Inlägg från: myway |Visa alla inlägg
  • myway

Blötmat vs torrfoder

En katt behöver inte blötmat. Vill man ge blötmat så har jag hört att Bozita är en av de bästa man kan ge. MÅnga blötfoder är inte anpassade till kattunge, vuxen också vidare. De innehåller ändå bara en massa vatten..

Fortsätt du att ge din katt bara torrfoder... Och anpassa ditt foder efter kattens ålder och välmående. 

jag säger bara vad jag tycker
  • myway
    Mynta skrev 2012-02-05 09:36:57 följande:
    Myway - Precis, blötmat innehåller massa vatten. Skulle det vara något negativt? Katter behöver, precis som i stort sett alla levande organismer, ganska stora mängder vatten.

Faktum är att problem med njurar och urinvägar är VÄLDIGT vanligt bland lite äldre katter, och en av de större orsakerna till det tros vara att de dricker för lite. Katter i det vilda dricker mycket sparsamt då de får i sig mycket vätska via sina bytesdjur. Att stå och dricka massa vatten rakt upp och ner är inte speciellt naturligt för en katt, men helt livsnödvändigt om deras kost består av torrfoder.

Betal du för vatten som du kan få mycket billigare från kranen. Det är upp till dig. ALLA torrfoder innehåller inte spannmål. Sen kan man blanda sitt torrfoder med vatten. Så där.. Bra mat och vatten i ett!
  • myway
    nemo1 skrev 2012-02-05 21:26:27 följande:
    Ts, gå in på ett riktigt kattforum och ställ dina frågor istället. Då får du svar från proffs och får även lära dig att blötmat bara är bra att ge sin katt. Och du kan köpa blötmaten som är för vuxna katter.

Vad säger att det inte finns proffs på foder här? På ett kattforum finns lika många, jag gör si eller så lösare. Jag har fött upp katt så här länge jag ger RC då måste det va de bästa.. Nja.. Det här med foder är svårt. För alla har en egen åsikt. Ska man lära sig något om foder så måste man först kunna näringsläran för katt och sen förstå hur ett foder är uppbyggt och kunna läsa en innehållsförteckning. Inte bara gå på vad någon på ett forum sagt. Sen är det ju så.. Bara för att det passar en katt behöver det inte passa alla..
  • myway
    nemo1 skrev 2012-02-06 12:16:47 följande:
    Självklart finns det några få "proffs" härinne också men desto fler som tror sig kunna. Hur mycket näringslära behöver du egentligen? Katter är karnivorer, dvs köttätare och det vet väl alla? Katters naturliga föda är INTE spannmål då man aldrig kan stöta på en katt som står och betar på en åker. Deras naturliga föda, dvs råttor och fåglar mm innehåller animaliskt protein och ca: 70-80% vatten, alltså precis det som blötmaten innehåller.

Precis.. tror sig kunna!

Svar på tråden Blötmat vs torrfoder