• Trollis74

FP & behålla tjänstebil?? Hur funkar det?? Någon som vet?

Jag är ännu gravid men vill planera lite för vad som kommer..
    Jag har nu ringt både FK och Skatteverket men ingen verkar ha riktig koll på läget...
    Låt säga att jag tar ut 5 dagar per vecka- de drar 30% skatt som alltid (tydligen) gör.
    SEK:14344 brutto- (enl fk:10040sek netto)

Läggs förmånsvärdet (som kommer vara 2750/mån) på FK brutto:17094 (skatt 30%= 5128)
    Får jag ut följande då? FKbrutto- skatt ink förmånsvärde : 14344-5128=9216 SEK

Är detta rätt? skall jag betala in extra till arbetsgivaren eller ska FK dra mer i skatt??
    Någon som vet??

• Svar på tråden FP & behålla tjänstebil?? Hur funkar det?? Någon som vet?
  • vivianne

Du kan själv räkna ut ungefär hur stor %-sats du ska betala i skatt och be FK dra det från din föräldrapenning. Det har jag gjort och det funkar bra. Man vill ju inte få en enorm skattesmäll i nacken efteråt... Minns dock inte om jag var tvungen att begära det skriftligt eller om det räckte per telefon.

Du kan kolla i skattetabellerna på www.skatteverket.se för att se hur mycket skatt du ska betala.

Ett annat alternativ är att begära jämkning hos Skatteverket, få ett beslut och lämna det till FK. Men om du under föräldraledigheten bestämmer dig för att ta fler eller färre dagar så att inkomstberäkningen ändras måste du få ett nytt beslut. Rätt bökigt, enklare att räkna själv (tyckte i alla fall jag)

• kentbabe

Har du tjänstebil samtidigt som sjukpenning/föräldrapenning betalas från försäkringskassan får du inte räkna in förmånsvärdet i den inkomst som ersättningen beräknas på.
    Den som t ex har en årslön på 180000 kr och en bilförmån på 60 000 kr får sjukpenningen sänkt med 25 procent jämfört med om lönen vore 240 000 kr.

• Trollis74

Personalchefen undrade om jag verkligen ville behålla tjänstebilen?? Då det blir så höga kostander för mig??? Fattar noll..
    Är det inte förmånsvärdet samt bensin jag betalar för. Och som ni nämner lägger jag förmånsvärdet på den befintliga FP (totala vad som blir på året) och drar skatt för det höga beloppet..
    Jag mistänker att personalchefen inte har koll alls..
    Jag sa att jag var säker att jag ville genomföra detta.

För min del så som jag räknat borde bilen bli billigare netto kostnad för mig än vad den är idag. (iomed att jag tjänar mindre pengar)

• vivianne

Det stämmer att bilen blir "billigare" per månad med sämre inkomster. Jag antar då att du inte betalar något till din arbetsgivare eller har löneavdrag pga tjänstebilen.

Men jag känner folk som har glömt bort att meddela fk att det ska dras högre skatt och fått en jättestor restskatt året efter föräldraledigheten. Kanske det personalchefen också varit med om???

• mludvigs

På mitt företag så får man inte behålla tjänstebilen när man är föräldraledig.

• mamacita

Jag valde bort min tjänstebil under mammaledigheten pga att jag ej ville förmånsbeskattas/restskattas i efterhand. Vet ej RIKTIGT hur det funkar, men bara av den anledningen avsa jag mig bilen. Ville inte åka på en skattesmäll!

• Trollis74

Nej, jag betalar inget mer än förmånsvärdet idag samt skattas för den bensin jag använder privat. (jag kan inte avsäga mig bilen i jobbet, jag är alltså tvungen att ta ut en tjänstebil, får inte använda privatbil..)
    Om jag nu får igenom att jag kan behålla bilen, så blir det väl att jag måste betala in skatten till arbetsgivaren eller möjligtvis ber FK dra mer skatt.. för skattesmäll i efterhand är ingen höjdare..
    I min branch är det bara män.. så jag är första fallet på mitt företag :)...
    Han bubblade om 6-7000 kronor i månaden att det skulle kosta för mig.. och här känner jag att han är helt ute och cyklar..
    Bilen jag har idag har förmånsvärde 3400sek/månad och nettokostnad för mig blir ca 1200-1400 sek /månad + bensin..
    Visst är det inget annat som tillkommer??
    Kan man verkligen ansöka om jämkning till skatteverket när man får föräldrarpenning som du nämde tidigare vivianne?

• vivianne

Självklart kan du ansöka om jämkning - det kan du så fort du har inkomster som ska beskattas.

• mamacita

Boka möte med en på skattemyndigheten och sen en på Försäkringskassan. I telefon kan man stöta på en del miffon, en del verkar inte ens veta vilken dag det är!

• Vårblomma

På vårt företag är det så att man får ha bilen till det förmånsvärde man betalar under tiden man arbetar i tre månader efter det att man gått hem och därefter så får man leasa bilen = högre kostnad eller lämna tillbaka den. Leasingkostnaden beräknas givetvis på förmånsvärdet men det blir väldigt mycket dyrare än vad det är idag (när man jobbar) + att man får betala full kostnad för bensin. Så det du behöver kolla upp är vad företaget har för avtal = vad står det i ditt tjänstebilsavtal ang föräldrarledighet. Sen är det just personalavdelningen som ska kunna räkna ut den exakta summan som du ska betala för bilen under din föräldrarledighet. Krångligt, men det är viktigt att du ligger på för att ha klara besked i tid! Tyvärr brukar tjat vara det enda som fungerar .

Även om det är bara män på din arbetsplats som har tjänstebil så måste det stå i avtalet ang. hur det fungerar vid föräldrarledighet.

Lycka till!

• Trollis74

I mitt avtal står att efter 4 månader måste jag lämna tillbaka bilen om jag inte är i tjänst.
    Jag är först på företaget som en pratar om att behålla bilen längre då ingen utav männen som har bil varit hemma längre..
    Och det kan ju faktiskt vara så som du säger vårblomma, att personalchefen åsyftar leasingavgiften... jag har faktiskt haft min chef som mellanhand i diskusionen.. så alla uppgifter jag har har gått genom honom.(och han sa förmånsvärde samt bensin (bensinkort dock, inget annat såsom leasing avgifter) Ska nog ta och ringa personalchefen direkt. Idag skulle de ta upp detta i ledningsgruppen huruvida jag /man kunde behålla bilen under mammaledigheten.

Men som mamacita säger skatteverket och FK när man ringer har ibland Noll koll alltså!

• Trollis74

Pratade med personalchefen igår och det var bara förmånsvärdet samt bensin skatt (får behålla bensinkortet)
    Fick också reda på att jag får beställa en ny bil, min gamla går ut nu.. Helt super..
    Så jag kommer hämta ut en splirrans och gå hem på mammledighet.. Ska beställa en miljöbil tror jag, det blir bättre förmånsvärde.
    Känns som en superbra lösning för mig.. Nettokostnaden i månaden kommer vara under 1000 sek...

• Smillla

Vad är det för ett fantastiskt företag du jobbar på, har de några tjänster lediga??

Svar på tråden FP & behålla tjänstebil?? Hur funkar det?? Någon som vet?