• Josephine

Hur gör folk med uteplats som har katt? Är allas katter,utekatter?

Vi håller på att kika på ett annat boende med uteplats. Och vi har en busig liten katthona som vi ska kastrera snarasts. Hon har varit lite kissig, kissat på mattor, husses jacka, väskor osv. Men hur fanken kan man hålla en katt inne om man uteplats, nå´n kommer säkert glömma att stänga altandörren. Är skraj för att hon kommer gå och kissa i sandlådan, kanske gå in på grannarnas uteplats om kissa på grejer. Hur gör man?

• Svar på tråden Hur gör folk med uteplats som har katt? Är allas katter,utekatter?
  • The Kittycats
    Josephine skrev 2012-02-05 15:58:10 följande:
    Vi håller på att kika på ett annat boende med uteplats. Och vi har en busig liten katthona som vi ska kastrera snarasts. Hon har varit lite kissig, kissat på mattor, husses jacka, väskor osv. Men hur fanken kan man hålla en katt inne om man uteplats, nå´n kommer säkert glömma att stänga altandörren. Är skraj för att hon kommer gå och kissa i sandlådan, kanske gå in på grannarnas uteplats om kissa på grejer. Hur gör man?
    Vi bor i radhus och har nätat hela (lilla) baksidan. Vi flyttade in i somras, och byggde nytt staket efter att ha diskuterat med grannarna.
    Först är det vanligt staket, ca 120cm högt. Sedan går det upp en "ram" i samma stil från staketet så att totalt blir väl allt ca  220 cm högt. Och i den delen som är ram har vi satt hönsnät. På så sätt kommer inte katterna ut, men vi får ändå in sol och det känns då inte så instängt med så högt staket.
    ♥ Skruttan född 10-07-15
  • Kinya
    Ravenna skrev 2012-02-09 09:53:42 följande:
    Hur svårt är det att sätta lock på sin sandlåda?!? Det finns plastlock att köpa för någon hundralapp. Då blir den fräschare på alla sätt och vis. Dock ska man ju självfallet kastrera utekatter!

Jag håller inte alls med dig om att det är lättast & latast att släppa ut katten, och trevligast att behandla katten som en hund i koppel, samtidigt som man förvandlar huset till en bunker med nät och stängsel för vart och vartannat fönster.

Tycker man att det är otrevligt med frigående katter så ska man inte bosätta sig där det finns grannar. Utekatter är ett naturligt och trevligt inslag i gröna områden, som man får räkna med om man bosätter sig där.
    Varför ska en som inte äger en utekatt behöva köpa material och sätta på lock för sin sandlåda?

Dessutom finns det sandlådor det inte går att sätta lock på. I lägenhetsområdet jag bor i finns det sandlådor stora som små lägenheter (40-50 kvm stora) och då är lock helt uteslutet. Alla sandlådor är inte 1-2 kvm stora och ligger i villaträdgårdar.
  • Ravenna
    Kinya skrev 2012-02-09 17:07:32 följande:
    Varför ska en som inte äger en utekatt behöva köpa material och sätta på lock för sin sandlåda?

Dessutom finns det sandlådor det inte går att sätta lock på. I lägenhetsområdet jag bor i finns det sandlådor stora som små lägenheter (40-50 kvm stora) och då är lock helt uteslutet. Alla sandlådor är inte 1-2 kvm stora och ligger i villaträdgårdar.
    Därför att det är fullt lagligt att ha utekatt, det är fullt lagligt för katten att vara på andras tomter och man har själv ansvar för att hålla sin egen sandlåda fräsch. Det kan bo 10 katter i området - ska man då kräva att alla 10 nätar in sina gårdar istället för att själv göra något så minimalt som att köpa eller snickra ett lock? Är det en specifik katt som stör så kan man ju alltid ta en diskussion med den kattens ägare, om han kan tänka sig att hjälpa till att ordna ett lock.

Som katteägare skulle jag utan tvekan hjälpa mina grannar att köpa eller bygga ett lock till sandlådan om min katt hade tagit för vana att bajsa där.

Det överlägset bästa är dock att man lär sina ungar att inte äta bajs. Gemensamma och stora sandlådor är inte särskilt hygieniska över huvud taget - i dem finns det fågelskit, harskit, kattskit... världen är full av djur som skiter. Jag förstår inte riktigt varför folk får sådan panik över att hitta 1 kattskit i sandlådan, när fåglarna skiter överallt hela dagen.

Går lådan inte att sätta lock på, så får man helt enkelt räkna med att det kan finnas föroreningar i den.

Att man får göra anpassningar till saker i omgivningen som man upplever som störande, det är väl inte så konstigt? Bor man där det finns grannar så får man räkna med att man kan behöva sätta lock på sandlådan, sätta lås på brevlådan, behöva anpassa tiderna när man klipper gräset, kanske skaffa hörselskydd osv.

Man kan på precis samma sätt fråga sig varför jag ska behöva köpa öronproppar för att kunna sova dagtid när det är grannen som för oväsen - men han har rätt att föra oväsen dagtid. Jag kan inte kräva att han ska vara tyst som en mus hela dagen bara för att jag vill sova just då. Man kan ha en dialog - men jag kan inte ställa några krav. Samma sak med katter. Man kan ha en dialog - men utekatt har man rätt att ha, och då kan man behöva göra vissa anpassningar även om man inte själv har katt.
  • Barbabok

Om man har löplina får man absolut inte lämna katten utan uppsyn, ens för att springa in för att svara i telefonen. Katten kan inte freda sig om något annat djur attackerar.

Självklart är man ansvarig för sina lösa katter, bara för att katter får springa lösa är det inte automatiskt fritt från ansvar. Du som ägare är fullt ansvarig för vad din katt ställer till med.

Här tog vi in en lösspringande katt till det lokala katthemmet och fick lämna åter till ägare då en sådan fanns (omärkt katt) men den oansvarige ägaren släpper trots detta ut katten om och om igen. Jag vet att den bor rätt långt bort och måste passera ett antal bilvägar, är detta verkligen en djurvän? Inte i mina ögon. Här finns järnväg och massor av lösa hundar (med ägare i släp). Bara en tidsfråga innan den är död. 
    Inga andra djurägare släpper sina djur vind för våg, varför slarvar man med sina katter?  

han kommer i juni
  • Barbabok

Just ja, frågan. Jo jag har tre  katter och en stor innätad altan.

han kommer i juni
  • Issi

Där jag bor nu har jag helt enkelt sagt till de närmsta grannarna att de mer än gärna får jaga bort katten om de tycker att det stör att hon är på deras tomt, katter är inte dumma, de lär sig sådant efter ett tag. Nu verkar ingen här ha problem med att det går lösa katter, då det liksom hör till i området... 

• Pingvinanie

Blir så jäkla trött på folk som snackar om att en katt mår bäst om den är ute. Det beror väl för fan på vilket område man bor i? Vi bor i ett höghus och har två innekatter som får gå ut på balkongen om dom vill (inte ens varje dag dom vill det). Samtidigt finns det en katt i huset som är utekatt vilket resulterar i att den ofta blir instängd i trappuppgången.. Vem tror ni har det bäst?

• Pingvinanie

Om man går in och läser om katter på nätets olika sidor är det mer eller mindre konstaterat att en innekatt kan må precis lika bra som utekatt.

• Issi
    Pingvinanie skrev 2012-02-10 09:18:12 följande:
    Om man går in och läser om katter på nätets olika sidor är det mer eller mindre konstaterat att en innekatt kan må precis lika bra som utekatt.
    Så kan det säkert vara, om den blir aktiverad ordentligt osv. Min personliga erfarenhet är dock att det är svårt att tillfredställa en katts behov inne, den kan ju aldrig få "vara katt" som den får ute. Skulle exempelvis aldrig kunnat ha min nuvarande katt som innekatt, hon var alldeles för nyfiken och aktiv för det men katter kan ju vara olika. Däremot håller jag med om att man kanske inte ska släppa ut en katt i ett höghusområde, jag hade dock aldrig skaffat katt om jag bodde så att den inte kunde gå ut... Men det är min åsikt. 
  • Pingvinanie

Vi skaffade våra katter via en annons på blocket. De tidigare ägarna ville att katterna skulle fortsätta vara inne då de växt upp på det sättet. Hade en katt tidigare som tyvärr blev överkörd trots att vi bodde i ett område med inte särskilt mycket trafik.
    Vi ägnar varje dag åt lek och gos och dessutom har de ju varandra. Den ena katten tror jag visserligen hade trivts bra ute också men den andra är mer av en soffliggare:)

• Issi

Haha ja, en del katter är ju helt enkelt skapta för att vara soffpotatisar, kul att de kan vara så olika : ) Mina föräldrar har en äldre kattdam som aldrig varit särskilt intresserad av uteliv fast hon alltid haft tillgång till det, så hon skulle nog inte må dåligt av att bara vara inne. Det krutpaketet som jag lever med blir dock tossig om hon inte får gå ut (och var så innan hon ens hade provat att gå ut : ) 

• Kråkes mamma

Vi bor ute på landet och visst händer det att grannkatterna kommer på besök och försöker följa med in i bland, är det öppet så går dom bara rakt in. Än så länge har dom inte förstört eller kissat på något så dom stör mig inget större. När dom kommit in har jag snällt lyft ut dom igen och kanske stängt igen ytterdörren. Vår egen katt är ute flera ggr per dag men han är en fegis som inte lämnar tomten om han inte får sällskap utan en speciell grannkatt och då går han bara med henne ner till grannens garage. Alla katter är olika så kolla lite hur er lilla dam verkar uppföra sig i ert nya område. Om hon gärna vill vara ute men stör grannarna skulle jag sattsa på att näta in uteplatsen.

• Annakatta

Flyttade till lägenhet med uteplats för två år sedan med mina två innekatter, som varit inne hela livet, föutom lite rastning på en innätad balkong. Första tiden gick det bra, satte staket och höga nät på uteplatsen, men den ena katten blev helt tokig och ville bara UT. Försökte på alla sätt göra det omöjligt för den att klättra över nätet, men den rymde hela tiden. Så till slut hade jag inte hjärta, eller ork, att försöka hålla kvar den på uteplatsen och släppte ut den och den andra följde också villigt med ut. Vips så hade jag två väldigt harmoniska och glada katter, som sprang runt i skog och mark, fångade möss och levde loppan. De hade visserligen varit glada inomhus också, men när de liksom fick smak på friska luften på uteplatsen och såg andra katter utanför, så fanns det inte längre som alternativ att stanna inne. Här i området springer det en hel del utekatter. Ibland kommer de in på uteplatsen och mina katter går naturligtvis in på andras uteplatser ibland. Jag har sagt till mina närmsta grannar att de ska komma till mig om katterna besvärar dem och att de ska köra bort dem om de inte vill ha dem där. Jag tycker det har funkat bra, ingen har kommit och klagat. Visst har det hänt att de har smitit in i andras lägenheter när altandörren stått öppen och det är givetvis inte ok, men katter är katter och bor man på "landet" så får man väl ha lite förståelse för att det finns utekatter, tycker jag. Jag klagar inte på alla hundägare vars hundar skäller och springer runt och ibland bajsar på området utan att ägarna märker det och inte tar upp det. Men det finns folk i området som retar sig oerhört mycket på utekatterna och vad de "ställer till" med och kräver kattförbud och infångning och avlivning. Samma personer som gladeligen kan ha stora hundar som står och skäller jättehögt på balkongen i timmer, samma personer som utan att blinka kan sätta ut stora högtalare på sina uteplatser och spela eurodisco på hög volym en hel helg, samma personer som kan ha högljudda fester till kl 4 på morgonen. Det tycker jag personligen är ett mycket större problem, men jag är ganska accepterande och tycker att bor man i ett sådant bostadsområde så får man ju räkna med att man ser och hör grannarna och deras husdjur.  

Blev mamma till en liten flicka 100612
  • dezibel
    Ravenna skrev 2012-02-10 08:40:43 följande:
    Därför att det är fullt lagligt att ha utekatt, det är fullt lagligt för katten att vara på andras tomter och man har själv ansvar för att hålla sin egen sandlåda fräsch. Det kan bo 10 katter i området - ska man då kräva att alla 10 nätar in sina gårdar istället för att själv göra något så minimalt som att köpa eller snickra ett lock? Är det en specifik katt som stör så kan man ju alltid ta en diskussion med den kattens ägare, om han kan tänka sig att hjälpa till att ordna ett lock.

Som katteägare skulle jag utan tvekan hjälpa mina grannar att köpa eller bygga ett lock till sandlådan om min katt hade tagit för vana att bajsa där.

Det överlägset bästa är dock att man lär sina ungar att inte äta bajs. Gemensamma och stora sandlådor är inte särskilt hygieniska över huvud taget - i dem finns det fågelskit, harskit, kattskit... världen är full av djur som skiter. Jag förstår inte riktigt varför folk får sådan panik över att hitta 1 kattskit i sandlådan, när fåglarna skiter överallt hela dagen.

Går lådan inte att sätta lock på, så får man helt enkelt räkna med att det kan finnas föroreningar i den.

Att man får göra anpassningar till saker i omgivningen som man upplever som störande, det är väl inte så konstigt? Bor man där det finns grannar så får man räkna med att man kan behöva sätta lock på sandlådan, sätta lås på brevlådan, behöva anpassa tiderna när man klipper gräset, kanske skaffa hörselskydd osv.

Man kan på precis samma sätt fråga sig varför jag ska behöva köpa öronproppar för att kunna sova dagtid när det är grannen som för oväsen - men han har rätt att föra oväsen dagtid. Jag kan inte kräva att han ska vara tyst som en mus hela dagen bara för att jag vill sova just då. Man kan ha en dialog - men jag kan inte ställa några krav. Samma sak med katter. Man kan ha en dialog - men utekatt har man rätt att ha, och då kan man behöva göra vissa anpassningar även om man inte själv har katt.
Svar på tråden Hur gör folk med uteplats som har katt? Är allas katter,utekatter?