Anonym skrev 2012-02-05 14:53:20 följande:
Är det en mässa där man säljer saker på plats, t.ex. får folk att teckna sig för telefonabonnemang, eller är det en mässa med information? Tänker på två mässor som min bransch ställer ut på, Bomässan och Möbelmässan (Hem&Villa och Stockholm Furniture Fair som de heter) och på den ena är det lite mer familjevänligt och mycket "krämare" som försöker sälja på folk allt från blomkrukor till hela hus. På den andra finns ingen försäljning utan det är mer av en utställning där man deltar för att nätverka och stärka sitt varumärke, och snappa upp olika trender oavsett om man är intresserad privatperson, inköpare på ett företag eller inredningsjournalist. Det är ju två helt olika mässor även om temat är detsamma.
Vad är ni ute efter? Vad har du tyckt var bra tidigare år? När jag läser det du skriver så verkar det lite som att du har ord som du vill uppnå (nätverkande osv) men vad betyder det konkret? Nätverkande är ju när de företagare som ställer ut får tillfälle att träffa varandra och er som arrangerar mässan. T.ex. om ni ordnar en middag efteråt för alla som ställer upp, eller om det finns en speciell utställar-lounge där man får gratis kaffe om man har utställarnamnbricka på sig. På en mässa med försäljning till privatpersoner (som blir mer som en marknad) nätverkar man inte med blivande kunder. Är er kommun så pass stor att det finns företagare som har något gemensamt och som inte redan känner varandra? I små kommuner kan det ju annars vara så att "alla känner alla", men det kan ju ändå vara trevligt för dem att träffa varandra.
Om jag gick på en mässa, idag när man har all info tillgänglig via nätet och vissa stora företag har flera butiker i samma stad, så skulle jag vilja träffa lite mindre företag som man inte automatiskt hamnar hos varje gång man behöver köpa något till hemmet, bilen osv. Kanske en lokal sömmerska? Någon som har hemmatillverkning av smycken och verkligen är duktig? Någon frisör som kommer dit med hårmodeller och klipper live, eller låter folk vara hårmodeller gratis och klipper och färgar dem i säsongens mode på deras egen risk? Eller visar någon "extratjänst" och hur det går till att boka den, t.ex. hår och make upp för bröllop. Det skulle också kunna vara intressant med någon som har en mindre tillverkning av specialfönster och dörrar, och visar bilder på lösningar de har gjort för folks hem. Något lokalt äventyrsföretag kanske, typ islandshästridning, fallskärmshoppning? Det finns många företag ute i buskarna som bara de som redan är intresserade känner till!
Vilka bra synpunkter. Tack!
Det här är en mer familjär tillställning. Tanken är att det ska locka fler besökare men även att det ska finnas något mer för besökarna att göra utöver det vanliga som brukar ske på det här evenemanget.
Vi har sagt at företagen disponerar fritt över platsytan dom får och får således själva ta ställning till om dom ska ha försäljning eller bara visa upp sin verksamhet och ha information.
Det du skriver i slutet är precis vad jag satsat på. Jag har fått med mig några små företag som jag inte tror att alla känenr till i staden som är aktuell. Och det är allt från friskvård till fönster.
Frisörsalong var bra, det skulle nog besökarna uppskatta samtidigt som en salong får visa lite vad dom går för då det faktiskt är ganska stor konkurrans i vår stad.
Äventyrsföretag har jag också kontaktat.
Ska reka lite mer ikväll så att jag har en lista att ringa i morgon. Sen är det bara att hoppas att många tackar ja. Alla har hittills varit väldigt positiva vilket gör det hela lättare. =)