Inlägg från: glenda |Visa alla inlägg
  • glenda

Bara för att ni inte förstår jamaicanska

move skrev 2012-02-03 22:12:31 följande:
    Det trodde jag inte heller från början, men nu då jag vet lite mer om Jamaica, inser jag att dom talar två språk där. Jamaicanska och Patois, det skiljer sig åt vet du...
    Nej. Det du kallar "Jamaicanska" ar ju bara en Engelsk dialekt - att det later pa ett visst satt nar Jamaicaner talar engelska likval som det later pa ett visst satt nar Amerikaner, Irlandare eller Svenskar talar Engelska. Jamaican Patwa ar det andra spraket. 

Jag ser ocksa valdigt mkt fram mot din video som lar ut Patwa! Glad    
  • glenda
    misstrust skrev 2012-02-07 01:43:16 följande:

">

" target="_blank">

en som förklarar att på jamaica talar man engelska och jamaican patois :D samt lite till..
    tror kanske hon vet liiiite mer om saken än TS, eftersom hon faktiskt kommer därifrån 
    Valdigt bra! TS kommentarer? 
  • glenda
    move skrev 2012-02-07 14:10:12 följande:
    Har jag påstått något annat?
    Ja det har du: dina inlagg 227 och 230 (dar du pastar att JA engelska ar ett eget sprak som du kallar Jamaicanska) gar inte riktigt ihop med det som sags i denna video "You do NOT speak Jamaican, what you do speak is Jamaican Patwa or with a Jamaican accent. Get it straight." (01:12)

Kvinnan i denna video talar (mest) Engelska med en Jamaican accent alltsa, som Jamaicans talar pa jobbet, i affarer, pa nyheterna, i skolan), som du kanske hor ar det just Engelska med en dialekt, inga annorlunda meningsuppbyggnader fran the Queens English. Eller hur?    
  • glenda

Tycker du verkligen att "ghetto-personerna i Kingston" ar en helt homogen grupp? Jag upplevde det inte sa under min tid i Waterhouse - visst finns det massor av killarna i 20 ars aldern som ar mer eller mindre som du beskriver, men ocksa riktiga badmen, kristna fina tjejer som inte umgas med ghetto-killarna, ensamstaende mammor som skaffar barn med flera olika babydaddies for att ha en till person dom kan "beg" pengar av, aldre kvinnor och man som driver affarerna som har bott i ghettot i hela livet, och massor av dom som inte vill ngt hellre an att komma ifran Jamaica och ghettot dom bor i.

Jag bodde hos en kille som ar valdigt hardworking, han var den enda i narheten som hade en internetuppkoppling. Dom som hade datorer kom over till honom for att anvanda internet. Han var den som tog hand om sina broder (vanliga hustlers) och sag till att deras barn fick mat. Han var den som grannarna kom till med skalen nar det var mat-dags. Visst, det var helt okej for honom ibland, men gissa om han langtar darifran sa han kan ta hand om bara sig sjalv. Det ar inte utan anledning det finns ett ganska malande uttryck for folk som snyltar: "vampiya". Svenskar har Jante-lagen, Jamaicans har en "crab inna barrel"-mentalitet (fraga ngn av dina kompisar om du inte hort det forut / inte fattar vad det innebar). Dom flesta Jamaicans vet sjalva att deras samhalle inte ar helt fungerande. (Sjalv tycker jag att det ar intressant att tanka pa varfor det ar sa, men det ar en helt annan trad.)       

Svar på tråden Bara för att ni inte förstår jamaicanska