Vad var det som "stämde in"? Exakta årtal? Exakta namn?
Medium (låt oss säga en del/de flesta för att vara på den säkra sidan) använder en teknik som kallas cold reading, det är en blandning av psykologiska och retoriska knep för att dels få information från den man läser och dels ge information som verkar stämma in bra på den man läser.
Det är den här tekniken som används i bland annat The Mentalist och i Psych (av huvudkaraktärerna bland annat).
Ett exempel:
Du kommer in och jag som läser ser direkt en vigselring på din hand, en kvarglömd penna med en sjukhuslogga (eller liknande) i en ficka. Jag kan då dra relativt säkra slutsatser att du dels är gift (utifrån designen på vigselringen och din ålder kan jag dra slutsatser om hur länge) och att du inom den närmaste tiden besökt ett sjukhus, antingen jobbar du där, är patient eller har besökt någon. Då kan jag börja genom att prata om sjukhus "jag ser sjuka människor, något du oroar dig för" du fyller på med "ja, min farmor ligger på sjukhus nu" eller "jag kom precis från jobbet". Beroende på hur du svarar kan jag fokusera på det. Ser jag att du kanske är runt 35-40 år så har du en farmor som, även om hon fick barn tidigt är lite till åren och sjukhusvistelser i den åldern kan vara lite allt möjligt, men det brukar hursomhelst upplevas ganska allvarligt av närstående.
Beroende på hur jag säger så är det lätt för dig att tolka det som att jag visste att din farmor låg på sjukhus men det enda jag visste var att du förmodligen hade varit på sjukhus den närmaste tiden. För om man går till ett medium så har man generellt någon slags tro att han/hon faktiskt kan "läsa", då är det lätt att tolka till dennes fördel, omedvetet. Det är också en av de passiva tekniker som cold readers räknar med.
Det här är bara ett grovt exempel för att illustrera, det finns tiotals andra tekniker utöver det här.