeln finns inte. Här har det varit 15 minus idag. Tror inte att temperaturen är så mycket högre i en bil.

Vi hade - 10 idag ute .
  • 3 barns mamma84
    evelayna skrev 2012-02-03 21:35:16 följande:
    hur har du löst de TS?
    här har vi ringt polisen ett par gånger men de har mest varit sommar tid...

Jag behövde inte ringa alls.
    Jag hade bara koll på att hur den hunden hade och att bilen fortfarande var på parkeringen när ambon kom hem.
    Men efter ca den tiden jag skrev att nu var bilen borta så lämnade jag forumet jag kände mig likom lättad i kroppen av oro om hur den hunden hade det.
    Men tror inte bilen är på parkeringen längre.
    Har varit ute och tittat men ska göra det igen för att ''dubbel kolla'' men ca 2 timmar eller mer det vet jag inte men misstänkte några timmar inne i bilen den söta svarta labradoren.    
  • 3 barns mamma84

Jag ville bara se vad ni tyckte inte ville jag ha bråk.
    Jag tyckte bara så synd om hunden likom.
    Vi har riktigt kallt här i dk och vi har upp till 20 - grader här.  

• 3 barns mamma84
    dezibel skrev 2012-02-06 10:20:05 följande:
    Sånna här diskussioner är oundvikligt på forum då alla har olika åsikt och här är tonen ändå lugn & fin. Det här är liksom syftet med forum Skrattande

Tycker iaf det är bra att du blir orolig och uppmärksammar att hundar sitter länge i bilen när det är minusgrader!!

Men om det skulle vara en katt skulle det då vara mer risk än med en hund ?
    Skulle katten dö innan hunden ?
    Tanke på att det finns katter som inte ha den tåliga huden som hundar har och sämmre förmåga tt klara sig i munus grader ute i bilen.
    Okej det finns många vildkatter som klarar sig men inte alla som kan klara sig i många minus grader ute.   
Svar på tråden En hund inne i bilen