• sskstudent79

varfor kan man inte frysa in mat som redan varit frusen?

Hej! Jag undrar varfor man inte far frysa in mat tva ganger. Till exempel skulle det ju vara valdigt enkelt att kopa en pase frysta mixade gronsaker, koka alltihop och sedan frysa in i sma portioner. Jag har liksom hort att man inte far gora sa, man varfor? Ar det farligt? Ar det ingen som gor sa? Hoppas nan kan svara!

• Svar på tråden varfor kan man inte frysa in mat som redan varit frusen?
  • Lorina

Hörde med min man som är kock och han säger att vitaminer och sånt försvinner men visst kan man göra det!

• Gisse the one and only

Maten är ju oftast redan tillagad innan den frys och det är ddå inte att rekomendera att man fryser den igen.

• Lorina

Ska väll tillägga att jag personligen tycker att det tar nästan lika lång tid att tina sånt som att bara koka upp vatten i tex vattenkokare och tillaga direkt mycket godare oxå!! Men visst går det om man vill

• Marlene

om man tillagar det kan man väl frysa in det... men man ska inte ta nånting fryst tina och frysa igen... alltså det är ok att tina-tillaga-frysa men inte tina och sen frysa igen. eller?

• Medly

Det är ok om man tinar, som du föreslog ex frysta grönsaker, genom att tillaga dem och sen frysa. Ex kött som är påväg att gå ut i datum klarar sig bättre i frysen om man tillagar det och sen fryser än om man skulle frysa det rått.

Därimot ska man inte då ta upp denna färdiglagade mat- låta tina en andra gång och sen frysa det för andra gången, då bildas det ju bakterier under varje process och det är inte så bra, även om vi nu överlever...Fast så menade du nog inte.

• sskstudent79

Jaha! Sa det handlar om att vitaminer forsvinner? Jag hade ocksa for mig att det handlade om bakterier, men det kanske bara galler om man later det sta ute i rumstemperatur och tina. Eller?

Har jag fattat det ratt nu: jag kan ta frysta gronsaker ur frysen, koka direkt och sedan frysa i sma portioner? Men sedan inte varma och omfrysa de sma portionerna (vilket jag anda inte skulle gora). Och det enda negativa med detta ar att lite av vitamininnehallet gar forlorat?

Tack for hjalpen!

• Lum

Jag tror att det är som du säger, med förstår inte riktigt varför du vill göra detta? Det går väl inte speciellt mycket snabbare att tina redan kokta grönsaker, och de är väl godare om man kokar dem när man vill äta dem... Eller är det något jag inte förstår nu...

• sskstudent79

Vad ar det du inte forstar lum? 30 sekunder i mikron eller 20 minuter pa spisen ar val inte samma sak? jag har nog helt enkelt mindre tid an du. Men tack for tipset.

• Lum

Det är mycket möjligt att du har mindre tid än jag. Jag har inte barn än... Och så har jag nog alldrig tänkt på att 10 min hit eller dit faktiskt kan var ganska mycket. Har aldrig riktigt tänkt på om ärtorna tar 3 eller 10 min. Ska tänka igenom min inlägg lite bättre nästa gång...

• sskstudent79

usch, sorry att jag var en surpuppa lum! Men det är sant, när pojken skriker så taket håller på att lyfta ÄR faktiskt 10 minuter lång tid. ha det bra allthop, nu har jag fått svar på min fråga!

Svar på tråden varfor kan man inte frysa in mat som redan varit frusen?