Bara för att ni inte förstår jamaicanska
Jag ser ocksa valdigt mkt fram mot din video som lar ut Patwa!

Tycker du verkligen att "ghetto-personerna i Kingston" ar en helt homogen grupp? Jag upplevde det inte sa under min tid i Waterhouse - visst finns det massor av killarna i 20 ars aldern som ar mer eller mindre som du beskriver, men ocksa riktiga badmen, kristna fina tjejer som inte umgas med ghetto-killarna, ensamstaende mammor som skaffar barn med flera olika babydaddies for att ha en till person dom kan "beg" pengar av, aldre kvinnor och man som driver affarerna som har bott i ghettot i hela livet, och massor av dom som inte vill ngt hellre an att komma ifran Jamaica och ghettot dom bor i.
Jag bodde hos en kille som ar valdigt hardworking, han var den enda i narheten som hade en internetuppkoppling. Dom som hade datorer kom over till honom for att anvanda internet. Han var den som tog hand om sina broder (vanliga hustlers) och sag till att deras barn fick mat. Han var den som grannarna kom till med skalen nar det var mat-dags. Visst, det var helt okej for honom ibland, men gissa om han langtar darifran sa han kan ta hand om bara sig sjalv. Det ar inte utan anledning det finns ett ganska malande uttryck for folk som snyltar: "vampiya". Svenskar har Jante-lagen, Jamaicans har en "crab inna barrel"-mentalitet (fraga ngn av dina kompisar om du inte hort det forut / inte fattar vad det innebar). Dom flesta Jamaicans vet sjalva att deras samhalle inte ar helt fungerande. (Sjalv tycker jag att det ar intressant att tanka pa varfor det ar sa, men det ar en helt annan trad.)