Inlägg från: Coyote |Visa alla inlägg
  • Coyote

En hund inne i bilen

Apopan skrev 2012-02-03 20:39:41 följande:
    Jag skulle ringt polisen. Hunden får inte hållas inlåst i stillatsående bil i mer än 2h enligt lag. Och nu när det är så kallt så skall en hund med den pälstypen absolut in behöva vara i en snorkall bil. Om polisen inte vill/kan komma så har du rätt att bryta dig in i bilen och ta ut hunden därifrån.
    Stämmer bra, det där med att man faktiskt får bryta sig in i bilen och hävda nödvärn. Det är dock bra att ringa polisen och förvarna innan, och helst kanske försöka få tag i ägaren. Om hunden verkar må bra är det ju inte fullt lika akut som det kan vara på sommaren, då är det viktigare att få ut hunden snabbt.
  • Coyote

RS89 - och vad jordbruksverkets regler säger spelar ingen roll, eller?

• Coyote

Jag syftade mest på att man inte får lämna hunden utan uppsikt om det är kallare än -5...

• Coyote
    MammaTillDomFinaste skrev 2012-02-04 18:00:59 följande:
    oj, de kan jag erkänna att jag missat. Jag tycker jag har läst dom flesta regler kors och tvärs, men att de ska finnas en lag om att inte vara utan uppsikt vid -5 har jag missat TOTALT. Länka gärna. 

För den delen, vad menas utan uppsikt? Måste man vara brevid hunden, eller är alla hundar som får sitta 30 minuter i bilen på BHK innan träning utan uppsikt?  
    www.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12940112a7c80004382/2010-002.pdf

www.sjv.se/amnesomraden/konsument/atthahund/fragorochsvar/fragorochsvaratthahund/farjaglamnahundenibilen.5.72e5f95412548d58c2c8000912.html

Finns det många tolkningar av uppsikt?
  • Coyote
    MammaTillDomFinaste skrev 2012-02-05 15:17:41 följande:
    ja de gör det. uppsikt för mej är att se hunden genom fönstret tex. uppsikt för en annan kan vara att gå dit var 30:de minut och titta.

tack för länkarna, tävlingsregler kan jag, blev mest nyfiken på hur jag kunnat missa -5 lagen. 

Tror du och jag har samma tolkning av uppsikt då, att man ska kunna se hunden.
  • Coyote
    amia01 skrev 2012-02-06 16:04:25 följande:
    Håller med - fattar inte vad det är med folk som helt verkar glömt bort att hundar har päls och klarar kyla mcyket bättre än oss människor som i de flesta fall saknar päls...
    Har två hundar som mer än gärna tillbringar hela dagarna ute i hundgården, och då rör dom inte särskilt mycket på sig... Vi tar in dom ett antal gånger för att man måste, men det är alltid mycket lättare att få med sig dom ut igen än när vi måste gå in...
    Har också haft hundar som frusit - kalla och blöta jakthundar som skakat för att få upp värmen. Men efter 5 minuter med skakande och hackande tänder har underullen torkat och dom blir varma och glada igen. Människor som fryser skakar - och hundar skakar - för att få upp värmen! Helt naturligt och inget problem så länge det hjälper!
    Och i en bil är det ju mycket varmare än utanför. Vindstilla och uppvärmt av hunden själv. Jämför med de "vindskydd" våra hundar har i hundgården som dom älskar att ligga i, fast det är under -20.
    Hundar är tack och lov inte människor!     
    Sen är det så här också, att oavsett vad man tycker eller har erfarenhet av, så finns det regler för transport av djur. Man får helt enkelt inte lämna en hund i bilen utan uppsikt om det blir kallare än fem minusgrader, vad du än tycker och vad dina hundar än "klarar". Och det är INTE mycket varmare i en bil om det är 20 grader kallt, har du testat med termometer?
  • Coyote
    Faber skrev 2012-02-06 19:06:22 följande:
    I verkligheten följer inte folk reglerna med millimeterprecision, är du medveten om att temperaturen varierar föresten? Om jag lämnar hunden då det är 4.4 så kan det om en halvtimme vara 5.8 för att ytterligare en halvtimme senare vara 5.0. Nej det är inte mycket varmare men en minst lika viktig faktor är skyddet mot vind.
    Jodå. Men det står rätt klart och tydligt att om det är RISK att det blir under 5 grader så får man inte lämna hunden utan tillsyn. Reglerna finns, man är skyldig att följa dem, och precis som med regeln om att en hund och katt inte får lämnas för länge utan tillsyn så kan man bli anmäld om man inte följer det. Sen är det väl inte så mycket värre om det är 4,5 mot 5,1, men reglerna är ju satta av en anledning.
  • Coyote
    Faber skrev 2012-02-06 19:32:08 följande:
    Den risken finns ju hela vintern. Problemet med regler är att de ofta är skrivna av tomtar och dåligt formulerade. Folk får använda sunt förnuft istället. Visst om det är minus tjugo så... men aldrig att jag skulle anmäla någon om det är minus sju.
    Ja, fast om det är töväder och du lämnar hunden i bilen så kan man ju rätt säkert veta om det kommer bli fem minusgrader medan man är borta eller inte. Reglerna är skrivna för att folk som inte kan tänka själva ska ha något att luta sig emot, och för att man ska ha något konkret att ta på när idioter inte kan ta hand om sina djur. Precis som du säger, om det är sju grader kallt och hunden mår bra och är under uppsikt, så är det självklart en helt annan sak än om hunden far illa i tjugo minus.
Svar på tråden En hund inne i bilen