• Anonym (?)

Behöver han inte betala underhåll?

Jag har en dotter på 11 månader. Jag började plugga i slutet av januari och har då haft dottern hos mina föräldrar under tiden jag varit på skolan. Nu har pappan gått med på att ta pappaledigt och kommer då alltså ha dottern från 8 till halv 3 och vissa dagar halv 6.
    Han kommer ha henne 4 dagar i veckan, behöver han inte betala fullt underhåll då eller hur fungerar det?

Ä

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-05 08:50
    Är jättetacksam ifall någon vet :)

• Svar på tråden Behöver han inte betala underhåll?
  • Anonym

Enklast är väl att fråga försäkringskassan hur man gör i sådana här lägen.

• 969910

O han köper blöjor o mat , då slipper du släpa dit det oxå ! Varför ska du ha fullt underhåll när han har barnet hela dagar ? Du har ju bb o ett så litet barn kostar inte så mycket under sen perioden

• Anna Paulita
    969910 skrev 2012-02-05 10:34:02 följande:
    O han köper blöjor o mat , då slipper du släpa dit det oxå ! Varför ska du ha fullt underhåll när han har barnet hela dagar ? Du har ju bb o ett så litet barn kostar inte så mycket under sen perioden

Nu får du läsa om och läsa rätt, Ts skriver upprepade gånger att hon står för blöjor och viss del av maten. Och vad viss del är kan man ju inte veta men de dagar som pappan har barnet mellan 8-14.30 äter barnet bara rimligtvis lunch och något mellanmål hos pappan. Och står TS för viss del av det blir det inte mycket för pappan att bekosta.
  • 969910

Om han köper bjällror o mat skulle det stå .

• Anna Paulita

Anonym skrev 2012-02-05 09:02:11 följande:
    Han ffår ju en merkostad med mat blöjor osv plus att han förlorar pengar av att vara pappaledig så vvarför ska han betalafullt underhåll för att du ts ska kunna sko dig och få mer pengar.
    Folk verkar ha svårt att läsa...men nej, TS står för blöjor, kläder och viss mat under dessa 1½ månad.

36 timmar i veckan ska pappan ha honom och veckan har 168 timmar och pappan har alltså barnet 1½ dygn. Där mamman står för majoriteten av kostnaderna, är det verkligen rimligt att pappan inte ska betala underhåll?

Verkligen inte.
  • 969910

Pappan kanske vill göra nå aktivitet med barnet , badhuset tex , det kostar , jag tycker det e sjukt om någon som inte har barnet på hela dagar ska dra in både uh o bb ! Jag skulle skämmas att ens nämna det! Han e snäll o tar sina fp dagar för att hjälpa till o så ska han betala för det !

• Anonym
    Anonym (?) skrev 2012-02-05 09:00:47 följande:
    Han betalar inte genom fk utan ger mig direkt.
    Det handlar om ca 1,5 månad och jag är den som står för kläderna, blöjor och en del av maten
    Ska du skicka med kläder, blöjor och mat även när han blir föräldraledig??
  • Anonym

Han ska enligt normen betala fullt underhåll, men det är upp till ts om hon vill sänka underhållet just under denna tid. Som boförälder så har man löpande större utgifter för sina barn i form av större boende, försäkringar, mediciner, kläder ock mycket annat, ts slipper inte ifrån dessa utgifter 1½ månad bara för att pappan tar hand om sitt barn dagtid.
    Dessutom ville ju pappan ta sina dagar för att tjäna på dom då han är arbetslös.

Svar på tråden Behöver han inte betala underhåll?