• Rasmuss

Är det dumt att slänga ut kakel och ersätta det med våtrumstapeter?

Vi har en liten fundering här hemma. Jag och min fru har nyligen köpt en bostadsrätt. Vi har lite funderar på att i framtiden göra om badrummet. Just nu ser badrummer ut så här, det är en turkos våtrumsmatta och väggarna är det vitt kakel på med en turkos kakelrand runt hela badrummet. Badrummet är inte renoverat sedan början av 90-talet. Det är en del igenspacklade borrhål, lite fläckar på mattan och lite småslitet. Inte så det är sunkigt men det känns väldigt mycket 90-tal. Vi funderar på att ersätta golv och väggar med våtrumstapeter och våtrumsgolv och vi har hittat några som är väldigt snygga. Det jag framförallt funderar på är att finns det en risk att värdet på lägenheten minskar för att man tar bort kakel eller kan det vara så att värdet kanske ökar om man gör om badrummet även om det är en budgetvariant. Vad tror ni är smartast om man bara ser till värdet på lägenheten, har kvar kakel från 90-talet eller renovera men våtrumsmatta och våtrumstapter?

• Svar på tråden Är det dumt att slänga ut kakel och ersätta det med våtrumstapeter?
  • La Lola

Vi kommer ta bort kaklet o ha våtrumstapet när vi ska renovera.
    Vi tycker att det är snyggare helt enkelt.

Huruvida värdet ökar eller minskar vet jag inte. Jag skulle aldrig välja kakel bara för att ev köpare i framtiden föredrar det.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Nemi76

Jag tror personligen att det bästa är att göra om badrummet med kakla det istället för våtrumstapet, om man tänker värdeökning/-minskning. Som tidigare spekulant så lockade lägenheterna med fräscha kaklade badrum mer än de med våtrumstapet. Sedan är det väl mer praktiskt med våtrumstapet än kakel men jag tror (utan att ha så jättemycket på fötterna) att kakel höjer värdet mer.

• amorvincitomniia

Personligen avskyr jag plastmattor men det är inte jag som skall bo i er lägenhet :) Sätt in det ni själva skulle trivas bäst med! Nästa människa kommer ändå att göra om ifall det inte faller dem i smaken, vare sig det är kaklat eller taptserat..

• crazy mom

Vill du ha en värdeökning så kör ni med kakel. (behöver inte vara speciellt dyrt, däremot kostar ju hantverkaren lite mer i timpeng)

VIll ni ha ett helt, rent och fräscht så funkar våtrumstapet fint.

Tänk på att ni kan ansöka om ROT avdrag. 

• Nemi76
    amorvincitomniia skrev 2012-02-04 21:42:34 följande:
    Personligen avskyr jag plastmattor men det är inte jag som skall bo i er lägenhet :) Sätt in det ni själva skulle trivas bäst med! Nästa människa kommer ändå att göra om ifall det inte faller dem i smaken, vare sig det är kaklat eller taptserat..

Då är vi två Köpte nyss en lägenhet med plastmattor i vissa rum men det är gaaanska ok plastmattor så de får nog hänga med ett tag... :-/
  • Mummy

Vi satte in våtrumstapet/matta när vi renoverade vår BR. Blev skitsnyggt och jag verkligen älskade rummet. När vi hade visning var de som kollade jättenöjda med rummet.

Jag ser egentligen bara fördelar med matta/tapet. Det är säkrare, du behöver inte golvvärme för att inte frysa fötterna av dig, det blir mjukare för ev barn om de halkar och det är betydligt billigare  

• Thursday

Jag tror att det är smartast att göra om den och kakla....

I reject your reality and substitute my own.
  • tessilus

vi ska åxå ha våtrumsmatta. det känns renligare. det blir inte det där lortiga i fogarna som kan bli efter några år. sen är det lättare att skura rent och har ni barn så är det bra med matta ifall barnet trillar o slår huvudet i vägg eller golv.

• La Lola
    tessilus skrev 2012-02-04 21:47:50 följande:
    vi ska åxå ha våtrumsmatta. det känns renligare. det blir inte det där lortiga i fogarna som kan bli efter några år. sen är det lättare att skura rent
    Exakt.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Är det dumt att slänga ut kakel och ersätta det med våtrumstapeter?