• Anonym

    Vilka företag brukar ha intresse av att stå på mässor?

    En kort fråga.

    Jag håller på och letar företag till en nystartad mässa/företagspark, har fått en del napp men just nu står det still då jag inte riktigt vet vad för sorts företag jag ska kontakta framöver.
    Är det någon som har koll på vilka slags företag/brancher som har nytta av att nätverka på en mässa?  

    Tror ni t.ex att det skulle vara svårt att få med sig 3 eller Telenor? Vi räknar med ca 3 000 besökare.
       

  • Svar på tråden Vilka företag brukar ha intresse av att stå på mässor?
  • zygoma girl

    Jag antar att du har ett tema för mässan, fundera över det annars. Det är knappast samma företag som ställer sig på en bröllopsmässa som på verktygsmässan. Men för det har sannolikt företagen ungefär samma behov av nätverkande.

  • Anonym
    zygoma girl skrev 2012-02-05 13:10:44 följande:

    Jag antar att du har ett tema för mässan, fundera över det annars. Det är knappast samma företag som ställer sig på en bröllopsmässa som på verktygsmässan. Men för det har sannolikt företagen ungefär samma behov av nätverkande.


    Nej det förstår jag. =)

    Mässan ska ingå i ett evenemang som mitt jobb varje år anordnar. Så främst vill vi ha lokala företagare för att få ett bra samarbete. Har kontaktat allt från blomsterbutiker, byggföretag och hälsoföretag. Men fantasin börjar tryta. 
    Jag tänker som så att företagen ska vara sådana som gärna använder den här sortens nätverkande som en marknadsföring för dom.
    Nu vill jag dock börja leta företag utanför kommunen, det lokala var lite lättare. Företagen ska ju ha nytta av den här mässan och vi vill ha nytta av dom, alltså att det är företag som intresserar främst privatpersoner. =)

          
  • Anonym

    Försök se det ur företagens synvinkel - varför skulle jag och mitt företag vilja vara med på mässan? Vill vi skaffa kunder som vi kan sälja saker till? Vill vi få kontakt med distributörer? Vill vi få kontakt med andra inom samma bransch? Vill vi marknadsföra oss som en bra arbetsplats och locka arbetskraft?

    Du måste ha ett mål med mässan som du kan berätta för de företag som du kontaktar. Vad tjänar de på om de ställer upp?

  • Anonym

    3 och Telenor brukar väl stå i gallerior och så och "förpesta" tillvaron för de som går förbi, så dem skulle jag inte bjuda in. Man får alldeles för mkt information från dem ändå.

  • Anonym

    Håller med ovanstående. Undvik företag som är alltför aggressiva i sin marknadsföring, typ 3 och Telenor. Jag undviker mässor där sådana företag finns för man blir ständigt påhoppad. Jag vill kunna gå runt på en mässa och SJÄLV bestämma mig för att titta närmare på det JAG är intresserad av. Inte bli påtvingad nåt jag inte vill ha.

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-05 14:27:00 följande:
    Försök se det ur företagens synvinkel - varför skulle jag och mitt företag vilja vara med på mässan? Vill vi skaffa kunder som vi kan sälja saker till? Vill vi få kontakt med distributörer? Vill vi få kontakt med andra inom samma bransch? Vill vi marknadsföra oss som en bra arbetsplats och locka arbetskraft?

    Du måste ha ett mål med mässan som du kan berätta för de företag som du kontaktar. Vad tjänar de på om de ställer upp?

    Vi har ju så klart en motprestation som vi erbjuder dom så att dom vinner något på det hela.  Så den biten känns okej och många företag har gilat ideén. Nu är det mest lokala företag jag haft kontakt med men många av dom är väldigt stora, ett av företagen jobbar över hela världen.

    Jag är bara ovan vid det här då det inte är mitt expertområde annars. Men det jag gör är alltså att ringa olika företag, berätta om upplägget och vad dom får för summan som vi "begär" och så berättar jag mer om eventet samt varför jag kontaktat just dom så att dom känner att dom inte blivit uppringda på måfå. Jag tar reda på info om alla företag innan jag ringer.
    Men vi har iaf ett mål med mässan. =)
    Anonym skrev 2012-02-05 14:27:40 följande:
    3 och Telenor brukar väl stå i gallerior och så och "förpesta" tillvaron för de som går förbi, så dem skulle jag inte bjuda in. Man får alldeles för mkt information från dem ändå.

    Jag tänker lite lika där men å andra sidan hade jag dom i åtanke just för att dom står lite här och var och för att summan vi vill ha antagligen är ganska låg för just ett sådant företag.
          
  • Anonym

    Är det en mässa där man säljer saker på plats, t.ex. får folk att teckna sig för telefonabonnemang, eller är det en mässa med information? Tänker på två mässor som min bransch ställer ut på, Bomässan och Möbelmässan (Hem&Villa och Stockholm Furniture Fair som de heter) och på den ena är det lite mer familjevänligt och mycket "krämare" som försöker sälja på folk allt från blomkrukor till hela hus. På den andra finns ingen försäljning utan det är mer av en utställning där man deltar för att nätverka och stärka sitt varumärke, och snappa upp olika trender oavsett om man är intresserad privatperson, inköpare på ett företag eller inredningsjournalist. Det är ju två helt olika mässor även om temat är detsamma.

    Vad är ni ute efter? Vad har du tyckt var bra tidigare år? När jag läser det du skriver så verkar det lite som att du har ord som du vill uppnå (nätverkande osv) men vad betyder det konkret? Nätverkande är ju när de företagare som ställer ut får tillfälle att träffa varandra och er som arrangerar mässan. T.ex. om ni ordnar en middag efteråt för alla som ställer upp, eller om det finns en speciell utställar-lounge där man får gratis kaffe om man har utställarnamnbricka på sig. På en mässa med försäljning till privatpersoner (som blir mer som en marknad) nätverkar man inte med blivande kunder. Är er kommun så pass stor att det finns företagare som har något gemensamt och som inte redan känner varandra? I små kommuner kan det ju annars vara så att "alla känner alla", men det kan ju ändå vara trevligt för dem att träffa varandra.

    Om jag gick på en mässa, idag när man har all info tillgänglig via nätet och vissa stora företag har flera butiker i samma stad, så skulle jag vilja träffa lite mindre företag som man inte automatiskt hamnar hos varje gång man behöver köpa något till hemmet, bilen osv. Kanske en lokal sömmerska? Någon som har hemmatillverkning av smycken och verkligen är duktig? Någon frisör som kommer dit med hårmodeller och klipper live, eller låter folk vara hårmodeller gratis och klipper och färgar dem i säsongens mode på deras egen risk? Eller visar någon "extratjänst" och hur det går till att boka den, t.ex. hår och make upp för bröllop. Det skulle också kunna vara intressant med någon som har en mindre tillverkning av specialfönster och dörrar, och visar bilder på lösningar de har gjort för folks hem. Något lokalt äventyrsföretag kanske, typ islandshästridning, fallskärmshoppning? Det finns många företag ute i buskarna som bara de som redan är intresserade känner till!

  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-05 14:41:33 följande:
    Vi har ju så klart en motprestation som vi erbjuder dom så att dom vinner något på det hela.  Så den biten känns okej och många företag har gilat ideén. Nu är det mest lokala företag jag haft kontakt med men många av dom är väldigt stora, ett av företagen jobbar över hela världen.

    Jag är bara ovan vid det här då det inte är mitt expertområde annars. Men det jag gör är alltså att ringa olika företag, berätta om upplägget och vad dom får för summan som vi "begär" och så berättar jag mer om eventet samt varför jag kontaktat just dom så att dom känner att dom inte blivit uppringda på måfå. Jag tar reda på info om alla företag innan jag ringer.
    Men vi har iaf ett mål med mässan. =)

    Jag tänker lite lika där men å andra sidan hade jag dom i åtanke just för att dom står lite här och var och för att summan vi vill ha antagligen är ganska låg för just ett sådant företag.
    Jag tror inte det blir så bra om du går ut med inställningen att du måste hitta några som kan tänka sig att betala för att vara med på mässan, antingen för att de marknadsför sig så eller för att de är stora och har råd. Tänk att mässan ska bli så pass bra att de som betalar för att vara med kommer känna att de fick bra valuta för pengarna efteråt! Det ligger ju faktiskt i din makt att fixa så att det blir så! Jag har ställt ut på några mässor (inte heller mitt jobb egentligen!) och tycker det är jätteroligt, men det är ju också mycket jobb med att ta fram bra material innan, plus att man missar en eller två jobbdagar när mässan är. Efteråt brukarman ändå känna att det var givande, och det beror ju dels på besökarna, dels på snack man har med andra utställare, och dels på de som arrangerar mässan och ser till att allt löper smidigt från att man får parkera bra och få in sina grejer och inte saknar el eller liknande när man ska bygga sin monter, till att man har fått en bra plats (man får ju lyssna och titta på grannarnas utställningar hela dagen!) och mässkatalogen är bra, att det finns gratis kaffe och är lätt att hitta personal om man behöver hjälp med något, osv.

    Jag skulle bli rätt sur om jag var utställare och hamnade bredvid 3 eller Telenor, det borde ju skapa en hyfsat stor "buffertzon" dit inga besökare ville gå eftersom man sällan är ute efter att teckna nytt telefonabonnemang när man går på mässa...
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-05 14:53:20 följande:
    Är det en mässa där man säljer saker på plats, t.ex. får folk att teckna sig för telefonabonnemang, eller är det en mässa med information? Tänker på två mässor som min bransch ställer ut på, Bomässan och Möbelmässan (Hem&Villa och Stockholm Furniture Fair som de heter) och på den ena är det lite mer familjevänligt och mycket "krämare" som försöker sälja på folk allt från blomkrukor till hela hus. På den andra finns ingen försäljning utan det är mer av en utställning där man deltar för att nätverka och stärka sitt varumärke, och snappa upp olika trender oavsett om man är intresserad privatperson, inköpare på ett företag eller inredningsjournalist. Det är ju två helt olika mässor även om temat är detsamma.

    Vad är ni ute efter? Vad har du tyckt var bra tidigare år? När jag läser det du skriver så verkar det lite som att du har ord som du vill uppnå (nätverkande osv) men vad betyder det konkret? Nätverkande är ju när de företagare som ställer ut får tillfälle att träffa varandra och er som arrangerar mässan. T.ex. om ni ordnar en middag efteråt för alla som ställer upp, eller om det finns en speciell utställar-lounge där man får gratis kaffe om man har utställarnamnbricka på sig. På en mässa med försäljning till privatpersoner (som blir mer som en marknad) nätverkar man inte med blivande kunder. Är er kommun så pass stor att det finns företagare som har något gemensamt och som inte redan känner varandra? I små kommuner kan det ju annars vara så att "alla känner alla", men det kan ju ändå vara trevligt för dem att träffa varandra.

    Om jag gick på en mässa, idag när man har all info tillgänglig via nätet och vissa stora företag har flera butiker i samma stad, så skulle jag vilja träffa lite mindre företag som man inte automatiskt hamnar hos varje gång man behöver köpa något till hemmet, bilen osv. Kanske en lokal sömmerska? Någon som har hemmatillverkning av smycken och verkligen är duktig? Någon frisör som kommer dit med hårmodeller och klipper live, eller låter folk vara hårmodeller gratis och klipper och färgar dem i säsongens mode på deras egen risk? Eller visar någon "extratjänst" och hur det går till att boka den, t.ex. hår och make upp för bröllop. Det skulle också kunna vara intressant med någon som har en mindre tillverkning av specialfönster och dörrar, och visar bilder på lösningar de har gjort för folks hem. Något lokalt äventyrsföretag kanske, typ islandshästridning, fallskärmshoppning? Det finns många företag ute i buskarna som bara de som redan är intresserade känner till!

    Vilka bra synpunkter. Tack!

    Det här är en mer familjär tillställning. Tanken är att det ska locka fler besökare men även att det ska finnas något mer för besökarna att göra utöver det vanliga som brukar ske på det här evenemanget.

    Vi har sagt at företagen disponerar fritt över platsytan dom får och får således själva ta ställning till om dom ska ha försäljning eller bara visa upp sin verksamhet och ha information.

    Det du skriver i slutet är precis vad jag satsat på. Jag har fått med mig några små företag som jag inte tror att alla känenr till i staden som är aktuell. Och det är allt från friskvård till fönster. 
    Frisörsalong var bra, det skulle nog besökarna uppskatta samtidigt som en salong får visa lite vad dom går för då det faktiskt är ganska stor konkurrans i vår stad.
    Äventyrsföretag har jag också kontaktat.
    Ska reka lite mer ikväll så att jag har en lista att ringa i morgon. Sen är det bara att hoppas att många tackar ja. Alla har hittills varit väldigt positiva vilket gör det hela lättare. =)         
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-05 15:07:32 följande:
    Jag tror inte det blir så bra om du går ut med inställningen att du måste hitta några som kan tänka sig att betala för att vara med på mässan, antingen för att de marknadsför sig så eller för att de är stora och har råd. Tänk att mässan ska bli så pass bra att de som betalar för att vara med kommer känna att de fick bra valuta för pengarna efteråt! Det ligger ju faktiskt i din makt att fixa så att det blir så! Jag har ställt ut på några mässor (inte heller mitt jobb egentligen!) och tycker det är jätteroligt, men det är ju också mycket jobb med att ta fram bra material innan, plus att man missar en eller två jobbdagar när mässan är. Efteråt brukarman ändå känna att det var givande, och det beror ju dels på besökarna, dels på snack man har med andra utställare, och dels på de som arrangerar mässan och ser till att allt löper smidigt från att man får parkera bra och få in sina grejer och inte saknar el eller liknande när man ska bygga sin monter, till att man har fått en bra plats (man får ju lyssna och titta på grannarnas utställningar hela dagen!) och mässkatalogen är bra, att det finns gratis kaffe och är lätt att hitta personal om man behöver hjälp med något, osv.

    Jag skulle bli rätt sur om jag var utställare och hamnade bredvid 3 eller Telenor, det borde ju skapa en hyfsat stor "buffertzon" dit inga besökare ville gå eftersom man sällan är ute efter att teckna nytt telefonabonnemang när man går på mässa...

    Jag ska försöka att skippa dom företagen, förstår det efter att ha läst era inlägg här. Jag måste dock ta det med min chef. Men jag håller med, jag undviker dom själv när jag är på stan osv.

    Anledningen till att jag tänker rent ekonomiskt är ju att jag vill kunna få med företag som har råd att betala men annars så tycker jag precis som du att det är viktigt att hela tillställningen blir bra och det är jag övertygad om att den kommer att bli. Skulle ha svårt att sälja in en idé som jag själv inte tror på.
    Det här däremot tror jag kommer bli riktigt bra, både för företaget jag arbetar för och för företagen som förhoppningsvis kommer att komma till oss. Rent praktiskt ser jag bara fördelar eftersom vi har fantastiska ytor att använda oss av.    
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-05 15:08:32 följande:
    Vilka bra synpunkter. Tack!

    Det här är en mer familjär tillställning. Tanken är att det ska locka fler besökare men även att det ska finnas något mer för besökarna att göra utöver det vanliga som brukar ske på det här evenemanget.

    Vi har sagt at företagen disponerar fritt över platsytan dom får och får således själva ta ställning till om dom ska ha försäljning eller bara visa upp sin verksamhet och ha information.

    Det du skriver i slutet är precis vad jag satsat på. Jag har fått med mig några små företag som jag inte tror att alla känenr till i staden som är aktuell. Och det är allt från friskvård till fönster. 
    Frisörsalong var bra, det skulle nog besökarna uppskatta samtidigt som en salong får visa lite vad dom går för då det faktiskt är ganska stor konkurrans i vår stad.
    Äventyrsföretag har jag också kontaktat.
    Ska reka lite mer ikväll så att jag har en lista att ringa i morgon. Sen är det bara att hoppas att många tackar ja. Alla har hittills varit väldigt positiva vilket gör det hela lättare. =)         
    Låter bra!

    Nu är ju jag tjej och tänker mest på vad jag skulle vilja se, så någon annan får tala för grabbarna. Jag tänkte på saker som fotvård, eller om det finns nån privat sjukgymnast som kan ge folk råd om stela nackar (skulle t.ex. kunna vara 10 minuters gratis konsultation under vilka man förhoppningsvis upptäcker att man behöver mer hjälp), trädgårdsdesigners eller någon från en tapetbutik som ger råd i 10 minuter (efter rullande schema med inplanerade raster) till folk som har med sig foton av sitt hem (i mobilen t.ex.). Sådant tror jag kan dra folk, och det är ju en bra chans för företaget att få mer kunder. Förutsatt att de har en person som är bra på att ge råd på det sättet. Jag har sett sådant på mässor och så tror jag att företaget i sin tur hade hyrt in den personen (trädgårdsdesigner).

    Är det tänkt att man går dit hela familjen tillsammans? Vad gör barnen, finns det något för dem? Kanske någon privat förskola vill marknadsföra sig med pysselbord eller liknande (vet ej om dessa företag gör sånt!), eller kanske Panduro vill, om ni har dem i stan?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-05 15:26:04 följande:
    Låter bra!

    Nu är ju jag tjej och tänker mest på vad jag skulle vilja se, så någon annan får tala för grabbarna. Jag tänkte på saker som fotvård, eller om det finns nån privat sjukgymnast som kan ge folk råd om stela nackar (skulle t.ex. kunna vara 10 minuters gratis konsultation under vilka man förhoppningsvis upptäcker att man behöver mer hjälp), trädgårdsdesigners eller någon från en tapetbutik som ger råd i 10 minuter (efter rullande schema med inplanerade raster) till folk som har med sig foton av sitt hem (i mobilen t.ex.). Sådant tror jag kan dra folk, och det är ju en bra chans för företaget att få mer kunder. Förutsatt att de har en person som är bra på att ge råd på det sättet. Jag har sett sådant på mässor och så tror jag att företaget i sin tur hade hyrt in den personen (trädgårdsdesigner).

    Är det tänkt att man går dit hela familjen tillsammans? Vad gör barnen, finns det något för dem? Kanske någon privat förskola vill marknadsföra sig med pysselbord eller liknande (vet ej om dessa företag gör sånt!), eller kanske Panduro vill, om ni har dem i stan?

    Jättebra ideér! Några av dom har jag redan tagit tag i. Men kul att se att jag tänkt på sånt som kan locka ändå.

    Ja, det är familjevänligt och det kommer finnas massor för barnen att göra. Vi har en viss inriktning där jag jobbar (inom turism) och vi fokuserar mycket på just barnen i år. Så dom kommer kunna hålla sig sysselsatta.

    Panduro är en bra idé, finns inte just i vår stad men i en närliggande.
       
Svar på tråden Vilka företag brukar ha intresse av att stå på mässor?