Inlägg från: Apopan |Visa alla inlägg
  • Apopan

En hund inne i bilen

Jag skulle ringt polisen. Hunden får inte hållas inlåst i stillatsående bil i mer än 2h enligt lag. Och nu när det är så kallt så skall en hund med den pälstypen absolut in behöva vara i en snorkall bil. Om polisen inte vill/kan komma så har du rätt att bryta dig in i bilen och ta ut hunden därifrån.

• Apopan

Högst 3timmar skall det vara. Från jordbruksverkets hemsida:

Hunden får inte förvaras permanent i ett fordon och högst 3 timmar enligt huvudregeln. Du får inte lämna hunden utan tillsyn i fordonet om det är möjligt att temperaturen går över +25°C eller under -5°C.

Sedan följer undantag på tiden när det kommer till t.ex tävling och jakt. Men undantag från andra regeln finns inte. Här har det varit 15 minus idag. Tror inte att temperaturen är så mycket högre i en bil.

• Apopan

Som sagt så beror det ju på vilken päls hunden har lite, men en labrador skulle inte jag tycka kännas ok att se ute i den kylan så pass länge. Har dock själv en hund som helst sover ute i snön om han fick, så där måste man ju kunna se en skillnad... och så får man helt enkelt inte förvara hund i bil hur som helst. Jag skulle dock ringt polisen om det rörde sig om flera timmar oavsett pälstyp, bryta mig in däremot skulle jag verkligen inte gjort om inte hunden såg ut att vara i direkt livsfara :P

• Apopan
    enlitenbitkaka skrev 2012-02-03 21:33:43 följande:
    Förlåt, men varför skulle det vara värre i kylan för en labrador?
    Värre än vissa andra raser är det jag menar. Sedan finns det i sin tur raser som som klarar av kylan mycket mindre än en labrador, som står sig ganska bra i de flesta väder. Men ingen hund skall behöva vara inlåst i en bil flera timmar.
Svar på tråden En hund inne i bilen