Kinya skrev 2012-02-09 17:07:32 följande:
Varför ska en som inte äger en utekatt behöva köpa material och sätta på lock för sin sandlåda?
Dessutom finns det sandlådor det inte går att sätta lock på. I lägenhetsområdet jag bor i finns det sandlådor stora som små lägenheter (40-50 kvm stora) och då är lock helt uteslutet. Alla sandlådor är inte 1-2 kvm stora och ligger i villaträdgårdar.
Därför att det är fullt lagligt att ha utekatt, det är fullt lagligt för katten att vara på andras tomter och man har själv ansvar för att hålla sin egen sandlåda fräsch. Det kan bo 10 katter i området - ska man då kräva att alla 10 nätar in sina gårdar istället för att själv göra något så minimalt som att köpa eller snickra ett lock? Är det en specifik katt som stör så kan man ju alltid ta en diskussion med den kattens ägare, om han kan tänka sig att hjälpa till att ordna ett lock.
Som katteägare skulle jag utan tvekan hjälpa mina grannar att köpa eller bygga ett lock till sandlådan om min katt hade tagit för vana att bajsa där.
Det överlägset bästa är dock att man lär sina ungar att inte äta bajs. Gemensamma och stora sandlådor är inte särskilt hygieniska över huvud taget - i dem finns det fågelskit, harskit, kattskit... världen är full av djur som skiter. Jag förstår inte riktigt varför folk får sådan panik över att hitta 1 kattskit i sandlådan, när fåglarna skiter överallt hela dagen.
Går lådan inte att sätta lock på, så får man helt enkelt räkna med att det kan finnas föroreningar i den.
Att man får göra anpassningar till saker i omgivningen som man upplever som störande, det är väl inte så konstigt? Bor man där det finns grannar så får man räkna med att man kan behöva sätta lock på sandlådan, sätta lås på brevlådan, behöva anpassa tiderna när man klipper gräset, kanske skaffa hörselskydd osv.
Man kan på precis samma sätt fråga sig varför jag ska behöva köpa öronproppar för att kunna sova dagtid när det är grannen som för oväsen - men han har rätt att föra oväsen dagtid. Jag kan inte kräva att han ska vara tyst som en mus hela dagen bara för att jag vill sova just då. Man kan ha en dialog - men jag kan inte ställa några krav. Samma sak med katter. Man kan ha en dialog - men utekatt har man rätt att ha, och då kan man behöva göra vissa anpassningar även om man inte själv har katt.