• Rasmuss

Är det dumt att slänga ut kakel och ersätta det med våtrumstapeter?

Vi har en liten fundering här hemma. Jag och min fru har nyligen köpt en bostadsrätt. Vi har lite funderar på att i framtiden göra om badrummet. Just nu ser badrummer ut så här, det är en turkos våtrumsmatta och väggarna är det vitt kakel på med en turkos kakelrand runt hela badrummet. Badrummet är inte renoverat sedan början av 90-talet. Det är en del igenspacklade borrhål, lite fläckar på mattan och lite småslitet. Inte så det är sunkigt men det känns väldigt mycket 90-tal. Vi funderar på att ersätta golv och väggar med våtrumstapeter och våtrumsgolv och vi har hittat några som är väldigt snygga. Det jag framförallt funderar på är att finns det en risk att värdet på lägenheten minskar för att man tar bort kakel eller kan det vara så att värdet kanske ökar om man gör om badrummet även om det är en budgetvariant. Vad tror ni är smartast om man bara ser till värdet på lägenheten, har kvar kakel från 90-talet eller renovera men våtrumsmatta och våtrumstapter?

• Svar på tråden Är det dumt att slänga ut kakel och ersätta det med våtrumstapeter?
  • johandra

värdemässigt tror jag inte att det blir nån skillnad. Och jag måste höja våtrumsmattorna till skyarna. Det är såååå himla bra! Vi har ett kaklat badrum och ett med matta och det kommer LÄTT bli matta här nere den dagen det är dax att byta. Och som du säger ts, idag finns det ju riktigt snygga mattor.

Slå till tycker jag! 

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • Länisen
    Länisen skrev 2012-02-04 23:10:49 följande:
    Förutom kakel och våtrumstapet så finns det även en sorts våtrumspanel du kan sätta på väggarna. Det är en hel skiva, men den kan se ut som tex kakel om man vill det. Min morfar renoverade deras badrum i somras och då satte han upp sån själv. Han är ganska händig, men samtidigt är han ju ganska gammal, så klarar han det själv kanske ni gör det med... Han köpte den på bauhaus i alla fall, och jag måste säga att jag tycker det blev riktigt snyggt. Även om jag själv skulle välja kakel...
    http://www.bauhaus.se/white-tile-3091-f25-hg-15x15cm.html såna här skivor var det jag menade. Finns massa olika. Bara att kolla...
    Casper 2010-06-09
  • Pappa G

Enligt mig så sänks värdet på bostaden om badrummet inte är helkaklat. Allt annat är B.

Vid en korrekt utförd badrumsrenovering så skiljer det inte mycket i pris mellan keramik (standardval) och våtrumsmatta.

När det gäller våtrumstapeter så vill jag påstå att de svävar i någon slags gråzon gällande kraven i våtrum.
    De används helt enkelt så sällsynt att inga godkända system finns, likt dem för keramik (BBV) och matta (GVK).

Det samma gäller Fibo-Trespos våtrumsskivor. Vissa försäkringsbolag godkänner dem i vissa situationer. Andra inte alls.

• Donum
    Pappa G skrev 2012-02-05 13:58:48 följande:
    Enligt mig så sänks värdet på bostaden om badrummet inte är helkaklat. Allt annat är B.

Vid en korrekt utförd badrumsrenovering så skiljer det inte mycket i pris mellan keramik (standardval) och våtrumsmatta.

När det gäller våtrumstapeter så vill jag påstå att de svävar i någon slags gråzon gällande kraven i våtrum.
    De används helt enkelt så sällsynt att inga godkända system finns, likt dem för keramik (BBV) och matta (GVK).

Det samma gäller Fibo-Trespos våtrumsskivor. Vissa försäkringsbolag godkänner dem i vissa situationer. Andra inte alls.
    Det beror ju på bostaden. Att t ex helkakla i ett gammalt trähus är "B" eftersom det borgar för problem som kommer att stå köparen dyrt. 

Vi renoverade ett av våra badrum och försäkringsbolaget föredrog att vi använde oss av våtrumsmatta just av ovanstående skäl. Det är större risk för dem med kakel än med våtrumsmatta.  
  • johandra
    Pappa G skrev 2012-02-05 13:58:48 följande:

Fast ett kaklat badrum från 90-talet e ju knappast så pass värdehöjande att lägenheten tappar värde om de byter mot en matta.

Jag tror för övrigt att ts menar våtrumsmatta....

och det må vara hur B som helst, men fy fan vad bra det är! Vi e skitnöjda med det badrum som har mattor. snyggt, lätt att hålla rent, mjukt att gå på och varmt o gott. Det kaklade är ett jäkla skit i jämförelse...visst, estetiskt kan det absolut vara snyggare med kakel, men dagens mattor är riktigt snygga och du behöver inte ha pensionärsblommigt i nån pastellig färg om man nu inte vil lha det  
  • Mumin80

Vi valde plastmatta på både väggar och golv. Vi bytte iofs ut befintlig plastmatta. Vi valde matta eftersom man ser att det är rätt gjort, i stället för att behöva lita på att hantverkarna inte slarvar med underarbetet... Dessutom finns det väldigt snygga mattor nuförtiden.

• Tom Araya
    Mumin80 skrev 2012-02-05 19:45:12 följande:
    Vi valde plastmatta på både väggar och golv. Vi bytte iofs ut befintlig plastmatta. Vi valde matta eftersom man ser att det är rätt gjort, i stället för att behöva lita på att hantverkarna inte slarvar med underarbetet... Dessutom finns det väldigt snygga mattor nuförtiden.
    Det är väl noga med underarbete även vid matta...och lika svårt att se!?
  • johandra
    Tom Araya skrev 2012-02-05 21:33:50 följande:
    Det är väl noga med underarbete även vid matta...och lika svårt att se!?
    nej, våtrumsmattan är ju själva tätskiktet i ett badrum. När det gäller kakel så har du ju tätskiktet under, själva kaklet och fogarna är inte täta utan det är ständigt vatten bakom. vatten som ska hållas borta från väggarna av tätskiktet..
  • Pappa G

Även GVK ställer krav på underlag, täthetsprov m.m. vid montering av våtrumsmatta.

Så att det skulle vara så enkelt att bara slå sig till ro för att man har matta stämmer inget vidare..

• Tom Araya
    Pappa G skrev 2012-02-06 10:54:18 följande:
    Även GVK ställer krav på underlag, täthetsprov m.m. vid montering av våtrumsmatta.

Så att det skulle vara så enkelt att bara slå sig till ro för att man har matta stämmer inget vidare..
    Det var det jag anade. Annars är ju katastrofen framme direkt om mattan skadas, släpper eller fog går upp.
    Där är väl mattan inte lika tålig och åldersbeständig som kakel/klinkers!?
  • johandra

Underlaget ska vara slätt och det ska inte finnas fuktspärr. Sen ska ju såklart en behörig person sätta dit mattan, den ska sättas på rätt sätt och om man har hål i den så ska man självklart silikona precis som vid kakel.

men jo,det är mycket snällare regler vid våtrumsmattor jämfört med kakel. Det krävs inte i närheten av samma underlag som vid kakel/klinkers.

Mattan är ju dessutom synlig så du kan direkt se om det skulle "spricka" och bli läckage, något du inte kan se i ett kaklat badrum.

Jag tror inte det finns ett enda försäkringsbolag som råder till kakel jämfört med matta...men där har jag inga egentliga belägg så jag kan inte svära på det. Men det är mycket säkrare med matta än med kakel iaf. Sen är ju smaken som baken och plånböckerna olika vad man vill/kan ha råd med och vill ha... 

• Mumin80
    Tom Araya skrev 2012-02-06 13:25:42 följande:
    Det var det jag anade. Annars är ju katastrofen framme direkt om mattan skadas, släpper eller fog går upp. Där är väl mattan inte lika tålig och åldersbeständig som kakel/klinkers!?

Hur åldersbeständiga är kakelfogar? Moderna mattor är ju dessutom inte som tapet som sätts upp i våder, utan dom kommer ju på 2,4m (vill jag minnas) bred rulle, som rullas runt väggarna. Har man högre till tak så rullar man ut en bård ovanför. Så dom enda skarvarna/fogarna vi har i badrummet är där bården möter taket, mellan mattan och golvet (golvmattan självklart uppvikt och väggmattan överlappar golvmattan), och vågrätt runt badrummet mellan matta och bård ca. 2 m upp på väggen (där bården överlappar mattan med ca. 15-20 cm), samt en fog i golvmattan, placerad så långt som möjligt från duschen och så att den är synlig och lätt att inspektera.
  • Tom Araya
    Mumin80 skrev 2012-02-06 21:12:23 följande:
    Hur åldersbeständiga är kakelfogar? Moderna mattor är ju dessutom inte som tapet som sätts upp i våder, utan dom kommer ju på 2,4m (vill jag minnas) bred rulle, som rullas runt väggarna. Har man högre till tak så rullar man ut en bård ovanför. Så dom enda skarvarna/fogarna vi har i badrummet är där bården möter taket, mellan mattan och golvet (golvmattan självklart uppvikt och väggmattan överlappar golvmattan), och vågrätt runt badrummet mellan matta och bård ca. 2 m upp på väggen (där bården överlappar mattan med ca. 15-20 cm), samt en fog i golvmattan, placerad så långt som möjligt från duschen och så att den är synlig och lätt att inspektera.
    Detta tror jag Pappa G har bättre svar på.
  • mikroE

Jag tycker ni ska renovera som ni vill ha om lägenheten inte är en ren investering som ni ska sälja om ett halvår eller så. 90-talskakel ger väl knappast mervärde mot matta så jag skulle göra det om jag kände att det gamla badrummet kändes sunkigt och otrevligt. Nu är jag inte så kräsen så jag skulle nog acceptera 90-tals kakel om det inte var extremt fult så det är ett non-issue för mig.

Svar på tråden Är det dumt att slänga ut kakel och ersätta det med våtrumstapeter?