• Flundran

Lindex babykläder storleksmässigt?

Hej

Jag undrar om det är någon som vet hur Lindex babykläder är rent storleksmässigt, har förstått att det kan skilja sig mellan olika klädkedjor hur stora/små kläder i samma storlek är.

Hur är andra kedjors barnkläder, t.ex. H&M, Kappahl? Stora eller små i storlekarna?

Svårt att veta vilken storlek man ska satsa på men gillar Lindex kläder bäst och är därför nyfiken på om jag ska satsa på större eller mindre storlek. Man vill ju att bebisen ska få plats i dom men inte att dom ska vara så stora så att den drunknar i dom.

Tacksam för svar  

• Svar på tråden Lindex babykläder storleksmässigt?
  • SandraMariaH

alltså normalstora, sen beror det ju på hur stor bebisen är. Oftast har de flesta storlek 50 (som också står för 50cm) från födeseln men då är lite för stor. Det är ju ingen ide att handla på för tidigt födda tex storlek 44 för att de ska ha det sittandes bra en vecka eller två. storlek 50 är 0-1månad & 56 är väl 1-2månader dock hade min dotter det till 6månader så man vet aldrig. Vissa växer snabbare än andra. Min dotter är nu 13månader & änvänder storlek74 (6-9månader) så mitt tips är att köp lite av varje 2-3plagg, sen ser du hur barnet växer när det kommit.

Jag laddade på med att köpa ytterkläder osv, men inte mycket har passat då hon varit så liten & hon är fullgången, 4dagar innan bf men bara en väldigt liten tjej :) lindex har för överigt mycket bättre kvalite än HM. kappahl har mycket fint i newbie serien!!

• Bollen2

Tror Lindex har normalstora kläder. Vi brukar handla där. Bra kvalitet & så kan man tvätta det mesta av deras barnkläder på 60 grader...

• Stefanie

Min son var 52 cm och vägde 3600g när han föddes och fick på sig body och byxor från Lindex. De var i storlek 50 och jag tyckte nästan de såg stora ut när jag klädde på honom. Men det hade inte varit bättre med en mindre storlek, då hade kläderna nog varit för små.

Jag kan också tillägga att han växte i strl.56 väldigt snart så jag var glad över att inte ha särskilt mycket i storl.50. Sedan kan man väl säga att för varje storlek större så har de kläderna lite längre tid innan de växer ur dem, de växer väl långsammare och långsammare för varje centimeter fick jag känslan av.
    Jag tycker också att bodys brukar funka mycket kortare tid än byxor i samma storlek, kan vara bra att tänka på!

• Alexi

Lindex kläder är helt klart små! Mina barn är små och smala och vi har ändå fått lägga bort Lindexkläderna mycket tidigare än andra märken. På just kläderna till nyfödda har jag kört med den storlek som passar precis, men sen är det klokt att inte köpa för mycket av deras kläder samtidigt i en storlek för ibland hinner man knappt använda allt.

• Elien

Jag skulle säga att lindex och hm är små i storleken. Sonen var 53 cm lång och vägde 3590 gr. Vi skippade strl 50 helt och hade bara köpt i 56 som funkade redan då utan och vika upp ärmar och liknande. Han hade väl strl 56 i ett par veckor och sen 62 i knappt en månad (dvs mest kläder från lindex och hm) vid två månader så hade han strl 68 men tycker aldrig att storlekarna stämmer med längd och vikt speciellt bodys blev urvuxna i grenen så det knappt gick och knäppa igen.

Så jag resonerar som så att kläderna funkar upp till den storlek som står så står det strl 56 så är det upp till 56 cm lång.

H född 091017
  • TvåTrollungar

Vi hade 56 från början till båda. Ena 52cm och 4175g den andra 51cm och 3900. Det var absolut inte stort på dem. Lindex är lite små förutom velorbyxorna och hm också lite små. Kappahl är lite större, Åhléns stora, pop har stämt bäst med deras längd.

• Hannathu

Min erfarenhet är att HM är minst
    Lindex som är lite olika, fix är lite större än de "vanliga" som är ngt större än HM men mindre än KapAhl och PoP
    Lindex velourbyxor är kanon, funkar över flera storlekar lixom sonen har kunnat ha minst tre olika storlekar på dom samtidigt (ja inte på sig samtidigt förstås)

• Hannathu

Kanske ska säga att vi köpte bara 56 innan sonen föddes men fick skicka ut familjen att köpa strl 50 som han sen hade i två månader.

• Larvig

Lindex har små kläder, speciellt tjejsortimentet, både längd och breddmässigt, FIX och Bamsesortimentet är något större än det vanliga sortimentet. HMs är lite kortare men bredare än andra. Kappahl och Åhlens är normalstora. PoP är stora. Name It upplever jag som lite smalare, iallafall byxorna.

Svar på tråden Lindex babykläder storleksmässigt?