• frökenBea

Vad tror ni om det här med medium?

Igår så var jag och ett par tjejkompisar hos en "spåtant". Det var faktiskt lite läskigt när hon började snacka om en massa hur allting stämde in! Det är svårt att INTE tro på det.   

Vad har ni för uppfattning om det?  

Ska man ta det med en klackspark eller finns det verkligen "riktiga" medium. 

• Svar på tråden Vad tror ni om det här med medium?
  • Selfish Geene

Ptja, om det finns så har h*n 1milj USD att hämta när h*n bevisar sin förmåga (något som bör vara tämligen enkelt för ett äkta medium)

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Vad var det som "stämde in"? Exakta årtal? Exakta namn?

Medium (låt oss säga en del/de flesta för att vara på den säkra sidan) använder en teknik som kallas cold reading, det är en blandning av psykologiska och retoriska knep för att dels få information från den man läser och dels ge information som verkar stämma in bra på den man läser.

Det är den här tekniken som används i bland annat The Mentalist och i Psych (av huvudkaraktärerna bland annat).

Ett exempel:
    Du kommer in och jag som läser ser direkt en vigselring på din hand, en kvarglömd penna med en sjukhuslogga (eller liknande) i en ficka. Jag kan då dra relativt säkra slutsatser att du dels är gift (utifrån designen på vigselringen och din ålder kan jag dra slutsatser om hur länge) och att du inom den närmaste tiden besökt ett sjukhus, antingen jobbar du där, är patient eller har besökt någon. Då kan jag börja genom att prata om sjukhus "jag ser sjuka människor, något du oroar dig för" du fyller på med "ja, min farmor ligger på sjukhus nu" eller "jag kom precis från jobbet". Beroende på hur du svarar kan jag fokusera på det. Ser jag att du kanske är runt 35-40 år så har du en farmor som, även om hon fick barn tidigt är lite till åren och sjukhusvistelser i den åldern kan vara lite allt möjligt, men det brukar hursomhelst upplevas ganska allvarligt av närstående.

Beroende på hur jag säger så är det lätt för dig att tolka det som att jag visste att din farmor låg på sjukhus men det enda jag visste var att du förmodligen hade varit på sjukhus den närmaste tiden. För om man går till ett medium så har man generellt någon slags tro att han/hon faktiskt kan "läsa", då är det lätt att tolka till dennes fördel, omedvetet. Det är också en av de passiva tekniker som cold readers räknar med.

Det här är bara ett grovt exempel för att illustrera, det finns tiotals andra tekniker utöver det här.

I have heard your reasons and regard them as unconvincing and inadequate. We will pass that.
  • MrsC74

Nej tror inte på medium. Det går ofta att vinkla det så att man känner att det stämmer in.

• UlleGull41

Jag tror stenhårt på medium dock finns det kvacksalvare både här och där, men jag har bevis på att de finns medium som vet vad de talar om. 2 ex jag ringde ett medium då jag väntade min son, hon spådde ig alltså per telefon, jag så inte henne hon såg inte mig. Utan vi hörde bara varandras röster, hon säger at jag kommer få en pojke och att han kommer födas 29 mars. Kl 23.00 den 28 mars packar jag min BB väska och lägger mig, vaknar 3 timmar senare av att vattnet går, 2 timmar efter att vattnet går har jag en pojke i min famn. Vid ett annat tillfälle följer jag med en bekant till en kvinna hon känner som kommer från Iran vi sitter och pratar varpå hon plötsligt blir helt stirrig och säger att någon tänker bomba Stockholm under julruschen, hon ringer till och med en som är polis då jag är där och var väldigt upprörd. Sa att de går illa om vi inte går till kyrkan och ger pengar. Vad hände sedan i Stockholm jo en självmordsbombare spränger sig själv i värsta julruschen och de kunde ha gått riktigt illa. Hon sa även till min dotter att hennes pappa bor i kina och min dotter kommer få en liten bror, nu precsi har min dotter fått veta att hennes pappa har träffat en mycket ung kvinna i Kina så säkerligen kommer de skaffa barn och han bor i kina sedan 10 år tillbaka. Så JA har man tur så kan man träffa någon som verkligen kan detta och jag tror på dem som är ärliga och pålitliga. Sedan ni som inte tror har jag full respekt för.

• Liten latte

Jag tror det finns seriösa "riktiga" medium. Har aldrig träffat något själv, men vänner har det. Och de har gått därifrån och fått info som stämt och som någon utomstående aldrig kunnat gissa sig till. Även hälsningar fårn andra sidan, meddelanden från människor som ett medium inte kunnat ljuga ihop...

Sen tror jag visserligen att det finns en hel del som är duktiga på cold reading också. Känns som det varit en trend att "utbilda sig" till medium. 

• Selma1966

Jag har vänner som gick till medium i flera år och verkligen litade på henne. När de berättade lät det ju toppen och helt otroligt vad tanten lyckades få ut. Men ett par år efteråt när jag fick se långa anteckningar en vän gjort vid dessa tillfällen så såg jag som utomstående bara allt som inte stämde eller som ingenstädes överens mellan tillfällena. Min singelvän som dejtade ivrigt kunde alltid läsa in sista förälskelsen i resultatet men mannen i hennes liv var alltid olika beroende på vilket tillfälle hon blivit spådd. Mina vänner fick egentligen lika goda råd av varandra och fick mer klarsynta iakttagelser från ärliga vänner när de väl frågade. Många av "framtidssynerna" kunde jag spå precis lika bra eller ännu bättre pga livserfarenhet, ett visst mått skeptiskt tänkande och god kännedom om vännens personlighet.

• Pickeli

Jag har blivit spådd en gång och det hon sa har i efterhand blivit sanning. Kan ju bra en slump såklart men det verkar konstigt! Stämde så bra med tiden och personerna hon beskrev, även mitt yrke och karriären har stämt in mycket bra!

• KristenTjej84

Jag tror att medium, häxor & spåtanter sysslar med onda andemakter, dvs deras aktiviteter är ockulta.
    Jag skulle aldrig i mitt liv närma mig en, eller låta en sådan komma nära mitt barn. Förstår mig verkligen inte på de gravida mammor som tar sig till spådamer för att ta reda på barnets kön t ex. Onda andarna är listiga och vidriga, och kan orsaka mycket onödigt lidande med tidiga dödsfall och dylikt om man leker med dom.
    Men det finns en som kan befria från alla ockulta och demoniska bojor, och detta är min herre Jesus Kristus.

http://www.christian-faith.com/testimonies/1outofwitchcraftandsatanism.html
    Här finns personligen några sådana vittnesmål.

• Selfish Geene
    KristenTjej84 skrev 2012-03-12 21:30:46 följande:
    Jag tror att medium, häxor & spåtanter sysslar med onda andemakter, dvs deras aktiviteter är ockulta.
    Jag skulle aldrig i mitt liv närma mig en, eller låta en sådan komma nära mitt barn. Förstår mig verkligen inte på de gravida mammor som tar sig till spådamer för att ta reda på barnets kön t ex. Onda andarna är listiga och vidriga, och kan orsaka mycket onödigt lidande med tidiga dödsfall och dylikt om man leker med dom.
    Men det finns en som kan befria från alla ockulta och demoniska bojor, och detta är min herre Jesus Kristus.

www.christian-faith.com/testimonies/1outofwit...
    Här finns personligen några sådana vittnesmål.
    Nu tror jag bestämt att du hittar på (igen).

Bevisa att ockulta aktiviteter kan orsaka tidiga dödsfall eller ta tillbaka ditt påstående! 
Svar på tråden Vad tror ni om det här med medium?