Jag har spanat på det tidigare, det jag först hittade var en obekräftad nätkälla som menade att ett överdrivet intag av B-vitaminet folsyra kan maskera en brist på vitamin B12. Denna uppgift har jag nu även hittat i ett officiellt informationsblad om folsyra från Mjölkfrämjandet:
www.mjolkframjandet.se/www/mf.nsf/vLPdf/1D32B89C7ECACA0AC1256E58005824FC/$File/Folsyra.pdf
"Överskott
Giftigheten av folsyra anses vara mycket låg. 5?10 mg anses helt ofarligt.
(Bimsans kommentar: rekommenderad dagsdos för gravida är alltså 3-4 mg, samma som 3-400 mikrog)
Vissa studier har dock antytt en ökad risk för tvillingfödsel hos kvinnor som intagit folsyra som profylax mot fosterskador inför graviditet.
Långtidsbehandling med höga doser är ännu inte undersökt och därför okända.
Risken med att dölja en vitamin B12-brist finns alltid och måste beaktas
vid behandling med folsyra."
--
I "Stora boken om vitaminer" av Klaus Oberbeil står det:
"Liksom en hönsskock uppträder B-vitaminerna i naturen aldrig isolerade utan tillsammans i ett samlat komplex. Det skulle aldrig inträffa att en ensam vitamin B6 förirrade sig in i någon ensam vrå av en eller annan salladscell utan att ha alla sina bröder och systrar alldeles i närheten.
--
Det är därför knappast meningsfullt att att gå till apoteket och t ex skaffa enbart vitamin B3 för att kurera något. Om inte alla de andra B-vitaminerna också får följa med har den ensamma B3-vitaminen ingen lust alls att göra någon nytta. Om hela uppsättningen B-vitaminer får hålla ihop fungerar däremot vitamin B-komplexet som en ren hälsorevolution i kroppen."
--
Men det där tar jag med en nypa salt, för i vården så finns det ju flera behandlingar som går ut på att man får hästdoser av enstaka B-vitamin,
t ex kan gamla få sprutor med folsyra, B12 eller B6 vid brist, och det är troligen i det läget som varningen med maskerad B12-brist gäller. Även folsyrarekommendationen blir ju något meningslös om det vore som boken beskriver.
Ska man tro mjölkfrämjandets sammanfattning är det alltså lugnt, men för din del verkar det uppenbarligen onödigt att äta extra folsyra i fortsättningen...